Citat:
Bara för att spekulera lite så här innan säsongen har börjat; även om det är meningslöst är det ju så förbannat kul, så frågan lyder: Vilka tar platserna till U23VM i år? Aka det minst prestigefyllda mästerskapet. Frågeställningen kan också lyda: Hur går det för våra U23-åkare i år?
Om vi börjar med damsidan tror jag vi kan räkna bort Ebba, hon kommer få åka OS och de ska ladda för det borta i Japan flera veckor innan OS börjar om jag förstått det rätt. Därmed är det nog risk för att det inte blir några svenska medaljer heller denna gång, när vår fina 94:a-kull också blivit för gammal. Har skrivit det förr men tror att det återigen är dags för Norge att dominera genom Wengs, Johansen och kanske även Ous (i sprinten). Alla andra som är på deras nivå (ryskor, tyskor, slovenska) riskerar att vara upptagna med OS-förberedelser.
I den äldsta åldersgruppen (-95) finns tre svenskor med rimliga chanser att slå sig in i laget; Bångman, MMK och Vinsa. Tror Bångman får det svårt i och med flytten till USA, även om det på sikt kan ha varit rätt. Måste nog prestera riktigt bra där borta för att bli uttagen, har väl inte heller gått helt smärtfritt där borta med getingattacker and whatnot. Allmänt känns det också lite som Bångman har fel formkurva gentemot sina ~jämnåriga, från att ha varit en supertalang som yngre junior - klart bättre än de andra i sin åldersgrupp - till nummer 3 förra säsongen. Vinsa är lite tvärtemot, även förra säsongen tycker jag till slut pekade åt rätt håll även om den inleddes tveksamt. Maxtestet tidigare i höst ska ha gett henne positiva besked rapporterar hon på sin blogg, utan att utveckla det närmare. MMK är lite mittemellan i formkurva gentemot de två andra, var klart nummer 2 som yngre junior, sedan nästan borta som äldre junior och förstaårssenior för att sedan komma tillbaka urstarkt förra säsongen. Är ganska allround och tävlar mycket, tycker dock inte hon visat samma högstanivå som någon av de två andra. Att vara frisk och tävla kan dock räcka långt och var ju likt Vinsa med redan ifjol (och Bångman var med för två år sedan). Brukar vara svårt att ta stora kliv två säsonger i rad, men en säsong likt ifjol kan absolut räcka. Verkar väldigt positiv över att ha kommit med i träningsgrupp 3, och få lite sparring. Rapporterar bara positivt på bloggen om sin träning.
I mittenåldersklassen (-96) finns de väl främst två utmanare, Solin och Rönnlund. Båda hade det rätt tufft förra säsongen och jag tror de flesta härinne (som orkar bry sig om de unga tjejerna) hade förväntat sig mer. Några hyggliga resultat fanns det väl ändå men också en del riktigt dåliga. Solin har trots en lite strulig höst lyckats göra ett riktigt vasst maxtest (jämfört med henne själv) rapporterar hon om. Dessutom skaffat en ny astmamedicin
Rönnlund har jag verkligen nollkoll på, har väl ingen blogg (?) och jag är lite för gammalmodig för att orka följa alla ungdomarna på instagram. Påstår ändå - rätt ogrundat - att båda nu kan ha växt in i seniorkostymen och har stora möjligheter att ta sig till U23VM. Slänger också in två bubblare i denna ålderskategori; Jenny Larsson och Rebecca Öhrn. Någon av dessa skulle kunna "göra en MMK" dvs komma lite från ingenstans till sin anda seniorsäsong och ta en plats. Larsson har haft några väldigt bra resultat i löpning (med nytt banrekord på vårruset i Östersund med seger före en drös andra skidåkare och skidskyttar) och rapporterar om stora framsteg i sina egna test (jämfört med sig själv ett år innan). Öhrn hade en katastrofsäsong ifjol med mycket sjukdom, efter en extremt bra träningssäsong, men den enda helgen där hon enligt sig själv faktiskt kunde tävla helt frisk (SM i Söderhamn) gjorde hon faktiskt ett par rätt bra resultat (skiathlon och stafettinsats). Båda har det emot sig att de inte är med i något lag och måste jobba också för att finansiera sin satsning.
