• 1
  • 2
2017-06-18, 15:42
Medlem
Hej kära Flashbackare.

Jag är tonåring och min skäggväxt är väldigt lam och långsam. Jag kan spara i flera veckor utan att få mer än "långt stubb". Därför vill jag mest inte ha någon skäggväxt alls och vara "nyrakad" hela tiden. Oftast rakar jag mig då var 2-3 dagar för att skäggväxten inte skall bli för lång och synas. Tidigare har jag använd vanliga engångs-rakhyvlar som typ går att köpa på COOP, de funkar bra men jag skär mig minst en gång per rakning och att undvika att mina finnar blir avhyvlade är svårt. Därför ser jag ut som ett såransikte i 2-3 dagar innan det är dags att raka sig igen, repeat. Vid rakning av halsen blir jag också ofta röd i huden en dag framåt eller så.

Min fråga är hur jag skall lösa detta? Vad använder jag för något? Rakapparat, skäggtrimmer, bättre vanliga rakhyvlar eller ska jag bara träna på att inte skära mig själv? Har ingen erfarenhet av rakning eller någon som kan visa mig. Använder rakgel och after-shave, men resultaten är ändå samma.
Citera
2017-06-18, 15:48
Medlem
kraftfoders avatar
Billiga rakhyvlar är skräp. Köp Gillettes Mach3. Betydligt dyrare än COOP:s men man skär sig inte.
Citera
2017-06-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Billiga rakhyvlar är skräp. Köp Gillettes Mach3. Betydligt dyrare än COOP:s men man skär sig inte.
Tack! Ska kolla upp dessa.
Citera
2017-06-18, 15:52
Medlem
Ställer ännu en fråga då jag letat runt lite. Är det värt att investera i en sådan här eller liknande variant för mitt ändamål?

https://www.elgiganten.se/product/pe...apparat-3050cc

Citat:
...så den är idealisk även till 3-dagars stubb.
Citera
2017-06-18, 16:09
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Köp en bra hyvel istället. Det kan ta lite tid innan huden vänjer sig vid rakning. Som tonåring är huden känsligare och har oftast mer finnar som kan ställa till det. Köp en bra afterbalm, hudkräm för rakning, så återfuktas huden.

Tänk på att rakning bör ske efter dusch, då är huden mindre känslig. Som minst bör du blöta ansiktet med varmvatten i någon minut.

Lycka till
Citera
2017-06-18, 16:41
Bannlyst
Köp en säkerheten hyvel dom gillet av plast med flera blad är skit! Vem har kommit på 5 blads principen det är löjligt. Man behöver bara ett blad och ett vast. Säkerhet hyvel har funkat i 50år och vanliga rakblad håller längee dom kostar några kronor styck.
Citera
2017-06-18, 16:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Köp en säkerheten hyvel dom gillet av plast med flera blad är skit! Vem har kommit på 5 blads principen det är löjligt. Man behöver bara ett blad och ett vast. Säkerhet hyvel har funkat i 50år och vanliga rakblad håller längee dom kostar några kronor styck.
Gillette är enligt mina erfarenheter betydligt bättre än s.k. säkerhetshyvlar.
Visst, det är väldigt billigt men det räknas inte direkt som någon kvalitetsstämpel någon annanstans och enligt mig bör det inte göra så här heller.

Gillette Fusion är grymt bra och risken för att skära sig är närmast eliminerad, samtidigt som den ger en betydligt närmare rakning än min Benjamin Barber med Feather-blad.

(Ja, jag föll för trycket att testa säkerhetshyvel men jämfört med Gillette så är det ren skit. 800 spänn rakt ner i sjön.)

Sen finns det de som förespråkar rakknivar som den närmaste rakning man kan få men ärligt talat, efter jag har rakat mig - och jag rakar mig alltid först med- och sen mothårs - så kan jag inte känna någon stubb alls kvar och det är helt klart tillräckligt bra rakning för min del.
Citera
2017-06-18, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Gillette är enligt mina erfarenheter betydligt bättre än s.k. säkerhetshyvlar.
Visst, det är väldigt billigt men det räknas inte direkt som någon kvalitetsstämpel någon annanstans och enligt mig bör det inte göra så här heller.

Gillette Fusion är grymt bra och risken för att skära sig är närmast eliminerad, samtidigt som den ger en betydligt närmare rakning än min Benjamin Barber med Feather-blad.

(Ja, jag föll för trycket att testa säkerhetshyvel men jämfört med Gillette så är det ren skit. 800 spänn rakt ner i sjön.)

Sen finns det de som förespråkar rakknivar som den närmaste rakning man kan få men ärligt talat, efter jag har rakat mig - och jag rakar mig alltid först med- och sen mothårs - så kan jag inte känna någon stubb alls kvar och det är helt klart tillräckligt bra rakning för min del.
Då har du nog fått fel säkerhets hyvel. Gillet gör också säkerhets hyvel. Fem blad behövs inte och bladen räker inte länge den pastan på bladen behövs inte.
Jag får fram baby skärt med säkerhets hyvel kommer aldrig byta till baka plastkasseter. Vadgör du när bladen är utgången köper nästa plast prudukt?

Rak tvålen och rak bladen håller i evigheter
Det är nog roligt att använda borste och raktvål.
Senast redigerad av jeerkerr 2017-06-18 kl. 17:17.
Citera
2017-06-18, 17:33
Medlem
Tack för era inlägg. Jag får ta mig en närmre titt på de säkerhetshyvlar som finns, men lutar nog faktiskt mer mot en traditionell hyvel nu i början. Oavsett detta - har vi räknat ut vanliga rakapparater helt? Dessa är inte värda? T.ex en sådan jag länkade i post #4. Kom ihåg att jag ska raka mig så ofta som kanske varannan dag och vill därför ha en lätt och skön upplevelse på morgonen.
Citera
2017-06-18, 18:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De-Facto
Tack för era inlägg. Jag får ta mig en närmre titt på de säkerhetshyvlar som finns, men lutar nog faktiskt mer mot en traditionell hyvel nu i början. Oavsett detta - har vi räknat ut vanliga rakapparater helt? Dessa är inte värda? T.ex en sådan jag länkade i post #4. Kom ihåg att jag ska raka mig så ofta som kanske varannan dag och vill därför ha en lätt och skön upplevelse på morgonen.

Skaffa dig en enkel rakborste och raktvål, själv kör jag med en vielong hästhårsborste men det finns betydligt billigare alternativ också, du behöver inte köpa dyraste grävlingsborsten. Raktvål - jag gillar arko, tabac men även klassisk palmolive funkar utmärkt och finns dessutom på ica.

Tar ett par veckor att verkligen sätta tekniken men efter att du gjort det så kommer du aldrig gå tillbaks till gillettes moderna 5-blads lurendrejeri igen.
Citera
2017-06-18, 18:55
Medlem
Jag använder gillette fusion power med "vibration". Drivs av ett AA batteri, kör med 4bladigt.
Blir jämt och fint, skär mig aldrig, tycker det är rätt skonsamt mot huden också med vibrationen. Kanske är jag som inbillar mig bara.
Den kostar väl en 500kr någonting sånt.

Men jag gillar den! Använder ungefär varannan dag!
Citera
2017-06-18, 19:01
Medlem
Luxuss avatar
En gilette mach 3, och sedan något riktigt lyxigt raklödder.!

Jag har rakat mig med hyvel läänge men med billigt raklödder eller ofta helt utan. Är av någon anledning en sjuk skillnad om man köper nåt lite dyrare kladd. Kör dock en svindyr brau spparst nu som e kass
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in