Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-22, 10:00
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Jag har en rumskompis som har två katter, varav den ena har fått en jävla ovana i att kissa utanför kattlådan ibland. Eller ibland, riktigt jäkla ofta nu på senare tid.

Lyckligtvis är han kastrerad, så det luktar inte ett dugg och det är bara att moppa upp, men det är fortfarande ett jäkla mäk.

Detta börajde för cirka en halv månad sen, när det var bråk mellan min rumskompis och hennes kille och de gjorde slut och han flyttade ut, sen har det pågått ett tag på olika platser. Först var det mattor, men sen jag slängde dem (de skulle ändå slängas så det var inte kattens fel) så har hans favoritplats blivit på golvet precis vid ytterdörren.

jag har provat att moppa med citronsåpa, för att sedan skura med en blandning av ättika och vatten OCH även hällt bakpulver på över natten, men han fortsätter (en gång kissade han t.o.m på bakpulvret...). Nu har jag satt en stor bordsskiva tvärs över hallen som täcker och det verkar hjälpa, fast egentligen väntar man bara på att han ska hitta något annat ställe.

Vad fan är det han håller på med? Det känns som någon form av protest eller något, som att han är sur på min rumskompis för att hon gjorde slut med sin kille som var hans "pappa", eller att hon är borta hos en annan kille och sover över väldigt ofta nu (2-3 gånger i veckan). Det gör det ju inte okej dock och på något sätt måste vi få bot det här beteendet.

Han är inte sjuk, och han använder lådan OCKSÅ, så han vet mycket väl om att lådan är där man uträttar sina behov. Kattlådan rensas var tredje dag också så det är knappast så att den är ohygienisk, och speciellt inte när den andra katten är duktig och enbart använder den.

Att sparka ut min rumskompis är inget alternativ pga. olika orsaker, dessutom kommer hon förmodligen att flytta till en ny lägenhet om några månader. Däremot är hon orolig att han kommer att fortsätta med sin ovana på nya stället.
Citera
2017-06-22, 10:05
  #2
Medlem
G13Hazes avatar
Varje gång han kissar utanför lådan, så lyfter du honom och placerar honom i kattlådan.

Det kan också precis som du säger vara en protest, trots det så är nog rådet jag gav det bästa alternativet.

Fungerar inte det på sikt, dvs 2-3 månader (?), så köper du en separat låda till honom. Det kan också vara orsaken, även om det antagligen inte är fallet.
Citera
2017-06-22, 10:10
  #3
Medlem
Att tömma en kattlåda var tredje dag är inte hygieniskt, detta bör göras varje dag för att inte katterna ska göra behoven annanstans.

Och visst kan det vara så att katten även "sörjer" och visar sitt missnöje på detta sätt, djur är inga robotar och ofta ogillas förändringar i närmiljön.
Citera
2017-06-22, 10:24
  #4
Medlem
http://siames.ifokus.se/discussions/...for-den-haniga

Kattblöja
Citera
2017-06-22, 10:25
  #5
Medlem
Soluss avatar
Nästa gång du gör rent kattlådan, pröva att tvätta den med klorin. Katter gillar lukten av klorin och det kanske kan hjälpa, även om jag tror att katten helt enkelt är sur och pissar på andra ställen för att markera detta. Pröva att spraya med parfym eller köp spray för ändamålet.
Citera
2017-06-22, 10:26
  #6
Medlem
MissMDs avatar
Testa rensa lådan efter varje gång någon katt har varit där.

Sen är det bra att ha separata lådor för katterna, så köp en till. Den kan du även testa sätta där han brukar sätta sig och kissa.

Hoppas det löser sig! Har också haft en kisse som kissat inne efter vi flyttade till större lägenhet. Han lyckades göra sönder vår fina skinnsoffa. Men efter lite trixande så fick vi han att sluta. Bland annat då genom att skaffa fler kattlådor gjorde susen och även avskärma utrymmen under en period.
Citera
2017-06-22, 11:51
  #7
Medlem
crispy-lips avatar
Jag instämmer med tipset att sätta katten i lådan varje gång han kissar utanför. Det är även så man vänjer kattungar eller en vuxen katt som aldrig varit inomhus och måste lära sig använda kattlåda. Bäst om du kan hålla honom lite under uppsikt och när han verkar vara på gång att kissa så sätter du honom i lådan redan innan han hinner kissa på golvet, och står brevid tills han är klar. Går han ur lådan medans du står kvar sätter du bara tillbaka honom tills han går i lådan och inte utanför.
Jag hade detta problem en gång när en av mina katter bestämde sig för att bajsa på golvet i köket för jämnan. Förra personen som bodde i lägenheten hade hundar, jag vet inte om det var någon lukt katten reagerade på som orsakade detta beteende, men det upphörde när jag senare bytte lägenhet.
Själv byter jag på kattlådan 1 gång om dagen, ibland varannan dag, beroende på hur äcklig den är.
Citera
2017-06-22, 12:05
  #8
Medlem
En katt. Minst en låda.
Två katter. Minst två lådor.
Daglig rengöring.
Katter är ofta mycket känsliga för olika förändringar i miljön, fysiska och sociala.
Feliway doftavgivare kan vara ett alternativ, särskilt när hon ska flytta. I samband med flytt är det jätteviktigt att katterna snabbt får några ställen där dom kan krypa undan och få vara ifred. Det är alltid viktigt, men särskilt då. Hoppas det går bra.
Citera
2017-06-22, 12:25
  #9
Medlem
Everything-Matterss avatar
Köp en låda med vägg och tak
Citera
2017-06-22, 13:42
  #10
Avstängd
moluskens avatar
Tror att man ibland glömmer att katter precis som andra djur reagerar på bestraffning/belöning rätt effektivt.
Bestraffa när den pissar på golvet och belöna när den pissar i lådan!
Citera
2017-06-22, 13:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har en rumskompis som har två katter, varav den ena har fått en jävla ovana i att kissa utanför kattlådan ibland. Eller ibland, riktigt jäkla ofta nu på senare tid.

Lyckligtvis är han kastrerad, så det luktar inte ett dugg och det är bara att moppa upp, men det är fortfarande ett jäkla mäk.

Detta börajde för cirka en halv månad sen, när det var bråk mellan min rumskompis och hennes kille och de gjorde slut och han flyttade ut, sen har det pågått ett tag på olika platser. Först var det mattor, men sen jag slängde dem (de skulle ändå slängas så det var inte kattens fel) så har hans favoritplats blivit på golvet precis vid ytterdörren.

jag har provat att moppa med citronsåpa, för att sedan skura med en blandning av ättika och vatten OCH även hällt bakpulver på över natten, men han fortsätter (en gång kissade han t.o.m på bakpulvret...). Nu har jag satt en stor bordsskiva tvärs över hallen som täcker och det verkar hjälpa, fast egentligen väntar man bara på att han ska hitta något annat ställe.

Vad fan är det han håller på med? Det känns som någon form av protest eller något, som att han är sur på min rumskompis för att hon gjorde slut med sin kille som var hans "pappa", eller att hon är borta hos en annan kille och sover över väldigt ofta nu (2-3 gånger i veckan). Det gör det ju inte okej dock och på något sätt måste vi få bot det här beteendet.

Han är inte sjuk, och han använder lådan OCKSÅ, så han vet mycket väl om att lådan är där man uträttar sina behov. Kattlådan rensas var tredje dag också så det är knappast så att den är ohygienisk, och speciellt inte när den andra katten är duktig och enbart använder den.

Att sparka ut min rumskompis är inget alternativ pga. olika orsaker, dessutom kommer hon förmodligen att flytta till en ny lägenhet om några månader. Däremot är hon orolig att han kommer att fortsätta med sin ovana på nya stället.
Det låter som att katten är stressad. Prova att köp en feliway och sätt ut lådor på olika ställen i lägenheten. Lådorna skall rensas varje dag.

Att "straffa" katten kommer bara göra saken värre och nej, katter katten kissar inte på olika ställen utanför lådan för att han är "sur" på din rumskompis. Katten mår med sannolikhet inte bra och då kan det te sig så här.
Citera
2017-06-24, 16:24
  #12
Medlem
Prova att ställa en tom låda där han kissar. Min ena katt kissar enbart i tom låda. Alltså utan sand eller annat. Finns inte den tomma lådan så kissar han på golvet. Bajset gör han i vanlig låda med sand.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback