Citat:
Ursprungligen postat av
AlanBStard
Äntligen ett svar på frågan som Vallasand inte kunde svara på, tack. Dock bara svarta när jag var på stationen, som tidigare nämnts.
Inte generellt, däremot MENA specifikt. Jag har själv invandrarbakgrund. Västerländsk.
Det bor en salig blandning människor i Gamlestan, svarta, asiater, MENA, juggar, och såklart många svenskar, största minoritetsgruppen är Juggar, 5,3% av befolkning, följt av Iranier, som utgör 3,4% av invånarna. Räknar man bort första och andra generationens invandrare återstår ca 60%, varav de flesta är svenska.
Arbetslösheten var 6,7% i Oktober(senaste data som jag har tillgängligt för GBGs stadsdelar), dvs under rikssnittet, den registerbaserade arbetslösheten i riket, maj månad var 7,3%, så ett Ghetto kan man absolut inte kalla det enligt mig. Vanliga och för det mesta skötsamma samhällsmedborgare, oavsett etnicitet, så skulle jag väl beskriva invånarna.
Utvecklingen av stadsdelen är spännande, på ett positivt sätt, det händer och kommer hända mycket där, och intresset från investerare(fastighetsbolag) är rätt stort, har du vägarna förbi igen kommer du knappt känna igen dig... gamlestan har alltid haft rätt många arbetsplatser, SKF är ju ett exempel, nu har dom flyttat över ån till nybyggda lokaler dock, så hela deras område utmed Artillerigatan kommer förändras, med en mix av bostäder, handel och andra verksamheter.
Jag har egentligen inga kopplingar till området, men jag är där, eller har vägarna förbi ändå ibland, ser fram emot att se det nya Gamlestan växa fram, förhoppningsvis blir det även en statushöjning av området, för visst, det har ju alltid funnits en hel del sliriga människor där, jag är inte uråldrig, men jag har fått intrycket att det var mycket stökigare för 10-15 år sedan.