• 1
  • 2
2017-06-20, 02:40
Medlem
johnthedickholmess avatar
Flexispy verkar ju helt galet. Bara någon installerar deras program så kan de avlyssna telefon, rum, se position mm. Tydligen skall det inte synas i vanliga anti virus program. Någon som vet någon app som klarar att upptäcka det och även avinstallera?

Man blir mörkrädd: https://www.flexispy.com/
Citera
2017-06-20, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Flexispy verkar ju helt galet. Bara någon installerar deras program så kan de avlyssna telefon, rum, se position mm. Tydligen skall det inte synas i vanliga anti virus program. Någon som vet någon app som klarar att upptäcka det och även avinstallera?

Man blir mörkrädd: https://www.flexispy.com/
Om jag har förstått det hela rätt så måste telefonen (iPhone) vara jailbreakad.
Hur det ligger till med Android vet jag däremot inte.
Citera
2017-06-20, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrimes
Om jag har förstått det hela rätt så måste telefonen (iPhone) vara jailbreakad.
Hur det ligger till med Android vet jag däremot inte.

Står att det funkar i Android men vet inte heller mer. Undrar om det även kan installeras via någon trojan. Ser de och hör allt kring telefon. Samt alla mejl i gmail, messanger etc. Orwell...

Här en bra länk där de själva berättar hur de håller sig osynliga. Dock berättar de att programmet är 3.40 Meg stort. Kanske går att hitta den vägen? https://blog.flexispy.com/flexispy-v...snt-invisible/
Senast redigerad av johnthedickholmes 2017-06-20 kl. 03:37.
Citera
2017-06-20, 03:44
Medlem
Såg precis att några program som skulle hitta just flexispy vägde precis 3,4 Meg som jag installerat...dom rök blixtsnabbt 🤣 Det vore något för Flexispy, hitta en app som folk frivilligt installerar med deras mjukvara dold...
Citera
2017-06-20, 10:10
Medlem
Citat:
Står att det funkar i Android men vet inte heller mer. Undrar om det även kan installeras via någon trojan. Ser de och hör allt kring telefon. Samt alla mejl i gmail, messanger etc. Orwell...

Här en bra länk där de själva berättar hur de håller sig osynliga. Dock berättar de att programmet är 3.40 Meg stort. Kanske går att hitta den vägen? https://blog.flexispy.com/flexispy-v...snt-invisible/

Vissa saker fungerar utan att roota telefonen, tex inspelning via mikrofon, remote camera osv. Dvs, rootar du inte telefonen kan applikationen bara göra det den har rättigheter till, och dessa kan du enkelt kontrollera. Exempelvis kommer applikationer behöva tillgång till mikrofon för att avlyssna dig, positioneringstjänst för att spåra dig osv. På en icke-rootad android kommer den aldrig kunna interagera med Whatsapp och dylikt, och definitivt inte dölja att den är installerad.
Citera
2017-06-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Vissa saker fungerar utan att roota telefonen, tex inspelning via mikrofon, remote camera osv. Dvs, rootar du inte telefonen kan applikationen bara göra det den har rättigheter till, och dessa kan du enkelt kontrollera. Exempelvis kommer applikationer behöva tillgång till mikrofon för att avlyssna dig, positioneringstjänst för att spåra dig osv. På en icke-rootad android kommer den aldrig kunna interagera med Whatsapp och dylikt, och definitivt inte dölja att den är installerad.

Ok, så hur kollar man tex mic och gps på en icke rootad Android? Vad skall jag kolla efter? De beskrev ju i artikel att de inte syns alls? OCH hur kan jag se om någon i smyg rootat telefon?
Citera
2017-06-20, 14:18
Moderator
Siegfrids avatar
Fabriksåterställning borde ta bort alla installerade appar och du är tillbaka på nollpunkten?
Citera
2017-06-20, 21:08
Medlem
MP-44s avatar
https://www.symantec.com/security_re...805-99&tabid=3

Dock tror jag alla stora företag grejar det åt dig. Kaspersky, F-Secure osv.
Citera
2017-06-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ok, så hur kollar man tex mic och gps på en icke rootad Android? Vad skall jag kolla efter? De beskrev ju i artikel att de inte syns alls? OCH hur kan jag se om någon i smyg rootat telefon?

Dels så är "syns inte" troligtvis överdrift och marknadsföring, och dels kan detta inte över huvud taget fungera utan root. När enheten startar visas ett upplåst hänglås om den är rootad. I praktiken omöjligt att ändra.

Kolla permissions på alla appar du misstänker. Finns appar som gör detta, från ett par pålitliga källor. Googla det bara.
Citera
2017-06-21, 21:29
Medlem
Är inte det generella tipset att endast installera appar via AppStore eller google play? De borde vara säkra jämfört med tredjeparts källor.
Citera
2017-06-22, 15:01
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d7
Är inte det generella tipset att endast installera appar via AppStore eller google play? De borde vara säkra jämfört med tredjeparts källor.
Jo verkligen men även de officiella sidorna för appar har ju haft appar med skit i sig tyvärr. Men just programmet som tråden handlar om kräver root för installation så i de flesta fall är det en omöjlighet att få det.
Citera
2017-06-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d7
Beror på.

Tredjeparts-källa som är välkänt företag och enkelt spårbart företag är normalt rätt säkert (om vi ignorerar farligheter pga inkompetent programmering) - företag är normalt rädda om sin goodwill. Däremot finns risk att deras website blivit hackad och de fått appen utbytt mot en patchad variant.

App från Google Play från okänd utvecklare kan vara riskabelt. Är ju ingen officiell analys av vilka nätverksförbindelser de olika apparna på Google Play faktiskt leker med. Bjuder programmet bara på en tillräckligt bra utility-funktion så kommer den få bra betyg och många som installerar utan att för den skull veta om det finns någon trojan-funktion också.

En intressant sak där är ju alla sensor-applikationer som ju för att kunna fungera vill ha en miljon accessrättigheter. Kanske loggar den inte bara signalstyrka, temperatur mm...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in