2017-06-22, 10:04
Medlem
Det kan ju tilläggas att var jag än läser så står det inte 200km/h utan ÖVER 200km/h. Kan lika gärna vara 240, 180 eller 250. Vänta och se.
Citera
2017-06-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Mercedes & Audi..

Jag vill säga att det är personer med utländsk bakgrund, men Audi har blivit så jävla populära bland unga svenska män och Mercedes låter som "farsans bil". Hur som helst är jag glad över att inte den där kvinnan dog, men ja, bättre koll bakåt ska man ha.

Hur nära måste killarna i Audin & Mercan varit innan hon körde ut? Säg att dem låg ca 200km/h och hon låg i 110. Hur lång tid tar det att bromsa in från 200 till 110? Det tar inte alls lång tid.

Kvinnan har alltså bara kört ut i tron om att "hon hinner". Istället för att verkligen kolla hur snabbt dem närmar sig. Jag brukar alltid analysera bakomvarande bilars hastighet innan jag kör om.

Det kräver betydligt längre sträcka att bromsa från 200 till 100 än från exempelvis 100 till 0. Dubbla sträckan för reaktionstiden, fyra gånger större större rörelseenergi, samt, får man anta, viss försiktighet i hur hårt man vågar bromsa när det går i 200.

Att kvinnan skulle kunna bli dömd för vårdslöshet och vållande finner jag orimligt. Hon kan knappast ha sett eller räknat med att bakomvarande bil kommer farande i över 200 och därför ansett sig ha tillräckligt avstånd.
Citera
2017-06-22, 10:22
Medlem
Bra att ingen oskyldig dog iallafall...
Tur att bara den jävla idioten själv dog.
Citera
2017-06-22, 10:23
Medlem
Separatistens avatar
Bara för att någon kör för fort innebär det inte att alla andra trafikanter är utan skuld och kan byta fil hur som helst.

Visst blir marginalerna mindre, och resultaten värre, om någon kör för fort. Men det betyder inte att man kan byta fil utan att först kolla att det är tomt.

Tyvärr sitter väldigt många bakom ratten och gör helt andra saker än att köra bil, prata telefon, SMS:a, skriva på Flashback...

Tragisk olycka som naturligtvis lätt hade kunna undvikas.

Ryktet säger att det kan vara: http://www.routeofsweden.com/wp/
Citera
2017-06-22, 10:26
Medlem
JustZlatans avatar
Föraren i bilen som körde in i bilen som körde om dog och nu utreds händelsen som vållande till annans död. Är kvinnan nu misstänkt för vållande till annans död? Jag tolkar det så.
Citera
2017-06-22, 10:27
Medlem
tigerwolfs avatar
Väg 73 har hastighetsgräns 110 km jag kör den varje dag.
Alltid någon som tror att det är Autobahn.
Mycket tung trafik där från färjorna och oljan i Nynäshamn.
Personerna kappkörde och ena föraren tappade kontrollen på sin bil i omkörningsfilen, oklart varför, kan ha varit inbromsning el punktering och sen farit ut och smällt in i en bil i högra filen, alltså har kvinnan som blev påkörd inte gjort något fel eller legat i vänster körfält.
Dessutom har de sicksackat mellan bilarna.
Unga dumma pojkspolingar i för motorstarka bilar helt enkelt.
Citera
2017-06-22, 10:39
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Föraren i bilen som körde in i bilen som körde om dog och nu utreds händelsen som vållande till annans död. Är kvinnan nu misstänkt för vållande till annans död? Jag tolkar det så.

Så borde det vara. Kanske bara något som automatiskt händer vid en olyckan med dödlig utgång för att sedan ändras till något annat.
Citera
2017-06-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRonin
Problemet för kvinnan är nog att hon brustit i uppmärksamheten. Ena bilen kom förbi, den andra har kört in i henne. Hon har alltså påbörjat en omkörning medan en bil passerar vilket nog är att betrakta som att inte ha uppmärksamhet.

Själv anser jag att man måste ha kollen bakåt hela tiden, då märker man sådana här idioter som kommer farandes. Det handlar inte om rätt eller fel utan om att jag inte vill bli påkörd och riskera men för livet.

Alla vet vi att det finns folk som gasar på tok för mycket. Men lika många bryr sig inte alls om att vänta med omkörningen till de som "har bråttom" passerat. Senast igår såg jag en bilist som påbörjade en omkörning på E18 vid Rinkeby mellan två st BMW som kom ångande i 130 på 80 vägen. BMW nummer 2 hade en lucka på 3 sekunder till framförvarande och då öppnade det upp möjligheten att trycka sig ut i ytterfil. Kan nog tycka att man är bra jävla dum när man gör något sådant. Bättre ha idioterna framför sig än bakom sig.

Problemet är att kvinnan brustit i uppmärksamhet säger du?
Problemet är att dessa två bilar lekt racerförare på allmän väg där hastigheten är reglerad till långt under den hastighet som killarna höll, det är problemet, det är inte kvinnans fel.

När fordon kör så fort som dom gjorde så kan den personen som i det ögonblicket tittar i backspegeln uppfatta att bilarna är långt borta och att det går och köra om framförvarande bil, kör då folk i 200 blås eller mer så kommer man jävligt snabbt ikapp en bil som håller laglig fart.
Citera
2017-06-22, 10:51
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vet du att det är dessa modeller eller du gissar?
Jag är visserligen inte duktig på bilar men kan inte på de bilder som finns i media se vad för typ av bilar som de har kört.

Det stod i artikeln.
Citera
2017-06-22, 11:05
Medlem
GurkanWTFs avatar
2 svenska killar i bilen vet vilka de är..
Citera
2017-06-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Föraren alternativt passageraren i bilen som körde i 200+ är avliden (troligen föraren men det är inte helt bekräftat). Två fortkörare och minst två andra fordon. En av de fortkörande bilarna passerade två fordon, ett i varje fil (betänk att passera ett fordon på en tvåfilig körbana inte räknas som en omkörning), den andra bilen körde på något sätt in i fordonet där en kvinna färdades. Det är oklart om olycksbilen hade fått sladd innan olyckan men hur som helst så flög Audin av vägen.
Polisen utreder det hela som grov vårdslöshet, vållande till kroppsskada och vållande till annans död tills vidare. Om föraren av olycksfordonet har avlidit och anses vållande så kommer utredningen att läggas ner då man normalt sett inte fortsätter med den polisiära/juridiska biten om det inte finns någon gärningsperson i livet att väcka åtal mot. Sen kan det ju fortfarande göras en utredning av andra orsaker (försäkringsbolag, Haverikommissionen osv).

Så länge man använder körriktningsvisare/tecken är det hela solklart.
Trafikförordningen 3 kap §43”En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas”. Det är böter på att hindra folk MEN å andra sidan skall filbyten ske på ett säkert sätt. Om den filbytande bilen blivit påkörd i sida kan det möjligen bli så att filbytaren anses vållande. Är den påkörd bakifrån är det inget snack. Tyvärr avled ju föraren så eventuellt straff kan ju inte utmätas.
Senast redigerad av Praetori 2017-06-22 kl. 11:21.
Citera
2017-06-22, 11:20
Medlem
GurkanWTFs avatar
Rs5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in