Sista ålderskategorin finns det i praktiken bara två stycken att hålla koll på: Emma Ribom och Moa Olsson. Olsson är väl den mest frekvente bloggaren i svensk längdvärlden. Ändå lite lurigt att veta var man har henne. Bra säsong förra säsongen utan några jätteinsatser, oerhört svårvärderat mot seniorer. De lopp hon gjorde mot seniorer höll alltför låg klass. Har väl i alla fall vad jag kunnat uläsa kunnat träna på bra denna sommar/höst. Håller ändå Ribom som den större talangen just nu, trots att hon hade ett svagt fjolår efter körtelfebern. Tror ändå hon har möjlighet att komma tillbaka starkt nu om hon håller sig frisk. Missade förvisso ett läger tidigare i höst pga sjukdom. Annars verkar det flyta på, tränat en del med Elina Rönnlund och också haft Ebba på besök under sommaren. Bytt klubb till Piteå vilket betyder en del läger med riktigt duktiga skidåkare också.
Någon instagram-stalker kanske har mer info om någon av tjejerna? Jag chansar i alla fall på att det här blir laget: Vinsa, MMK, Rönnlund och Ribom. Vinsa känns närmast klar, kan inte se hur fyra stycken ska slå sig förbi henne om hon håller sig frisk. De andra är uppe för debatt. Någon medalj känns väldigt tufft.
Herrarna:
Svensson åker OS. Thorn, Ekström och Sandström känns helt klara på förhand. Större risk att någon av dem blir uttagen till OS (som reserv om inte annat) än att de åker så dåligt att de inte tar en plats känns det som. Fjärde platsen känns omöjlig att spekulera i, finns väl 10-15 stycken som är jämndåliga. Kanske vill man ha någon sprintinriktad för att komplettera de andra tre och då ligger väl Anton Persson bäst till efter fjolåret. Jag får dock för mig att Marcus Grate har något på gång efter en bedrövlig förra säsong. Så spikar laget med han som sista gubbe. Svårt att hålla koll på herrarna då de inte är särskilt aktiva blogga i något fall.
Om vi börjar med damsidan tror jag vi kan räkna bort Ebba, hon kommer få åka OS och de ska ladda för det borta i Japan flera veckor innan OS börjar om jag förstått det rätt. Därmed är det nog risk för att det inte blir några svenska medaljer heller denna gång, när vår fina 94:a-kull också blivit för gammal. Har skrivit det förr men tror att det återigen är dags för Norge att dominera genom Wengs, Johansen och kanske även Ous (i sprinten). Alla andra som är på deras nivå (ryskor, tyskor, slovenska) riskerar att vara upptagna med OS-förberedelser.
I den äldsta åldersgruppen (-95) finns tre svenskor med rimliga chanser att slå sig in i laget; Bångman, MMK och Vinsa. Tror Bångman får det svårt i och med flytten till USA, även om det på sikt kan ha varit rätt. Måste nog prestera riktigt bra där borta för att bli uttagen, har väl inte heller gått helt smärtfritt där borta med getingattacker and whatnot. Allmänt känns det också lite som Bångman har fel formkurva gentemot sina ~jämnåriga, från att ha varit en supertalang som yngre junior - klart bättre än de andra i sin åldersgrupp - till nummer 3 förra säsongen. Vinsa är lite tvärtemot, även förra säsongen tycker jag till slut pekade åt rätt håll även om den inleddes tveksamt. Maxtestet tidigare i höst ska ha gett henne positiva besked rapporterar hon på sin blogg, utan att utveckla det närmare. MMK är lite mittemellan i formkurva gentemot de två andra, var klart nummer 2 som yngre junior, sedan nästan borta som äldre junior och förstaårssenior för att sedan komma tillbaka urstarkt förra säsongen. Är ganska allround och tävlar mycket, tycker dock inte hon visat samma högstanivå som någon av de två andra. Att vara frisk och tävla kan dock räcka långt och var ju likt Vinsa med redan ifjol (och Bångman var med för två år sedan). Brukar vara svårt att ta stora kliv två säsonger i rad, men en säsong likt ifjol kan absolut räcka. Verkar väldigt positiv över att ha kommit med i träningsgrupp 3, och få lite sparring. Rapporterar bara positivt på bloggen om sin träning.
I mittenåldersklassen (-96) finns de väl främst två utmanare, Solin och Rönnlund. Båda hade det rätt tufft förra säsongen och jag tror de flesta härinne (som orkar bry sig om de unga tjejerna) hade förväntat sig mer. Några hyggliga resultat fanns det väl ändå men också en del riktigt dåliga. Solin har trots en lite strulig höst lyckats göra ett riktigt vasst maxtest (jämfört med henne själv) rapporterar hon om. Dessutom skaffat en ny astmamedicin
Rönnlund har jag verkligen nollkoll på, har väl ingen blogg (?) och jag är lite för gammalmodig för att orka följa alla ungdomarna på instagram. Påstår ändå - rätt ogrundat - att båda nu kan ha växt in i seniorkostymen och har stora möjligheter att ta sig till U23VM. Slänger också in två bubblare i denna ålderskategori; Jenny Larsson och Rebecca Öhrn. Någon av dessa skulle kunna "göra en MMK" dvs komma lite från ingenstans till sin anda seniorsäsong och ta en plats. Larsson har haft några väldigt bra resultat i löpning (med nytt banrekord på vårruset i Östersund med seger före en drös andra skidåkare och skidskyttar) och rapporterar om stora framsteg i sina egna test (jämfört med sig själv ett år innan). Öhrn hade en katastrofsäsong ifjol med mycket sjukdom, efter en extremt bra träningssäsong, men den enda helgen där hon enligt sig själv faktiskt kunde tävla helt frisk (SM i Söderhamn) gjorde hon faktiskt ett par rätt bra resultat (skiathlon och stafettinsats). Båda har det emot sig att de inte är med i något lag och måste jobba också för att finansiera sin satsning. Sista ålderskategorin finns det i praktiken bara två stycken att hålla koll på: Emma Ribom och Moa Olsson. Olsson är väl den mest frekvente bloggaren i svensk längdvärlden. Ändå lite lurigt att veta var man har henne. Bra säsong förra säsongen utan några jätteinsatser, oerhört svårvärderat mot seniorer. De lopp hon gjorde mot seniorer höll alltför låg klass. Har väl i alla fall vad jag kunnat uläsa kunnat träna på bra denna sommar/höst. Håller ändå Ribom som den större talangen just nu, trots att hon hade ett svagt fjolår efter körtelfebern. Tror ändå hon har möjlighet att komma tillbaka starkt nu om hon håller sig frisk. Missade förvisso ett läger tidigare i höst pga sjukdom. Annars verkar det flyta på, tränat en del med Elina Rönnlund och också haft Ebba på besök under sommaren. Bytt klubb till Piteå vilket betyder en del läger med riktigt duktiga skidåkare också.
Någon instagram-stalker kanske har mer info om någon av tjejerna? Jag chansar i alla fall på att det här blir laget: Vinsa, MMK, Rönnlund och Ribom. Vinsa känns närmast klar, kan inte se hur fyra stycken ska slå sig förbi henne om hon håller sig frisk. De andra är uppe för debatt. Någon medalj känns väldigt tufft.
Herrarna:
Svensson åker OS. Thorn, Ekström och Sandström känns helt klara på förhand. Större risk att någon av dem blir uttagen till OS (som reserv om inte annat) än att de åker så dåligt att de inte tar en plats känns det som. Fjärde platsen känns omöjlig att spekulera i, finns väl 10-15 stycken som är jämndåliga. Kanske vill man ha någon sprintinriktad för att komplettera de andra tre och då ligger väl Anton Persson bäst till efter fjolåret. Jag får dock för mig att Marcus Grate har något på gång efter en bedrövlig förra säsong. Så spikar laget med han som sista gubbe. Svårt att hålla koll på herrarna då de inte är särskilt aktiva blogga i något fall.
Bra genomgång
Själv tror jag nog mest på Emma Ribom bara hon skulle lyckas hålla sig frisk senaste 3 säsongerna har hon ju haft otroligt svårt med de... förra året tycker jag hon lyckas få till en otroligt bra form topp till JVM med tanke på förutsättningarna 6 och 15 är starkt och var ju inte långt från topp 10 heller bara några få sekunder i 5 km loppet... Vinsa lär nog fortsätta ta små kliv så är given i truppen sedan borde de nog kunna lossna bara för någon av Solin och Rönnlund.. Bångman får nog svårt slå sig in hur ska hon kunna kvala av att tävla i USA och känslan är ännu att de strular till sig väl mycket för henne och väl ofta på eget sätt hittar hon bara rätt balans kommer de bli bra i framtiden