2017-10-09, 13:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jag antar att du (läs; de) menar ytterligare en intervallstart (+jaktstarten) istället för skiathlonen och inte en ren och skär BESUDLING av den intervallstart som finns?

Hoppas inte heller att det ska delas ut medaljer till både intervallstarten och jaktstarten. För det är precis efterblivet.

Uppgifterna om detta kommer ifrån en NRK-artikel (NRK är alltid bäst på att rapportera på vad som händer vid FIS-mötena): https://www.nrk.no/sport/slik-kan-langrennssporten-bli-forandret-1.13725396

Vad gäller jaktstarten så står det följande:
Citat:
Innføre 30/15 km jaktstart, med utgangspunkt i resultatene fra 15/10 km intervallstart
Jag tolkar det som att man skall bara ha ett lopp med intervallstart (det nuvarande loppet) och att jaktstarten skall ersätta skiathlonen. Synd på skiathlonen då jag verkligen gillar den tävlingsformen, och precis som du säger är det värdelöst med att dela ut medaljer för både intevallstartsloppet och jaktstarten. Och inte kommer man få fler olika medaljörer och nationer på pallen med detta upplägg.
2017-10-09, 13:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Att ta bort skiathlonen och ha jaktstart efter det individuella loppet vore en återgång till hur det var för >10 år sedan. Det har jag inget direkt emot, i princip är allt som inte är masstart positivt. Dock visar väl t.ex. jaktstarterna i TdS att det inte är speciellt "rättvist" med en ledare som blir ikappkörd av en grupp som samarbetar och så blir det en spurt som avgör till slut. Men som sagt, det är inte masstart i alla fall.

Håller inte riktigt med om detta. Tänk att man inför detta till VM i Seefeld och att man då har 10 km klassisk intervallstart på damsidan. Björgen vinner före Johaug och Kalla. Sedan blir det 15 km fristil jaktstart utifrån resultaten på 10km-loppet. Kommer någon utanför denna trio kunna komma ikapp, även om det är en stor klunga som jagar. Jag tror knappast det (även om åkare som Ebba och Pärmäkoski plus några norskor säkert skulle kunna göra det bra).
2017-10-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Uppgifterna om detta kommer ifrån en NRK-artikel (NRK är alltid bäst på att rapportera på vad som händer vid FIS-mötena): https://www.nrk.no/sport/slik-kan-langrennssporten-bli-forandret-1.13725396

Jag tolkar det som att man skall bara ha ett lopp med intervallstart (det nuvarande loppet) och att jaktstarten skall ersätta skiathlonen. Synd på skiathlonen då jag verkligen gillar den tävlingsformen, och precis som du säger är det värdelöst med att dela ut medaljer för både intevallstartsloppet och jaktstarten. Och inte kommer man få fler olika medaljörer och nationer på pallen med detta upplägg.
Står också följande lite längre ner:
Citat:
– Antallet blir det samme. Så spørsmålet er hva som eventuelt skal ut, og hva det skal erstattes med
Detta måste ju också innebära att teamsprinten försvinner för att göra plats för mixedstafetten. Eller kanske troligare när det handlar om FIS, skiathlonen byts ut mot en mixedstafett...

Motiveringen verkar vara samma som alltid, göra sporten mer "lättförståelig":
Citat:
– I nasjonene der langrennssporten ikke er så stor ser de et behov for færre formater, for å gjøre sporten mer forståelig for folk flest, forklarer Ulvang, og viser til at FIS i verdenscupen i prinsippet kan velge blant nærmere 30 ulike øvelser.
2017-10-09, 14:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Håller inte riktigt med om detta. Tänk att man inför detta till VM i Seefeld och att man då har 10 km klassisk intervallstart på damsidan. Björgen vinner före Johaug och Kalla. Sedan blir det 15 km fristil jaktstart utifrån resultaten på 10km-loppet. Kommer någon utanför denna trio kunna komma ikapp, även om det är en stor klunga som jagar. Jag tror knappast det (även om åkare som Ebba och Pärmäkoski plus några norskor säkert skulle kunna göra det bra).

Beror mycket på vädret. Snöar det är det hopplöst att ligga först och spåra. Möjligen hade en Björgen i Lahti-form klarat av det (med typ en minuts ledning) men knappast någon annan och med mer normala tidsavstånd till förföljarna. Och till Seefeld är Björgen borta(?).
2017-10-09, 14:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Beror mycket på vädret. Snöar det är det hopplöst att ligga först och spåra. Möjligen hade en Björgen i Lahti-form klarat av det (med typ en minuts ledning) men knappast någon annan och med mer normala tidsavstånd till förföljarna. Och till Seefeld är Björgen borta(?).

Fast det är väl mer sannolikt att det inte snöar än att det snöar (särskilt i Mellaneuropa med nuvarande klimat).

Och Björgen sa efter att det blev klart att Johaug missar OS att hon funderar på att hålla på ytterligare en säsong så att hon skulle få åka ett sista mästerskap med Johaug (tidigare har hon sagt att hon skulle lägga av efter den kommande OS-säsongen).
2017-10-09, 15:51
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Att sprint bara ska gå i fristil har jag inget ont om faktiskt och mixad lagsprint blir mycket bättre än det nuvarande formatet.

Men varför jaktstarter? Totalt meningslöst. Bättre att göra masstarter av 15/30 km istället.
2017-10-09, 15:52
Medlem
Citat:

YLE har rapporterat om detta för flera dagar sen...

Skiathlon gynnar nationer med starka vallateam som Sverige och Norge, medan mera resurssvaga vallateam har det jättejobbigt en skiathlondag. Så att ta bort skiathlonen kan visst leda till fler olika nationer på pallen.

I skidskyttet delar man ut medaljer både efter del ett och efter del två i jakstarten, så ser inte problemet där. Tycker nog det går bra att man har ett lopp som är kopplat till ett annat på mästerskap.
2017-10-09, 15:57
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Skiathlon gynnar nationer med starka vallateam som Sverige och Norge, medan mera resurssvaga vallateam har det jättejobbigt en skiathlondag. Så att ta bort skiathlonen kan visst leda till fler olika nationer på pallen.

Varken Sverige eller Norge har vunnit en skiathlon på mästerskap sedan 2011 på herrsidan.
2017-10-09, 17:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

I skidskyttet delar man ut medaljer både efter del ett och efter del två i jakstarten, så ser inte problemet där. Tycker nog det går bra att man har ett lopp som är kopplat till ett annat på mästerskap.

Har du länk till det som YLE skrev om detta?

Tycker inte det är riktigt jämförbart med skidskyttets upplägg. Där kan så mycket kastas om av själva skyttet men något motsvarande moment finns inte i längdskidor. Har svårt att se att om det är norskor som går ut med +30s avstånd i täten i en jaktstart att någon annan nation skall kunna jaga ikapp dessa.

Din tes om att nationer med starka vallateam gynnas mer av skiathlon än av andra typer av lopp håller inte om man kollar på statistiken. I VM och OS sedan 2005 har 12 nationer tagit medalj i skiathlon medan 13 nationer har tagit medalj i loppet med intervallstart (10/15 km). Intervallstartsloppen har drabbats av orättvisa väderförhållanden två gånger vilket har gett skrällmedaljer till Vitryssland och USA men något liknade har inte skett under skiathlonloppen.
2017-10-09, 17:23
Medlem
Att klassisk sprint börjar ifrågasättas tycker jag är bra. Jag ställde mig tveksam till disciplinen redan under förra hösten här i tråden och står fast vid det fortfarande. Sprint och klassisk skidåkning är i grunden två väldigt olika saker, bara för att det från (sprintens) början kändes naturligt att kombinera dessa två innebär det inte att så är fallet.

Hopp däremot känns lite smålarvigt. Skicross finns redan.

Mixade tävlingsformer gillar jag inte. Dels tycker jag inte längdskidvärlden har några uppenbara exempel på "mindre" nationer som direkt skulle gynnas av mixade tävlingar. USA har tex. ett mycket starkare damlag än herrlag, lite samma situation i Tyskland. Frankrike däremot har det mycket bättre ställt på herrsidan än på damsidan, osv. Norge, Ryssland, Finland och Sverige skulle säkert klara sig bra i mix(sprint)stafett.

Dessutom finns fler frågeställningar man kan ha angående mixstafett. Ska alltid herrarna avsluta så att lag med spurtstarka damer missgynnas? Eller ska man till och med få välja inom laget vilka sträckor damer/herrar åker? Snabbt blir det en cirkus.

Jag tycker att skidskyttets dubbla medaljer i jaktstart är tveksamt, inget jag tycker längdskidsporten bör ta efter. Däremot har det väl varit lite tveksamt att skiathlonen alltid avslutas i fristil, jag gissar att det kan vara en av orsakerna till att man vill ha förändring?
2017-10-09, 17:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag tycker att skidskyttets dubbla medaljer i jaktstart är tveksamt, inget jag tycker längdskidsporten bör ta efter. Däremot har det väl varit lite tveksamt att skiathlonen alltid avslutas i fristil, jag gissar att det kan vara en av orsakerna till att man vill ha förändring?

Så här motiverar Ulvang förslaget att ta bort skiathlonen:
Citat:
– Den er rett og slett krevende å arrangere i verdencupen. Den krever brede traseer, ettersom det er fellesstart, og den krever at man har to separate traseer for klassisk og skøyting. Det er også dyrt å produsere for TV fordi det er to separate traseer. Når øvelsen er krevende å få inn i verdenscupen, stiller noen spørsmål ved om den bør være i mesterskap, påpeker Ulvang.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-10-09 kl. 17:44.
2017-10-09, 17:51
Medlem
Jaktstart Toblach klassisk stil.
http://www.fis-ski.com/cross-country/news-multimedia/news/article=cross-country-update-from-zurich.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in