Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-19, 17:51
  #1
Avstängd
Plaguetongues avatar
Här delar vi med oss av våra smörgåstårtor och diskuterar dessa.

Jag själv älskar smörgåstårta, det är nog banne mej det godaste jag vet i hela världen, vanligtvis är jag inte så stor i maten tills det vankas smörgåstårta och då kan jag äta osannolika mängder, givetvis ligger man med matkoma i flera timmar efteråt men det är det värt.

Jag tycker personligen att en smörgåstårta ska innehålla fisk, helst tonfisk men även lax funkar bra, saker som dill och vanlig kaviar etc går bort då det blir för mkt "smak" på tårtan, persilja och svart kaviar är mindre smaker så dom överöstar inte allt annat. majonäs ska det vara på annars är det ingen riktig smörgåstårta, majo och gräddfil kan man blanda. vispgrädde hör hemma på söta tårtor.

på torsdag blir det av, första smörgåstårtan på 3 år!man bakar den alltid dagen innan man ska äta så brödet hinner dra i sig lite!


Här får ni ett recept också om ni vill prova

Citera
2017-06-19, 18:01
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Oh yeah baby! Smörgåstårta is the life!


Fyllning mellan bröden:
Mosa ägg + anjovis + cremefraiche till en sörja o bara smeta på!


När du sen har byggt din tårta så stor du vill ha den så brer du på ett lager med majonäs över hela tårtan, och smackar sedan på:
Skinka
Kalkon
salladsblad + gurka + tomat
och ös sedan över så mycket räkor på den som det bara får plats!
toppa av med dillkvistar och några citronskivor mest för syns skull

mums!
Citera
2017-06-19, 18:17
  #3
Medlem
alienfins avatar
Mellan varje varv har jag i 0.5l creme fraiche,1 tub majonnäs,hackade räkor,räkstuvning,hackade ägg,citronpeppar. Det är för stora typ ugnsplåts storleken. Och låter dra till nästa dag innan jag toppar med kallrökt lax,räkor,röd kaviar och diverse grönsaker.
Citera
2017-06-27, 18:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Mellan varje varv har jag i 0.5l creme fraiche,1 tub majonnäs,hackade räkor,räkstuvning,hackade ägg,citronpeppar. Det är för stora typ ugnsplåts storleken. Och låter dra till nästa dag innan jag toppar med kallrökt lax,räkor,röd kaviar och diverse grönsaker.

Jag förstår att du köper färdig majonnäs i butik. Den består till stora delar av vatten och förtjockningsmedel. Det är enkelt att slå sin egen majo och den blir alltid mycket bättre än de fabriksgjorda sorterna.
Citera
2018-11-17, 12:25
  #5
Medlem
TraXzmans avatar
Vilka sorts skinkor (rökt, lagrad, lufttorkad, kokt) passar med smörgåstårta med skaldjurröror i olika lager... tänkte att bitar av skinka skulle ligga emellan lagren och på toppen med lax eller passar inte skinkan in alls ? Vad tror ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback