Den arbetsgivare som söker en testare men får in en streber (=karriärmänniska) på intervju kommer att leta efter andra kandidater. Om du vill jobba med mjukvarutestning, se till att bli riktigt vass på tester och testning först. Först sen kan du börja fundera på att ta mer plats med mer ansvar och högre lön.
Om du prioriterar hög lön och karriär – och chefsbefattningar – högt så bör du istället bli ekonomi eller jurist, eller börja jobba med sälj som är provisionsbaserat och därmed mer mätbart.
Andra som jobbar med testning får fylla på. Jag skriver detta som arbetsgivare i en annan bransch.
Citat:
Ursprungligen postat av
porrladda
Hej, snart är hösten här och då börjar min Mjukvarutestare utbildning. Yrkeshögskola på 1,5 år med halvår praktik men jag har absolut ingen aning om jag ska börja plugga detta eller inte.
Hur kommer min karriär se ut som Mjukvarutestare? Jag är väldigt målmedveten och vill utvecklas så mycket det bara går i det yrket jag arbetar med, jag vill upp, jag vill bli någon sorts "chef" i framtiden.
Hur stor "chef" kan man bli om man börjar som mjukvarutestare, finns det någon mer utbildning man kan ta senare genom företag /skola för att bli ännu bättre mjukvarutestare / för att stiga i rank?
Om det nu finns utvecklingsmöjligheter, hur stora är chanser att man kommer vidare? Jag är redo att kämpa!
Sen kan vi diskutera lönen också, hört (vet) att ingångslönen är på 27000-28000 innan skatt per månad, hur kommer den se ut om 2, 5, 10, 20 år framåt i tiden?
Lite luddigt skrivit av mig men vill ha allmän info om yrket och framtiden som testare. Tack!