Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Europe gör inget antagande. Att invandringen innebär en nettokostnad är koncensus bland nationalekonomerna. Det är så nära ett faktum man kan komma i den här branschen. Och den gäller på lång sikt och trots alla integrationsåtgärder. Mer av den typ av invandring vi haft de senaste decennierna, innebär större kostnader. Punkt slut.
Det finns många trådar om detta på Flashback med massor av referenser. Finns ingen orsak att gå igenom saken igen. Försök istället komma på innovativa lösningar för att göra någonting åt den faktiska situationen. Och märk att så länge du inte kan det, så är det fullständigt ansvarslöst att propagera för fortsatt invandring.
Konsensus vet jag inte. I OECDs rapport om migration fastslås ju att invandringen är en samhälls
vinst i flertalet industriländer, sett till direkta bidrag. Man har där jämfört vad invandrare betalar i skatter och sociala avgifter med vad de kostar i främst sociala bidrag. Då kommer man fram till att OECD-länderna i genomsnitt gör en vinst på drygt 3 000 euro per år och invandrarhushåll.
I Sveriges fall ligger samhällsvinsten något lägre. Nu är
kostnaden 26 miljarder om året, vilket är 0,7 procent av vårt BNP.
Sen vill jag åter igen poängtera att jag
inte ställer mig bakom eller propagerar för den invandring som är socioekonomiskt problematisk, det vill säga flykting och anhöringsinvandring invandring från tredje världen. Där snackar vi konsensus.