2018-01-14, 12:49
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Folk som gör OS uttagningar baserat på Dresden loppen...

Förstår vad du menar. Men tycker nog ändå att Jönsson ska ditt pga Dresden. Herrarna håller så låg nivå och Jönsson är en av få som känns relativt stabil i kval (när inte alpinåkare vallar). Nu har han visat att det finns nån slags form. Gör inte flera åkare bra lopp i Planica (vilket enligt mig vore väldigt oväntat) så går Jönsson till OS baserat på just Dresden loppen.
2018-01-14, 12:57
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Jag både håller med och hoppas du har rätt. För även om det såg bra ut för svensk del så är och förblir Stina (individuellt) den enda rimliga medaljkandidaten på sprinten i OS och om detta skulle vara en indikation på hur hennes form ser ut så blir jag nervös.

Planica kommer säga mycket mer. Finns det förresten någon info på vilka som planerar åka sprinten i Seefeld bland dom som har chans på sprintcupen?
2018-01-14, 13:02
Medlem
Citat:

Vågar du inte quota mig?

Formläget en månad före OS är av yppersta vikt för uttagningen av dom tre, fyra, fem sista platserna. Särskilt i sprint.

Man kan knappast åka in sig helt i laget i en stadssprint. Men man kan nog åka bort sig. Om man inte orkar runt där, hur ska man orka runt på en riktig bana.
2018-01-14, 13:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Dresden kan ju fungera som en formindikator samt en del som klarade det förmella topp-8-kravet. Däremot tar man kanske inte ut någon specifikt på resultaten i Dresden.
2018-01-14, 13:22
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Det är för mig en gåta.

Kan lägga in mitt svar på ett av johanhaas och frankkks inlägg för några dagar sedan. Gäller i högsta grad fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Nä, inte ens om Anna eller Maja går till final är de aktuella. Det är en stadssprint i fristil, det är knappast aktuellt för OS-uttagningen. De har bränt sina skepp.

Glömde bort Nordström helt Tar emot fast kanske peta Jonna till Planica?

Stina-Ida-Falk-Sömskar-Settlin-Nordström till Planica? Eller hoppas på att Ida el Falk åker på en lättare sjukdom så de av försiktighetsskäl avstår Planica och då är det plats för Jonna...

Du glömmer bort 10e-platsen i prologen i den avblåsta tävlingen i Oberstdorf. Det var trots allt skarpt läge i en viktig OS-uttagningssituation. Det var först efter prologen, tävlingen avlystes.

Totalt formsvag är lite överdrivet, var trots allt med i lotteriet i Oberstdorf och hade ett fintfint kval i den avlysta tävlingen.

Med det sagt så rangordnar jag läget just nu.

1.Sömskar - bäst resultat i WC - för petning till OS krävs att missa semin i Planica + Settlin tar chansen/Jonna går till semin (minst).

2.Settlin - nästbäst resultat i WC - semi i Planica krävs för att bräcka Sömskar samtidigt får inte Jonna vara för högt upp.

3.Jonna - den jag helst vill se, på gång efter pallplatsen i SC - krävs en semi i Planica samtidigt som S+S misslyckas i tävlingen alt en finalplats i Planica.

4.Nordström - kan få OS-biljett efter glöden i lotteriet i Oberstdorf, blir det inga semis för de tre ovan i Planica är platsen vikt för henne.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Man kan knappast åka in sig helt i laget i en stadssprint. Men man kan nog åka bort sig. Om man inte orkar runt där, hur ska man orka runt på en riktig bana.

Var det någon av de OS-aktuella som inte orkade runt banan i helgen?

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dresden kan ju fungera som en formindikator samt en del som klarade det förmella topp-8-kravet. Däremot tar man kanske inte ut någon specifikt på resultaten i Dresden.

Tror inte SOK går på den lätte. En topp-8 i en stadsprint i fristil är många mil från en "vanlig" sprint i klassisk.
2018-01-14, 13:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tror inte SOK går på den lätte. En topp-8 i en stadsprint i fristil är många mil från en "vanlig" sprint i klassisk.

Det är väl en bedömningssak mellan SOK och Grip hur man skall värdera helgens tävlingar. Tror inte att du sitter på den exakta sanningen om hur de gör den bedömningen.
2018-01-14, 13:34
Medlem
Dumförklara gärna. Men bli inte förvånade när uttagningen blir som den blir sen.

Sprintstafetten är fristil även på OS. Så rent formellt är det ett kvalande resultat. Flera svenskar som ännu inte är uttagna söker med ljus och lykta efter något liknande.
2018-01-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dumförklara gärna. Men bli inte förvånade när uttagningen blir som den blir sen.

