2017-10-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Ingen kan väl för övrigt ha missat det, men rätt underrapporterat i tråden att Kalla tänker sig att köra sprintstafetten. Möjligt att någon har skrivit om det här men ingen diskussion i alla fall. Kalla-Nilsson känns väl som en solklar guldkandidat? Favoriter t.o.m?
Nja, jag är tveksam till att Kalla kommer till sin rätt i en sprintstafett. Kanske att det är det vettigaste alternativet, men favoriter skulle jag nog inte våga kalla dem för i dagsläget.

Angående sprintstafett så minns jag i alla fall att vi här i tråden konstaterat att den ligger väldigt bra till för Hellner. Det är bara femmilen i klassiskt som avgörs efteråt, och det är ju ingenting Hellner bör prioritera om han ens vill åka den. Hellner/Halfvarsson känns ju definitivt som ett slagkraftigt lag, även om konkurrensen på herrsidan är hårdare. Bara vi slipper se renodlade sprintåkare för en gångs skull så är jag nöjd.
2017-10-04, 17:29
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har Kalla verkligen det som krävs för åka hem ett OS-guld med Stina?
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nja, jag är tveksam till att Kalla kommer till sin rätt i en sprintstafett. Kanske att det är det vettigaste alternativet, men favoriter skulle jag nog inte våga kalla dem för i dagsläget.
Om inte Kalla har det har ingen annan det heller, säger inte att de nödvändigtvis är favoriter men direkt sämre än Norge tycker jag inte att de är. Vettigaste alternativet är i alla fall Kalla (som du skriver EA) och jag har faktiskt svårt att se vem som ska åka ifrån henne när hon är i sedvanlig mästerskaps-/OS-form.
Stina förlorar ytterst, ytterst sällan spurter i fristil, oavsett distans, och är förbannat svår att åka ifrån också när hon åker i ett lag. Sen är det klart att ett norskt lag med Björgen - Falla inte går av för hackor heller, har också Weng, Jacobsen och Östberg att bolla med beroende på formen. Något annat lag tycker jag inte är i närheten även om USA slog Sverige senast och förvisso borde tjäna på att det blir fristil.
2017-10-04, 18:01
Medlem
Thax21s avatar
Det här säger en del om hur bortskämda med framgång man är i Norge: https://www.vg.no/sport/langrenn/sportssjefen-slaar-alarm-bekymret-for-rekrutteringen-til-norsk-damelangrenn/a/24150444/

Den enda anledningen till att det är få unga norska åkare i landslaget på damsidan är ju att deras lag är så förbannat bra, det är helt enkelt helt normalt att åkare under 25 i en sport som längdskidor inte kan konkurrera med topp10 i världen. Norska landslaget består som bekant av åkare av just den kalibern, med undantag av Slind och Harsem som båda ändå är typ topp20 och mer än så på bra dagar.

Sen är det förvisso sant att man haft några svaga årgångar typ 92-95 men bland U23-åkarna nu ser jag en överhängande risk för norska tripplar på U23VM kommande säsong, de åkare från andra länder som kan konkurrera (Ebba, Lampic, Carl, Henning, Belorukova, Sedova) kommer vara upptagna med VC och OS-förberedelser.
2017-10-04, 18:45
Medlem
Om det är nåt så är det väl att man går runt på fruktansvärt få åkare i världscupen, inte fyller tourkvoter osv. på damsidan. Det är tufft för yngre att slå sig in i det laget, men inte alltid för att möjligheten inte finns.

Antalet VC-helger utomlands(alltså icke kvot-tävlingar) som Weng-tvillingarna fått göra går att räkna på ena handen, trots att båda är topp3 i sin åldersgrupp.
2017-10-04, 19:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Ja Kalla har åkstyrkan men risken att hon skall strula till det är också ganska stor och hon åker allt som oftast inte smart i denna typ av lopp (sprintliknande lopp). Dock vill jag inte se Ida i sprintstafetten.

När det gäller frånvaron av unga åkare i det norska damlaget så har ju norrmännen lite av hybris när de klagar på att de inte har några tjejer i tjugoårsåldern som varit på pallen i världscupen och inte tror att de kommer ha några sådana den kommande säsongen heller. Det är ju att ställa helt orimliga kvar på de unga norska tjejerna, särskilt med tanke på hur konkurrenssituationen ser ut.
2017-10-04, 20:06
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Hittade för övrigt programmet för helgen när supersprinten i Östersund har premiär: http://jamtland-harjedalen.skidor.com/globalassets/jamtland-harjedalen/ostersund-wgo.pdf

Vet inte riktigt vad jag skall tycka om detta.
Jag ser det som ett jippo, ett kul sätt att öppna säsongen på.
Men inget att bryta ihop över om det går dåligt.
2017-10-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ja Kalla har åkstyrkan men risken att hon skall strula till det är också ganska stor och hon åker allt som oftast inte smart i denna typ av lopp (sprintliknande lopp). Dock vill jag inte se Ida i sprintstafetten.

När det gäller frånvaron av unga åkare i det norska damlaget så har ju norrmännen lite av hybris när de klagar på att de inte har några tjejer i tjugoårsåldern som varit på pallen i världscupen och inte tror att de kommer ha några sådana den kommande säsongen heller. Det är ju att ställa helt orimliga kvar på de unga norska tjejerna, särskilt med tanke på hur konkurrenssituationen ser ut.

Som jag ser de då är de bara på första sträckan hon kan strula till de redan när hon ska ut andra gången kommer de vara relativt få lag kvar och i mitten på andra sträckan bara Sverige och Norge kvar eventuellt Finland om Pärmä är i tok from..

Min bedömning om de är samma bana som under för OS att de spricker upp rejält i stigningen ut från växlingen
2017-10-04, 23:06
Medlem
För att Sverige skall någon som helst chans på Norge (utan vallabom) måste Kalla köra såvida inte Sundling eller Dyvik tagit jättekliv. Att slänga in Ida är att ge upp på förhand, rätt tydligt att det bara funkar på världscupen.

Samma på herrsidan gällande Hellner och Halfvarsson. Fan vad det vattnas i munnen när man tänker på Hellners form de OS som varit. 4 rejäla guldchanser.
2017-10-05, 02:36
Medlem
Nu har jag sett Kalla, Ida, Dyvik och Sundlings namn nämnas i sprintstafetten.

Så då har jag bara ett namn till, Hanna Falk. Åkte fantastiskt i fristilen hela förra året, och var som bekant bästa sprintsvensk på VM(näst bäst i enda 10km intervall i VC också). Ser goda chanser att hon tar ytterligare ett kliv till kommande säsongen. Måste vara ganska skönt för henne att stå på pallen en handfull gånger och inte direkt ha någon yttre press alls på sig.

Men schemat ligger väldigt bra för att Kalla ska åka sprintstafett. Fyra dagar efter stafett och fyra dagar före tremil. Damerna i synnerhet har ett makalöst slappt schema. Björgen kommer kunna köra allt utan minsta problem. Det är inte som på VM. Vi får se vad säsongen bjuder på, går det knackigt inför kommer hon nog fokusera på distansloppen. Men idag hade jag sagt Kalla-Nilsson eller Falk-Nilsson.
Senast redigerad av frankkk 2017-10-05 kl. 02:41.
2017-10-05, 07:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Njaa, tycker nog man kan nämna två namn till Maria Nordström som är regerande sprintstafettmästare på OS-banan och Anna Haag om hennes fina sommarform fortsätter och hon tagit ytterligare ett kliv jämfört med förra säsongen.
2017-10-05, 08:42
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Då vill jag slänga in Sömskar också. Kanske vår näst senaste sprintsegrare också. Öberg. Men Kalla och Nilsson samt dubbel H är mina klara första val
2017-10-05, 09:28
Medlem
Om allt går som man tänkt sig utan skador och sjukdomar så känns Stina och Kalla väldigt givna skulle jag ranka utmanarna blir de: Hanna Ida Anna H Linn Jonna..

Sömskar trodde jag mycket inför förra året men fick inte de lyft jag då trodde hoppas 1 år till med bra träning kunnat ge ett större lyft

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in