2017-12-03, 20:54
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Äsch, Hellner har alltid varit åkaren som har 1-2 topplopp varje säsong och sedan massa stabila lopp mellan placering 7-20 typ. Inte orolig över honom, han kommer till OS men tveksamt om det räcker ändå med tanke på hur tajt det här på herrsidan.

Calle har däremot talang för att vara bra varje helg, men fortfarande pinsam mental inställning. Har han någonsin sagt att han är i storform och att det kommer gå fort idag innan tävling? Allt är för jävligt hela tiden och det kommer han inte långt på.

De andra svenskarna är så pass dåliga just nu att man bara kan hoppas på normal form till en stafett. Richardsson med länge idag, Burman WTF. Både Svensson och Thorn är utmanare till en stafettsträcka om det här ska fortsätta. TUNGT, TUNGT.
2017-12-03, 21:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Ebba säger så här till allehanda.se efter sin seger i Idre idag:

Citat:
– Det är så skönt och kul att äntligen få tävla igen, log Ebba, efter att segern.
Citat:
– Jag visste att det var jämnt och det var bara att åka så fort det gick, summerar Ebba loppet, där hon hade Marias tider att gå på.

– Det finns fortfarande lite att jobba med och främst då tekniken, så nu åker jag hem till Sollefteå och tränar. Vi har fina spår där, säger Ebba.
Citat:
– Jag hoppas få åka världscupen så snart som möjligt, säger Ebba
Citat:
Helst hoppas Ebba vara med redan i Davos nästa helg.

– Hoppas går ju alltid, men det allra viktigaste är att jag nu ändå är tillbaka och får tävla igen, säger Ebba, efter att han nu tagit sig tillbaka till tävlingsspåret på bästa tänkbara sätt.

Fast skall hon tävla i Davos så bör hon väl åka ner så fort som möjligt med tanke på höjden. Om det är klokt eller bättre att vara hemma och träna är jag inte helt säker på.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-12-03 kl. 21:04.
2017-12-03, 21:27
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast skall hon tävla i Davos så bör hon väl åka ner så fort som möjligt med tanke på höjden. Om det är klokt eller bättre att vara hemma och träna är jag inte helt säker på.

Om hon ska tävla i Davos kan hon välja att bo på lågland och bara åka upp till tävlingen. Det är ett alternativ som brukar användas för en tävlingsdag.

Edit: Ändrade "fungerar för en tävlingsdag" till "brukas användas för en tävlingsdag" då jag inte har någon koll på bakomliggande evidens...
Senast redigerad av t0xx0m 2017-12-03 kl. 21:35.
2017-12-03, 21:51
Medlem
Vad har jag missat, varför kommenterar inte Jacob och Anders längre?
2017-12-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandaxx
Vad har jag missat, varför kommenterar inte Jacob och Anders längre?

Det gör dom, men varje säsong tar man in "B-laget" ibland, särskilt som nu när det är tävling fem av sex helger före jul.
2017-12-03, 22:34
Medlem
Thax21s avatar
Jens Burman åker inte vidare direkt till Davos som planerat, utan åker hem för att fundera på vad som är fel, uppger han på sin youtube-kanal. Säger dock inte att han inte kommer tävla i Davos. Om dagens lopp säger han att han aldrig varit i så här dålig form och att han var "helt jävla slut redan på första varvet". Övertränad? Eller vänder det närsomhelst?

In other news, Hedda Bångman spurtvann idag 10 km masstart i klassiskt i US Super Tour (amerikanska motsvarigheten till skandinaviska cupen).
Resultatlista
Intervju med Hedda efter loppet
Inget vidare motstånd när Bångman kan vinna genom att staka sig runt banan (känns ju spontant inte som det borde vara hennes grej), även om Patterson faktiskt plockat VC-poäng även utanför Korea.
2017-12-03, 22:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jens Burman åker inte vidare direkt till Davos som planerat, utan åker hem för att fundera på vad som är fel, uppger han på sin youtube-kanal. Säger dock inte att han inte kommer tävla i Davos. Om dagens lopp säger han att han aldrig varit i så här dålig form och att han var "helt jävla slut redan på första varvet". Övertränad? Eller vänder det närsomhelst?

Var han med? Lite jobbigt att han kommer så långt bak att jag lyckades missa det. Burman verkar ju gilla att träna, så det ligger nära till hands att misstänka att det har blivit för mycket och hårt. Det är en sak att vara nedtränad enligt plan för att nå en formtopp senare på säsongen, men nu verkar han som sagt inte ha en aning om varför han är ur slag, vilket är lite oroväckande.
2017-12-03, 23:00
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Tror virkelig svensker de slipper unna fornedrelse i vintersportssesongen - etter deres usaklighet, mindreverdighetskomplekser, hat og skadefryd mot Johaug og generelt norsk idrett?
Deres mislykkethet i langrenn, alpint, kompinert, hopp, skiskyting, skøyter osv gleder meg umåtelig.
Håper våre fiender ikke får noe å glede seg over, noensinne - det vil gjøre meg lykkelig.

