• 1
  • 2
2017-06-20, 11:03
Medlem
Hej,
Jag har en privatskuld sedan ett tag tillbaka i tiden,
Denna skulden betalar jag mellan 30-40.000 i ränta varje månad,
Det är ohållbart.

Min inkomst är ca 50.000 netto men den äts ju upp av räntan bara och skulden minskar inte,

Jag har en anmärkning kvar den går dock ut ganska snart,

Frågan är vad gör man? Kan man ta blancolån över 500.000?
Kan man ta bolån, sälja lägenheten (till lånehajen säg) men fortsätta betala "Lån" plus ränta för lägenheten?

Har ni några förslag?
Citera
2017-06-20, 11:13
Moderator
tobess avatar
Du har alltså tagit ett lån som har en effektiv årsränta på nästan 50% ?!

Jag skulle för det första aldrig ha satt mig i den situationen, men om jag nu av någon outgrundlig anledning skulle ha gjort det så hade jag polisanmält den som lånat ut pengarna till den räntan.

Avtalslagen, §31

Citat:
31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade.
Lag samma vare, där sådant otillbörligt förfarande, som i första stycket avses, ligger annan till last än den, gent emot vilken rättshandlingen företogs, och denne ägde eller bort äga kunskap därom.
Om avtal rörande bärgning gälle vad särskilt är stadgat. Lag (1987:329).

I korthet, om du sitter och betalar mellan 360-480 tusen kronor per år i ränta(!) på ett 1 M SEK lån så är det ett fullständigt orimligt avtal och är inte gällande.

Bestrid betalningen och polisanmäl.

Om den som lånat ut pengarna är av sådan karaktär att det finns en risk att du inte har knäskålarna kvar om du inte betalar får du givetvis också göra en riskbedömning på det hela. Enda alternativet som finns om du inte vill bestrida hela avtalet är att sälja det du äger och har och betala av skulden på ett bräde. Några betalningsplaner eller skuldsaneringar lär givetvis inte vara av intresse om du har lånat pengarna av kriminella.
Citera
2017-06-20, 11:14
Medlem
Det är privata aktörer det är tal om och tack vare den sinnessjuka räntan så äger jag i princip ingenting,

Drömmen vore att ta ett lån på säg 1 miljon någonstans vilket kanske inte är en omöjlighet med min inkomst (?) betala av skulden till dom och istället betala säg 6-7.000 i månaden till banken.
Citera
2017-06-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Det är privata aktörer det är tal om och tack vare den sinnessjuka räntan så äger jag i princip ingenting,

Drömmen vore att ta ett lån på säg 1 miljon någonstans vilket kanske inte är en omöjlighet med min inkomst (?) betala av skulden till dom och istället betala säg 6-7.000 i månaden till banken.

Blanco lån på en halv miljon är svårt att få till. Din lön spelar inte så stor roll så länge du inte har någon direkt försäkring att ge för lånet. Den blir aktuell först efter du kan visa på en reell försäkring (alltså en lägenhet/hus osv som du äger och inte har belånad redan).

Om du har föräldrar som har ett hus/lägenhet, samt obelånad på åtminstone 500k av totala beloppet, så bör du erkänna allt för dem och dra de bästa puppy-eyes du någonsin dragit. Detta är vanligast att folk gör i Stockholm för att ta lån på handpenningen. För de som har föräldrar in den sitsen vill säga.

I övrigt låter det som du tagit ett lån baserat på olagligheter. Som tidigare nämnt i tråden skulle annars detta lån vara olagligt i sig och du skulle kunna överklaga och få det "fixat".

Men är det ett olagligt lån så kan du föga påverka din avbetalning så länge du fortsätter betala. Då räntan är så ofantligt hög misstänker jag HA eller liknande.
Att ta sig ur lånet från dem blir tufft då de kommer vilja ha tillbaka pengarna alla gånger. Men det börjar iaf med Polisen...

Skulle det vara ett lagligt lån så ring Lendo och liknande som upphandlar lån och sammanför dem till ett större. Kanske kan de hjälpa dig.
Citera
2017-06-20, 11:34
Medlem
Citat:

Du tror alltså att en kriminell långivare kommer låta dig bli skuldfri?
Om du betalar av kommer det övergå till utpressning. De vet att du är svag och har pengar.
Citera
2017-06-20, 11:39
Medlem
Skulden kommer att avskrivas vid betalning,
Det har jag garantier för,

Men frågan är hur går jag till väga med den här hiskeliga summan?
Kan man verkligen glömma högre blancolån utan säkerhet?
Citera
2017-06-20, 11:53
Medlem
Citat:
Skulden kommer att avskrivas vid betalning,
Det har jag garantier för,

Men frågan är hur går jag till väga med den här hiskeliga summan?
Kan man verkligen glömma högre blancolån utan säkerhet?
Jag kollade lite snabbt och upp till 500k går att ansöka för, men om man blir godkänd är ju en annan femma. Prata med din bank och se vad man kan göra. De borde i alla fall kunna ge dig några råd. Allt är ju bättre än att betala 50% i ränta och att du inte kan amortera. Det är en evighetsskuld du har just nu.

Skönt för långivaren att helt kunna leva på det du betalar i ränta.
Citera
2017-06-20, 11:53
Medlem
Är det otänkbart att du skulle få amortera på skulden?
Du kan kanske lyckas få ett blanco på 100-200k.

Då skulle du sänka räntakostnaden så mycket att du kanske skulle kunna amortera 50-100k/år framöver.
Citera
2017-06-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag kollade lite snabbt och upp till 500k går att ansöka för, men om man blir godkänd är ju en annan femma. Prata med din bank och se vad man kan göra. De borde i alla fall kunna ge dig några råd. Allt är ju bättre än att betala 50% i ränta och att du inte kan amortera. Det är en evighetsskuld du har just nu.

Skönt för långivaren att helt kunna leva på det du betalar i ränta.

Det är ju mitt bekymmer,
Om jag fått loss 500-600 på något sätt hade jag åtminstone kunnat få ner räntan så pass mycket att jag kännt att livet är värt att leva igen.
Citera
2017-06-20, 12:29
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Det är ju mitt bekymmer,
Om jag fått loss 500-600 på något sätt hade jag åtminstone kunnat få ner räntan så pass mycket att jag kännt att livet är värt att leva igen.
Såg på lyxfällan för ett bra tag sen att en person hade ansökt online på 100k från flera olika banker på tidspannet om 10 minuter så uc inte hann registrerar, han fick då pengarna och hade blancolån på 600k nånting
Citera
2017-06-20, 12:39
Medlem
Är det möjligt?
Citera
2017-06-20, 13:07
Din lånegivare har inget intresse av att du betalar av din skuld, de ser givetvis att du fortsätter betala höga räntor utan någon som helst amortering. Vanliga lånegivare är intresserade av att skulden betalas tillbaka och skulle istället lägga upp en amorteringsplan. Det är inte fallet i din situation. Som skrivet tidigare, du är i en eländig situation som du mest troligt inte kommer att ta dig ur. Du är bara för naiv och svag för att inse det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in