• 1
  • 2
2017-06-20, 18:48
Medlem
"Det är 14 stycken endoskop som används för invärtes undersökningar som stulits. De kostar runt 300.000 kronor styck. Tjuvarna har också stulit två processorer som används till endoskopen.

Det sammanlagda värdet på den stulna utrustningen är runt fyra miljoner enligt sjukhusledningen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...oga-lasarettet
Citera
2017-06-20, 18:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Skum grej att sno, men det finns förstås en svart marknad även för sånt här. Polisen kan nog utesluta en helsvensk liga.
Citera
2017-06-20, 19:12
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Skum grej att sno, men det finns förstås en svart marknad även för sånt här. Polisen kan nog utesluta en helsvensk liga.

Känns ju lite som ett beställningsjobb - antagligen från öststatsligor... Är väl ingen stor marknad i Sverige direkt, med stulen sjukhusmateriel...
Citera
2017-06-20, 19:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Känns ju lite som ett beställningsjobb - antagligen från öststatsligor... Är väl ingen stor marknad i Sverige direkt, med stulen sjukhusmateriel...
I något land där det just nu byggs en ny Mag- tarmklinik.
Citera
2017-06-20, 19:16
Medlem
franges avatar
Citat:
I något land där det just nu byggs en ny Mag- tarmklinik.

Jo precis, det var det jag tänkte på med beställningsjobb. Och då känns det ju som att man får titta lite mer österut för att hitta så pass korrupta möjliga byggen...
Citera
2017-06-20, 19:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo precis, det var det jag tänkte på med beställningsjobb. Och då känns det ju som att man får titta lite mer österut för att hitta så pass korrupta möjliga byggen...
Sannolikt ett privat sjukhus/klinik, men långt ifrån säkert.
Citera
2017-06-20, 19:37
Medlem
Citat:
Sannolikt ett privat sjukhus/klinik, men långt ifrån säkert.
Vi har bara ett sjukhus som drivs av landstinget samt 3 vårdcentrsker. Mig veterligen.
Citera
2017-06-20, 19:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av midfuckyou
Vi har bara ett sjukhus som drivs av landstinget samt 3 vårdcentrsker. Mig veterligen.
Jag tänker mig nog en bit utanför Värmland(?)
Citera
2017-06-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
"Det är 14 stycken endoskop som används för invärtes undersökningar som stulits. De kostar runt 300.000 kronor styck. Tjuvarna har också stulit två processorer som används till endoskopen.

Det sammanlagda värdet på den stulna utrustningen är runt fyra miljoner enligt sjukhusledningen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...oga-lasarettet
Vad ska någon med dom till ?
Beställnings jobb eller ?
Citera
2017-06-21, 02:30
Medlem
Bara jag som får en känsla att TS önskade svenska vita män som GMs men när det lutade åt invandrare så blev det pip, tyst?

Vore intressant var dessa saker skeppades? Eller tog GM(s) kallt med dem på båten?
Citera
2017-06-21, 03:57
Medlem
Jag tippar på att det är en och samma liga som specialkserat sig på dessa stölder runtom hela jordklotet. Grekerna är dem på spåren och även andra källor pekar ut sydamerikaner.

https://www.google.se/amp/www.bbc.co...s/amp/40200298
Citera
2017-06-21, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfast-
Bara jag som får en känsla att TS önskade svenska vita män som GMs men när det lutade åt invandrare så blev det pip, tyst?

Ja, det är bara du.
TS har enbart citerat ett nyhetsinslag och förmodligen (och nu spekulerar jag vilt) bara önskat få reda på om någon vet något mer om stölden. Det börjar bli lite (och det är en underdrift) tröttsamt att i vart och varannat inlägg behöva läsa att "det är nog svartskallarna som har gjort det" från personer som uppenbarligen inte har en aning, men däremot hyser ett starkt behov av att misskreditera människor från andra länder.

Det handlar om dyrbar och väldigt nischad medicinsk utrustning som jag har svårt att se att det skulle finnas avsättning för på den öppna marknaden. Knappast något som köps in av offentligt drivna sjukvårdsinrättningar i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in