Min personlige betraktning er at det er vanskelig å forstå hvorfor svensker (om mulig) kan bli glade, når de er så mislykkede.
Vad håller du på med?

Hur bra är Norge på fotboll, hockey, bandy (både på is och inomhus), cricket, baseball, rugby, amerikansk fotboll, golf, counterstrike och varpa?
2017-12-03, 23:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Kalla däremot har man väntat hela veckan på. Möjligen att Östersund 2015 var et ännu bättre lopp men detta var åtminstone hennes bäst genomförda lopp. Davos på söndag blir såklart en baggis att vinna.

Är det inte nu svenska journalister oroligt ska börja fråga om hon inte nått formtoppen för tidigt?
2017-12-04, 08:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur det svenska laget skall se ut till Davos tycker jag inte alls är givet. Jag försöker ändå resonerar mig fram till hur ett tänkbart lag bör se ut.

Damer distans

Kalla och Haag givna. Stina borde kanske avstå distansloppet och bara satsa på sprinten nu när formen inte är på topp. Och distanslopp i fristil med intervallstart har väl varit Stinas sämsta lopp. Men släpper svenskarna upp på formen nu och om Stina själv vill åka så skall hon naturligtvis åka. Ebba borde kanske satsa på att komma ikapp med träning men vill ju själv åka. Wikén gjorde ju ingen glad i helgen men borde kanske få en chans till på distans. Falk borde nog satsa på att få det att hålla i sprint innan hon åker distans. Jag tycker också att man bör prioritera mer renodlade distansåkare framför sprinters så att distansåkarna får chanser att kvala in till OS. Därför tycker Ida också är osäker. Sömskar har ju gjort det OK i distans men inte glänst. Settlin är ju mer allroundåkare men har inte tagit chansen i distansloppen hon åkt. Nordström åkte inte bra i Ruka men visade i Idre att hon är bör få en ny chans i världscupen om det finns en plats ledig. Sundling och övriga inte ens med i diskussionen om en distansplats.

Kalla, Haag, Stina*, Ebba*, Wikén*, Falk*, Ida*, Sömskar*, Settlin*, Nordström

Damer sprint

Stina, Ida och Falk är givna. Sömskar och Sundling tycker jag också bör få chansen. Settlin har varit topp-16 i de två världscupsprintarna som körts och borde kanske därför få chansen. Men jag tycker nog Dahlqvist bör få chansen före Settlin. Dahlqvist var tvåa i Idre och jag anser att hon har högre kapacitet i sprint. Nordström får chansen i kraft av vinsten i Idre om det är någon plats ledig.

Stina, Ida, Falk, Sömskar, Sundling, Settlin*, Dahlqvist, Nordström

Herrar distans

Calle, Hellner och Rickardsson givna. Svensson och Thorn bör också få chansen om de är tillbaka efter sina förkylningar. Burman är väldigt osäker och är långt ifrån alla former av någon form. Gustav Eriksson överraskade med att ta poäng i Lillehammer och bör därför få chansen på nytt. Filip Danielsson tog inte chansen i Lillehammer och bör därför inte få chansen på nytt. Lageson bör få chansen efter vinsten i Idre om det finns någon ledig plats.

Calle, Hellner, Rickardsson, Svensson, Thorn, Burman*, Eriksson, Lageson

Herrar sprint

Calle, Teodor, Jönsson, Svensson och Thorn givna. Westberg, Persson och Johansson missade alla i kvalet i Lillehammer men baserat på kapacitet i fristilssprint bör Westberg eller Dyvik få den sista platsen. Häggström och Persson kan komma att bli aktuella ifall flera plaster skulle bli lediga.

Calle, Teodor, Jönsson, Svensson, Thorn, Westberg, Dyvik, Häggström, Persson
2017-12-04, 08:57
Medlem
Svårt att ta ut ett 10 fritt-lag på damsidan när man åkt så mycket annat så här långt.

Jag blir inte alls förvånad om både Ida och Falk åker efter att inte ha åkt skiathlon i Lillehammer, för jag tänker mig att båda kan komma att stå över Toblach. Snarare hoppas jag väl att man ska gå tillbaka till dom nu, Ida har en grundstabilitet i distans och Falk visade mest bortom Kalla på distansen ifjol. När det inte finns klara alternativ, kör med dom etablerade.

Personligen vill jag inte prioritera "distansåkare" i dessa lopp. OS-programmet är makalöst slappt och Kalla kommer att åka sprintstafetten. Så det är rimligt att Falk, Ingemarsdotter, Sömskar m.fl. slåss om intervallen. I tremilen har distansåkarna sin "sprint".

Så summa summarum hoppas jag väl på Kalla, Haag, Nilsson, Ingemarsdotter, Andersson och Falk.
2017-12-04, 09:54
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Eftersom det är höjd även i toblach så vill man nog ha samma åkare två helger i rad

de som ska avstå touren lär väl knappast vilja avstå toblach också

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in