Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-22, 22:41
  #1
Medlem
Snubchurps avatar
Hej!

Har dammat av min gamla Rieju Drac RR -04. Ett problem som jag upptäckt är att den låter ovanligt illa, ungefär som att man plockat bort ljuddämparen på mopeden. Efter att ha kollat avgassystem och cylinder som visade sig intakta kunde jag lokalisera att ljudet kommer från en del som jag inte kunnat räkna ut vad det är för något.

På min modell så går ett mindre rör från kröken som i sin tur är kopplad till en gummislang som går upp till den här delen som är placerad strax under bränsletanken på mopeden ganska precis ovanför cylindern.

Har googlat massor men hittar inga vettiga svar mer än en bild på komponenten:

http://www.imgur.com/nmOAS3g

Nån som vet vad detta är och varför ljudet nu går via den?
__________________
Senast redigerad av Snubchurp 2017-06-22 kl. 22:46.
Citera
2017-06-23, 12:12
  #2
Medlem
Snubchurps avatar
För dem nyfikna så tror jag detta kan vara en EGR-ventil, en sorts luftventil som skickar tillbaka en del av avgaserna till luftburken.

Nån som vet varför det helt plötsligt blivit missljud via denna del? Jag antar att jag kan strypa denna del för att ta bort ljudet. Varför den här delen knappt finns att köpa och att informationen som finns om den är minimal, kan man ju undra.
Citera
2017-06-23, 12:26
  #3
Medlem
hockexxs avatar
Det enda jag kan tänka mig är att det läcker någonstans. Men den där funktionen är ju inte nödvändig annat än att sänka förbränningstemperaturen. Plugga igen hålet till kröken och kläm ihop slangen med ett buntband bara om den jävlas.

Nu kan jag ha fel, men jag är tämligen säker på att det bara är att plugga igen skiten utan några som helst risker.
Citera
2017-06-23, 15:17
  #4
Medlem
Bara att plugga igen som redan föreslagits. Finns ingen ventil om man köper ett ostrypt system och motorn går lika bra ändå.
Citera
2017-06-25, 16:34
  #5
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Det enda jag kan tänka mig är att det läcker någonstans. Men den där funktionen är ju inte nödvändig annat än att sänka förbränningstemperaturen. Plugga igen hålet till kröken och kläm ihop slangen med ett buntband bara om den jävlas.

Nu kan jag ha fel, men jag är tämligen säker på att det bara är att plugga igen skiten utan några som helst risker.

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Bara att plugga igen som redan föreslagits. Finns ingen ventil om man köper ett ostrypt system och motorn går lika bra ändå.

Tack för svar. Precis som ni säger så beror detta på en läcka och det går bra att plugga igen. I mitt fall lyckades jag hitta felet. Det visade sig vara gummislangen som går från avgassystemet upp till EGR-ventilen som gått sönder (torkat och spruckit) och därför har ljud och avgaser gått den vägen. Detta kunde enkelt åtgärdas med att kapa bort det skadade och sätta dit slangen igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback