Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 10:21
  #1
Medlem
Om en bostadsrättsförening har klubbat igenom ett beslut att bygga balkonger, hur länge
gäller då beslutet?

Vi står i en lite prekär situation; alldeles nyligen har balkonger byggts till i princip
alla balkonger förutom lägenheterna i vår radda.
Stämman röstade igenom balkongbyggena för ett antal år sen. Det är oklart om beslutet
avsåg balkonger för samtliga lägenheter eller bara för de som nu har byggts.

Om stämmobeslutet avsåg samtliga lägenheter, så borde vi rimligen kunna söka bygglov på egen hand
för balkonger i vår radda?

Jag är lite oklar på vad föreningsrätten säger här, men rimligen måste ett beslut att
(tillåta) balkongbyggen till en viss grupp av lägenheter gälla obegränsat i tiden tills
dess beslutet återkallas, såvida inte beslutet tidsbegränsades när det togs?
Citera
2017-06-20, 10:27
  #2
Medlem
herrstorks avatar
själva beslutet gäller tills man återkallar det.

söka själva? tänk på att det räknas till utsidan, dvs föreningens del. föreningen kommer aldrig att tillåta pilla med balkonger på egen hand. ibland kan man glasa in de på egen hand. men då brukar finnas beslut på riktlinjer om vilken firma och hur. dvs utseende skall vara enhetligt.
Citera
2017-06-20, 15:14
  #3
Medlem
Styrelsen har svarat att "styrelsen inte går vidare med frågan för närvarande. Önskar medlemmarna att gå vidare med en ansökan om bygglov hos stadbyggnadskontoret blir det en aktivitet som den enskilde medlemmen får driva och bekosta på egen hand."

Jag tolkar det som att styrelsen avsett delegera rätten att ansöka om bygglov till de medlemmar som nu vore aktuella för balkongbyggen.

Men nu när du säger det - det är bara föreningen som kan ansöka om bygglovet, och således bara styrelsen som kan ansöka om bygglov. Vi måste med andra ord kunna kräva att de ansöker om bygglovet å föreningens vägnar (förutsatt att godkännande enligt stämmobeslut redan finns)?

Vi åtar oss såklart sköta själva jobbet - men styrelsens underskrift krävs på ansökan och dyl. som vi upprättar. Rimligen bör de dock kunna befullmäktiga oss att sköta hela processen?
Citera
2017-06-20, 23:38
  #4
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Men nu när du säger det - det är bara föreningen som kan ansöka om bygglovet, och således bara styrelsen som kan ansöka om bygglov. Vi måste med andra ord kunna kräva att de ansöker om bygglovet å föreningens vägnar (förutsatt att godkännande enligt stämmobeslut redan finns)?

Nej, det är fel. Vem som helst kan ansöka om bygglov, inte bara föreningen. Det finns inga krav på att den som ansöker ska äga eller förfoga över fastigheten och byggnaden. Så det går bra att du själv ansöker om bygglov.

EDIT: Sedan får du så klart inte utföra åtgärden utan föreningens godkännande, som du får söka hos styrelsen.
__________________
Senast redigerad av Beaumont 2017-06-20 kl. 23:40.
Citera
2017-06-22, 09:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Nej, det är fel. Vem som helst kan ansöka om bygglov, inte bara föreningen. Det finns inga krav på att den som ansöker ska äga eller förfoga över fastigheten och byggnaden. Så det går bra att du själv ansöker om bygglov.

EDIT: Sedan får du så klart inte utföra åtgärden utan föreningens godkännande, som du får söka hos styrelsen.

Snyggt svar, jag fick exakt samma från handläggaren vid stadsbyggnadskontoret. Vanligen ges tydligen bygglovet "villkorat av fastighetsägarens godkännande".

Om man styckar upp de formella förutsättningarna för att bygga balkong så har man ju dels ett "internt beslut", dvs. att fastighetsägaren (föreningen) måste godkänna att balkonger byggs - det måste alltså tas ett beslut med kvalificerad majoritet på en stämma.

Därtill det "externa beslutet" i form av ett bygglov från stad/kommun. Det kan vem som helst söka.

Vi har med andra ord inga särskilda hinder i fråga om det "externa beslutet" - men när det gäller det "interna beslutet" så vägrar styrelsen lämna ut protokoll från den stämma som ursprungligen tog beslut om balkongbyggen - och de vägrar även hörsamma vår begäran att kalla till en extra stämma för att rösta igenom våra balkongbyggen. Vi är ju med andra ord låsta, eftersom vi inte kan få svart på vitt att vi faktiskt har föreningens tillstånd att bygga dem. Hur kan man tvinga fram ett ställningstagande? Bör inte styrelsen vara skyldig att tillhandahålla protokollet? Det känns som att föreningspraxis är lite svajig på den här punkten, och varken LEF eller BrL ger några klara svar.
Citera
2017-06-22, 13:49
  #6
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Snyggt svar, jag fick exakt samma från handläggaren vid stadsbyggnadskontoret. Vanligen ges tydligen bygglovet "villkorat av fastighetsägarens godkännande".

Att de skriver ut villkoret känns bara som ett sätt för kommunen att vara tydlig med att det lustigt nog är så att bara för att du får ett bygglov innebär det inte att du har lov att bygga.

Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Om man styckar upp de formella förutsättningarna för att bygga balkong så har man ju dels ett "internt beslut", dvs. att fastighetsägaren (föreningen) måste godkänna att balkonger byggs - det måste alltså tas ett beslut med kvalificerad majoritet på en stämma.

Tycker inte det känns solklart att det i ditt fall behövs ett stämmobeslut. Det krävs normalt för att bygga balkonger, men nu finns det något stämmobeslut redan. Till det kan läggas på likabehandlingsprincipen, så det känns svårt för föreningen att hävda att lägenhet A och B får bygga balkong medan C inte får det även om förutsättningarna är detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Vi har med andra ord inga särskilda hinder i fråga om det "externa beslutet" - men när det gäller det "interna beslutet" så vägrar styrelsen lämna ut protokoll från den stämma som ursprungligen tog beslut om balkongbyggen

Här börjar det ringa varningsklockor. Varför skulle de vägra låta dig se stämmoprotokollet? Det känns som att relationen mellan dig och styrelsen inte verkar vara den bästa? Oavsett vad du tycker om styrelsen, så är det bättre för dig att ha styrelsen med dig än emot dig i frågan. Protokollet ska hållas tillgängligt för medlemmarna senast tre veckor efter stämman. Säger era stadgar något om hur det ska hållas tillgängligt? Jag kan inte se att de har någon möjlighet att vägra dig ta del av det.

Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
och de vägrar även hörsamma vår begäran att kalla till en extra stämma för att rösta igenom våra balkongbyggen. Vi är ju med andra ord låsta, eftersom vi inte kan få svart på vitt att vi faktiskt har föreningens tillstånd att bygga dem. Hur kan man tvinga fram ett ställningstagande?

Det finns två sätt att få en extra stämma, antingen genom att styrelsen kallar till ett eller att minst 1/10-del av de boende kräver det. Ärligt talat skulle jag, om jag satt i din styrelse, inte kalla till en extra stämma bara för att du vill bygga en balkong. Jag skulle hänvisa frågan till nästa ordinarie stämma istället.

Gör en skrivelse till styrelsen där du förklarar att du önskar få bygga en balkong, du kommer själv söka bygglov samt stå för kostnaderna att bygga denna (om du nu är villig att göra det). Samt att du önskar få deras godkännande att genomföra åtgärderna.

Skulle du då få ett nej eller icke-svar, skicka in en motion redan nu till nästa stämma där du ber stämman ställa sig bakom det. Se till att ha ansökt, och fått bygglov, innan så inte styrelsen kan hänvisa till att det krävs ett bygglov. Du har två år på dig att påbörja åtgärden efter att du fått bygglovet, så det gör inget ur ett tidsperspektiv att du söker det tidigt i processen.

EDIT: Kände att jag måste lägga till att även revisorn kan kräva en extra stämma, men det är knappast aktuellt i ditt fall. Men om jag inte påtalar det kommer någon garanterat komma efteråt och säga att jag har fel.
__________________
Senast redigerad av Beaumont 2017-06-22 kl. 14:19.
Citera
2017-07-01, 23:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont

Tycker inte det känns solklart att det i ditt fall behövs ett stämmobeslut. Det krävs normalt för att bygga balkonger, men nu finns det något stämmobeslut redan. Till det kan läggas på likabehandlingsprincipen, så det känns svårt för föreningen att hävda att lägenhet A och B får bygga balkong medan C inte får det även om förutsättningarna är detsamma.

Det stämmer att det finns någon form av stämmobeslut - problemet är A) att vi inte vet hur beslutet ser ut, B) om beslutet inte säger något om dess giltighet/tillämpbarhet i tid, vad säger praxis/vad är gällande rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Här börjar det ringa varningsklockor. Varför skulle de vägra låta dig se stämmoprotokollet? Det känns som att relationen mellan dig och styrelsen inte verkar vara den bästa? Oavsett vad du tycker om styrelsen, så är det bättre för dig att ha styrelsen med dig än emot dig i frågan. Protokollet ska hållas tillgängligt för medlemmarna senast tre veckor efter stämman. Säger era stadgar något om hur det ska hållas tillgängligt? Jag kan inte se att de har någon möjlighet att vägra dig ta del av det.

Vi har en bra relation och vi har varit genomgående artiga och tillmötesgående sedan första stund. Är det sedan så att man som styrelseledamot (vars lägenhet har en balkong mot innergården) inte är intresserad av att grannarna också får balkong mot samma innergård och därmed ökad insyn i ens lägenhet så kan jag förstå att att man försöker hitta ett passivt sätt (om än culpöst) sätt att göra motstånd. Stadgarna säger inget om detta - jag gissar på att det inte hade spelat någon roll emedan jag antar att 7:39 LEF är indispositiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Det finns två sätt att få en extra stämma, antingen genom att styrelsen kallar till ett eller att minst 1/10-del av de boende kräver det. Ärligt talat skulle jag, om jag satt i din styrelse, inte kalla till en extra stämma bara för att du vill bygga en balkong. Jag skulle hänvisa frågan till nästa ordinarie stämma istället.

Vi är 3 st, men vi utgör troligen inte 10%. Föreslå ett annat sätt, såsom begäran att få det tidigare stämmobeslutet fastställt emedan det har direkt påverkan på vår ekonomiska rättighet att utnyttja beslutet?

Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Gör en skrivelse till styrelsen där du förklarar att du önskar få bygga en balkong, du kommer själv söka bygglov samt stå för kostnaderna att bygga denna (om du nu är villig att göra det). Samt att du önskar få deras godkännande att genomföra åtgärderna.

Vi har gjort exakt det. Svaret vi fick var komplett irrelevant och ignorerade själva frågan. Istället för att spä på en ogrundad irritation vore det därför enklare för oss att helt enkelt utnyttja vår lagenliga rätt att ta del av protokollet och se om vi inte kan få svaret direkt där istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont
Skulle du då få ett nej eller icke-svar, skicka in en motion redan nu till nästa stämma där du ber stämman ställa sig bakom det. Se till att ha ansökt, och fått bygglov, innan så inte styrelsen kan hänvisa till att det krävs ett bygglov. Du har två år på dig att påbörja åtgärden efter att du fått bygglovet, så det gör inget ur ett tidsperspektiv att du söker det tidigt i processen.


Jag tackar för all input. Frågan i dess ursprungliga form kvarstår dock som det intressanta; går det att finna ett svar de lege lata för hur länge ett stämmobeslut gäller, om inget särskilt sagts i beslutet (dvs. lagtext, kommentar, förarbete eller praxis med uttryckligt stöd för detta)?
Citera
2017-07-01, 23:55
  #8
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Det stämmer att det finns någon form av stämmobeslut - problemet är A) att vi inte vet hur beslutet ser ut, B) om beslutet inte säger något om dess giltighet/tillämpbarhet i tid, vad säger praxis/vad är gällande rätt?

Tills ett nytt beslut fattas. Sedan kan själva beslutet bli irrelevant när det är verkställt. Tex, vi ska ta ner björken och plantera ett körsbärsträd. Det behöver bara verkställas en gång, men beslutet gäller tillsvidare.
Citera
2017-07-02, 11:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunkeymonkey
Om en bostadsrättsförening har klubbat igenom ett beslut att bygga balkonger, hur länge
gäller då beslutet?

Vi står i en lite prekär situation; alldeles nyligen har balkonger byggts till i princip
alla balkonger förutom lägenheterna i vår radda.
Stämman röstade igenom balkongbyggena för ett antal år sen. Det är oklart om beslutet
avsåg balkonger för samtliga lägenheter eller bara för de som nu har byggts.

Om stämmobeslutet avsåg samtliga lägenheter, så borde vi rimligen kunna söka bygglov på egen hand
för balkonger i vår radda?

Jag är lite oklar på vad föreningsrätten säger här, men rimligen måste ett beslut att
(tillåta) balkongbyggen till en viss grupp av lägenheter gälla obegränsat i tiden tills
dess beslutet återkallas, såvida inte beslutet tidsbegränsades när det togs?

Snabbaste lösningen på ditt problem är ju att motionera till nästa stämma och yrka på att söka bygglov för de resterande balkongerna.
Citera
2017-07-02, 17:17
  #10
Medlem
Protokoll från årsstämma bör vara tillgängliga för alla medlemmar. Om det är otydligt om tidigare beslut omfattar de balkonger ni nu vill bygga behövs ett beslut på en ny stämma. I stadgarna står det hur många medlemmar ni behöver för att få till en extra stämma där ni tar upp denna fråga om bygge av balkonger. i så fall behöver ni ju inte vänta på nästa årsstämma.

Det är ju föreningen som äger huset så det är väl bäst om föreningen söker bygglov och liknande. föreningen kan ju föra vidare kostnaderna till er som vill bygga balkonger
Citera
2017-07-06, 00:46
  #11
Medlem
Kan det vara så att ts har blandat ihop stämma och styrelsemöte? Stämmoprotokollet ska vara tillgängligt för medlemmarna i justerat skick senast tre veckor efter stämman. Styrelsemötena är hemliga.

Det sista kan ju verka märkligt eftersom styrelsen agerar på medlemmarnas uppdrag och att det är medlemmarna som "äger" föreningen. Men jag gissar att det är av samma anledning man som aktieägare inte har tillgång till Ericssons styrelses mötesprotokoll, styrelsen ansvarar bara inför medlemmarna/aktieägarna en gång om året, på stämman, och då avgörs om de får fortsatt förtroende.
Vill man ha tillgång till protokollen får man gå med i styrelsen/köpa så många aktier att man kan tillsätta en egen styrelseledarmot
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback