• 1
  • 2
2017-06-21, 21:58
Medlem
Hej,

Jag är 23 år och jobbar heltid. Sparar ungefär 12 000 kr/mån och hade tänkt lägga 3 000 kr av dem i aktier varje månad. I takt med att jag blir alltmer bekväm med aktiehandel kommer jag att öka mitt sparande i aktier. I första hand avser jag spara medelsiktigt-långsiktigt (5-10 år) och söker därför aktietips utifrån detta.

Jag öppnade upp ett ISK konto hos Avanza i måndags och har sedan dess hunnit köpa aktier i PEAB, Capio, Tele2, Volvo och G5 Entertainment. Föredrar aktier listade på stockholmsbörsen.

Tack på förhand

//G
Citera
2017-06-21, 22:14
Medlem
lejongaddens avatar
Många aktier från måndags bara. Kolla på twitter och följ några du lär "känna" där. Köp när en aktie rasar, jag tänker oftast hur stor är chansen att den vänder just den dagen när jag bli intresserad av den. Sedan köper du när den sjunkit ungefär 1-2% av kapital, rasar den mer köper du för 1-2% igen. Det är om du verkligen tro på den. Annars ska du alltid innan du köper att gå den ner 8% ska jag sälja av den oavsett. Kolla Bubo på Youtube han kan nog förklara bättre.
Citera
2017-06-21, 22:16
Medlem
Helrätt tänkt (även om börsen är rätt högt värderad just nu) !

Det du ska göra i början är att hålla dig till stabila vinstgivande bolag.
Ha en "krigskassa" så du slipper paniksälja om det blir hack i kurvan.

3000 kr i månaden är en utmärkt start.
Citera
2017-06-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Hej,

Jag är 23 år och jobbar heltid. Sparar ungefär 12 000 kr/mån och hade tänkt lägga 3 000 kr av dem i aktier varje månad. I takt med att jag blir alltmer bekväm med aktiehandel kommer jag att öka mitt sparande i aktier. I första hand avser jag spara medelsiktigt-långsiktigt (5-10 år) och söker därför aktietips utifrån detta.

Jag öppnade upp ett ISK konto hos Avanza i måndags och har sedan dess hunnit köpa aktier i PEAB, Capio, Tele2, Volvo och G5 Entertainment. Föredrar aktier listade på stockholmsbörsen.

Tack på förhand

//G

Håll dig till investmentbolag. Sälj aldrig. Köp när det är som mörkast och gör som ondast.

(Skulle du köpt 10 000kr i en Sverigefond precis innan finanskrisen skulle du vara tillbaka på 10 000kr efter tre år. Så farligt är det inte med börsens krascher. Den långsiktiga trenden är alltid uppåt.)
Citera
2017-06-21, 22:30
Medlem
Xer0s avatar
Skulle rekomendera indexfonder i stället, gärna i form av ETFer.

Du slipper mickra med enskillda aktier, och det blir billigare och enklare att "sälja allt" om du vill gå ur marknaden. Med ETFer blir det bara ett fåtal stoploss att underhålla och hålla koll på.
Senast redigerad av Xer0 2017-06-21 kl. 22:38.
Citera
2017-06-22, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Många aktier från måndags bara. Kolla på twitter och följ några du lär "känna" där. Köp när en aktie rasar, jag tänker oftast hur stor är chansen att den vänder just den dagen när jag bli intresserad av den. Sedan köper du när den sjunkit ungefär 1-2% av kapital, rasar den mer köper du för 1-2% igen. Det är om du verkligen tro på den. Annars ska du alltid innan du köper att gå den ner 8% ska jag sälja av den oavsett. Kolla Bubo på Youtube han kan nog förklara bättre.

Jag har lagt ~500 kr på varje aktie så även om det är relativt många aktieköp sedan måndags, är det fortfarande ett ganska litet belopp.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Är vinstgivande samma sak som utdelning?

Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Håll dig till investmentbolag. Sälj aldrig. Köp när det är som mörkast och gör som ondast.

(Skulle du köpt 10 000kr i en Sverigefond precis innan finanskrisen skulle du vara tillbaka på 10 000kr efter tre år. Så farligt är det inte med börsens krascher. Den långsiktiga trenden är alltid uppåt.)

Planen är att behålla köpta aktier i 6-12 mån innan jag bestämmer mig för ett ev sälj.

Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Skulle rekomendera indexfonder i stället, gärna i form av ETFer.

Du slipper mickra med enskillda aktier, och det blir billigare och enklare att "sälja allt" om du vill gå ur marknaden. Med ETFer blir det bara ett fåtal stoploss att underhålla och hålla koll på...

Fonder har jag relativt bra koll på men visst har du rätt i det du säger.
Citera
2017-06-22, 14:35
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen

Är själv ganska "grön" när det gäller aktiesparande och just det som är "fetat" ovan är mycket vanligt att folk säger. Jag förstår att man ska ha ett långsiktigt perspektiv men det bär mig emot att "förlora" pengar. Om man bedömer att trenden är nedåt. Då bör man sälja. Varför förlora pengar? Har för mig att Warren B´s första regel är "Förlora inga pengar" Regel nr 2 är: Kom ihåg regel nr 1".

Warren B ska även ha sagt att "Be fearful when everybody is greedy and be greedy when everybody is fearful". Jag har en hel del kapital men är med tanke på den höga nivå börsen är på just nu, försiktig med att gå in stort då jag just nu bedömer att folk just nu är "greedy" (och det gör mig "fearful).

// CC
Citera
2017-06-22, 16:24
Medlem
Citat:

Är vinstgivande samma sak som utdelning?

Nej man kan inte säg riktigt säg så, det finns många vinstgivande bolag som inte har utdelning. Vad jag menade med "vinstgivande" är mer att inte ge sig in i förhoppningsbolag utan att köpa aktier i stabila (vinstgivande) "säkra" bolag.
Citera
2017-06-22, 17:50
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Jag har lagt ~500 kr på varje aktie så även om det är relativt många aktieköp sedan måndags, är det fortfarande ett ganska litet belopp.

Skulle säga att det är för litet belopp för att det skall vara värt courtaget (om du inte har 1kr courtage då).

Brukar hålla mig till poster om minst 5000kr, och buffrar i fonder tills jag når upp till mist detta.
Citera
2017-06-22, 18:48
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

"Börsen är högt värderad just nu ", jo tack så har det sagts de senaste åren...
Citera
2017-06-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Skulle säga att det är för litet belopp för att det skall vara värt courtaget (om du inte har 1kr courtage då).

Brukar hålla mig till poster om minst 5000kr, och buffrar i fonder tills jag når upp till mist detta.
Betalar ingenting i courtage med Avanza start.
Citera
2017-06-23, 14:58
Medlem
Citat:
Hej,

Tack på förhand

//G

Det finns inga frågor i ditt inlägg? Men ett tips är att öppna KF ist för ISK så slipper du utländsk källskatt på utdelningar. I övrigt låter det ju som att du har en bra plan och inställning, kör hårt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in