Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Det är ju faktiskt en återgång till hur det var från början när man införde jaktstarter i världscupen och på mästerskap (innan skiathlonen var uppfunnen). Om det är ett märkligt upplägg beror ju på hur man värderar det. I skidskytte är ju jaktstart en etablerad tävlingsform (och en väldig spännande och tv-mässig tävlingsform).
Du missförstår mig. Vad jag ansåg vara märkligt med upplägget var den hypotetiska poängfördelningen mellan de olika loppen - 100p för vinst i det klassiska loppet och 50+50p för åktid, resp först i mål i fristilsloppet. Ett sådant upplägg ger ju en klar fördel till de som är bättre i klassisk stil att ta fler poäng över de två tävlingsdagarna. Då är det mer rättvist att ge 50p till segraren i det klassiska loppet, 50p till åkaren med den snabbaste åktiden i fristilsloppet, samt 50p till den som är först över mållinjen i detsamma (eller 100+100+100)
Alternativet vore att endast dela ut poäng efter åktider i fristilsloppet. Nackdelen med det är dock att vinnaren inte nödvändigtvis är den som är först i mål, vilket gör det mer svåröverskådligt för publiken. Jag antar att det var anledningen till att Skiathlonen som tävlingsform blev till.
Upplägget skiljer sig för övrigt från skidskyttets sprint+jaktstart, såtillvida att man där endast åker fristil, vilket innebär att förutsättningarna är desamma för alla aktiva och jag håller med dig att det där är en spännande tävlingsform.