Sprintstafetten är fristil även på OS. Så rent formellt är det ett kvalande resultat. Flera svenskar som ännu inte är uttagna söker med ljus och lykta efter något liknande.
Gissar du hur uttagningen kommer att bli (ala johanhaa) eller presenterar du en egen åsikt om hur du tycker uttagningen borde gå till(ala ROSH, rainbowia m.fl.)?

SOK/Grip är ju extremt korkade om de börjar kolla på dessa tävlingar inför teamsprinten på OS. Som om Jönsson/Peterson/Maja skulle ha något att sätta emot Hellner/Calle/Kalla i en OS teamsprint.
2018-01-14, 15:17
Medlem
Citat:
Gissar du hur uttagningen kommer att bli (ala johanhaa) eller presenterar du en egen åsikt om hur du tycker uttagningen borde gå till(ala ROSH, rainbowia m.fl.)?

SOK/Grip är ju extremt korkade om de börjar kolla på dessa tävlingar inför teamsprinten på OS. Som om Jönsson/Peterson/Maja skulle ha något att sätta emot Hellner/Calle/Kalla i en OS teamsprint.

Jag gissar utifrån hur jag tror att uttagningen kommer gå till. I en egen uttagning hade jag i regel kört på unga åkare när medaljchans inte finns, även om dom är lite sämre. För mig personligen är Sömskar helt ointressant i klassisk sprint och Wikén i distans, men jag förstår varför dom är med i det absoluta resonemanget. Där tror jag dock att SOK och Grip skiljer en del i mening så det är inte solklart vad som kommer gälla. Herrsidan tycker jag i grunden saknar nyanser i uttagningen, där handlar det snarare om att öht hitta sju eller åtta åkare som kan fylla startkvoten. Jönsson får en sprintplats för att han åkte bra i sprintstafett, ungefär så.

---

Var Maja Dahlqvist aktuell för OS inför den här helgen?

– Egentligen inte. Maja har inte visat den gryende formen innan jul. Hon har gjort några bra resultat men inte som det här och än är inte tiden förbi. Nästa helg är sista chansen då ska truppen definitivt ta ut.

Svårtolkat uttalande av Grip. Jag tolkar det som att Maja kommer få chansen i Planica. Vad säger ni?
2018-01-14, 15:40
Medlem
Det här vad man tas ut till är ju annars bara ett hittepå som SOK kör med. Teodor Peterson blev uttagen som sprintstafettåkare, och Daniel Rickardsson blev uttagen som stafettåkare enbart för att dom saknar(saknade) topp-8 resultat individuellt. Men alla vet ju att dom kommer få köra individuella lopp. Mycket genomskinligt, men vill man hänga med i laguttagningens gång får man utgå från att det gäller att uppfylla baskraven. Eller vara ung.

Antar att det är för att visa andra sporterna att man inte favoriserar. Vilket egentligen är strunt om man ser vad längdskidorna bidragit med dom senaste spelen jämfört med allt annat. Längdskidorna BÖR snarare favoriseras, är min egen åsikt.
2018-01-14, 15:41
Medlem
Övertyga mig gärna, men jag ser inte Hellner som given i Teamsprint? Jag tror nog det kan bli så ändå, men om formen saknas eller om Hellner känner att han chans på pallen i femmilen så kan det nog finnas en plats för Jönsson.

Att värdera helgens övningar är såklart inte lätt men jag sa tidigare att man kan inte mer än att vinna, oavsett bana och motstånd, och det står jag fast vid. En sån som Stadsås kanske inte var aktuell ändå, men nu är han ute ur leken helt. För Jönsson skulle det kanske inte räcka om svensk herrskidåkning hade någon bredd (eller topp) men nu var inte bara placeringen bra, han såg piggare ut i åkningen än på mycket länge och om han inte gör bort sig fullständigt i Planica är en plats hans.

Vad gäller Maja tror jag inte platsen är vikt än men rimligtvis måste väl helgen som varit ge en chans i Planica att visa att hon har i OS att göra? Det var ett dåligt OS-test MEN att visa resultat och form nära OS är inte oviktigt det heller. Resultat i januari trumfar bra kval i november. Nu är väl hon bättre i fristil än klassiskt tror jag men jag skulle nog peta någon av Settlin/Sömskar/Sundling redan till Planica och låta den tävlingen vara utslagsgivande för vilka som ska med bakom Ida/Stina/Falk.
2018-01-14, 15:50
Medlem
^ Given hade jag inte sagt, så som formen har varit till och från. Däremot måste vi ha en Hellner i knallform för att vara i guldresonemanget. Jag ser inte hur någon annan än han ska orka hänga med en Krogh/Iversen och Bolshunov på tre snabba fristilssträckor. Samt kanske en Heikkinen och annat som kan tänkas dra upp farten. Våra sprinters är helt enkelt inte uthålliga nog.

Det kan bli ett annat lag. Men då är det nog högst brons som gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in