2026-09-24, 16:58
Medlem
Jag ställer mig frågande till vad det specifika syftet är med att flika in information av sådan karaktär, innan man naturligt kommer in på samtalsämnen som börjar ge en bild av ens situation.

Är det för att man är orolig för att kvinnan inte vill fortsätta ha kontakt om hon inte får koll på ekonomin snabbt nog?
Citera
2026-09-24, 17:13
Medlem
Kom nu att tänka på en kvinna jag känner som berättade om en liknande grej. En man som hon träffat någon enstaka gång tog i en textkonversation upp att han funderade på att köpa en ny klocka. Lite från ingenstans. Han skickade en bild på vilken klocka han tänkt sig.

På något sätt blev kvinnan medveten om att det var en klocka i prisklassen 120-150 000 kr ungefär. Antingen stod det som prisinformation på bilden eller så sökte hon väl på det. Det var ungefär vad hon på den tiden hade på sitt eget sparkonto.

Hon reagerade inte bra på detta. Tyckte det kändes obehagligt på något sätt och ville inte träffa honom mer. Jag vågar inte påstå att detta var enda anledningen, men kanske den avgörande.
Citera
2026-09-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaxinge
Kom nu att tänka på en kvinna jag känner som berättade om en liknande grej. En man som hon träffat någon enstaka gång tog i en textkonversation upp att han funderade på att köpa en ny klocka. Lite från ingenstans. Han skickade en bild på vilken klocka han tänkt sig.

På något sätt blev kvinnan medveten om att det var en klocka i prisklassen 120-150 000 kr ungefär. Antingen stod det som prisinformation på bilden eller så sökte hon väl på det. Det var ungefär vad hon på den tiden hade på sitt eget sparkonto.

Hon reagerade inte bra på detta. Tyckte det kändes obehagligt på något sätt och ville inte träffa honom mer. Jag vågar inte påstå att detta var enda anledningen, men kanske den avgörande.

Ett inte helt oväsentligt tillägg. Hon fick ett antal år efter detta veta att denna man varit mycket oärlig mot en kvinna han senare flyttat ihop med. Bland annat om just ekonomi. Ljugit om skulder, med mera. När hon började ana att något inte stod rätt till med ekonomin och ställde "för många frågor" så misshandlade han henne.

Detta exempel säger inget om hur det är i andra fall. Ville ändå berätta om det.
Citera
2026-09-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja det är en fin gränsdragning mellan att vara stolt och skrytsam. Och ju flera "objektiva" fjädrar i hatten man har, desto mera oklädsamt blir det ju med rent skryt.

Jo, om man är totalt 100% självsäker och litar på sin egen förmåga, så behöver man nog i princip aldrig skryta (gissningsvis alltså). Men så fort man känner sig otillräcklig så kan man nog bli frestad att skryta om nåt världsligt för att imponera.

Nej det går inte att säga att nån är dåligt partnermaterial för att nån tycker att hen är lite skrytig av sig. Men om personen är uppenbart uppe i sin uppblåsta fantasivärld så blir det ju en annan sak.

Det fetade: Precis, det är det som är så svårt. Jag uppskattar att folk är stolta över saker de åstadkommit i livet, oavsett om det är framgångar i karriären, hårt slit på gymmet eller övervinna mentala hinder. Tycker det är trist när folk förminskar sig själva.

Men om något uppfattas som skrytsamt så kanske det ligger en osäkerhet bakom?

Citat:
Berätta nåt exempel på vad han skryter om, så blir det lättare för fb-panelen att uttala sig?

Jag vill inte gå i på några detaljer och råka outa mig. Men det har väl mest varit jobbrelaterat och även kopplat till en sommarstuga han (nästan) har byggt själv. Jag respekterar verkligen båda de grejerna att man kan vara stolt över saker. Det är väl bara tråkigt om det känns som att det blir för mycket fokus på det.
Citera
2026-09-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaxinge
Jag ställer mig frågande till vad det specifika syftet är med att flika in information av sådan karaktär, innan man naturligt kommer in på samtalsämnen som börjar ge en bild av ens situation.

Är det för att man är orolig för att kvinnan inte vill fortsätta ha kontakt om hon inte får koll på ekonomin snabbt nog?

Det kan nog vara det som är orsaken i vissa fall. Känns tråkigt om man känner så. Men samtidigt kanske det finns en viss realism i det? Många kvinnor, särskilt om man vill skaffa barn, värderar god ekonomi högt. Vilket kanske inte är så konstigt om man ska pussla ihop ett familjeliv.
Citera
2026-09-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdHoran
Ett avtändande beteende rent generellt. Hellre att man upptäcker framgångar längs vägen av dejtandet och kan ställa frågor kring det. En del män slänger fram sina framgångar som om dom läste upp ett CV för tjejerna ”titta vad duktig jag är”.

Det är väl rimligt att vara stolt över att man lyckats med sina mål. Det kan vara intressant att lyssna på händelseförloppet A-Ö om ämnet intresserar eller om personen intresserar en.

Vari ligger behovet av att skryta?
Fick du inte tillräckligt med uppmärksamhet av dina föräldrar?

Vissa är plumpa och blir alldeles till sig och vet inte hur dom annars ska visa intresse.
Sen finns det säkert män som använder det som ett sätt att sälja in sig till lättköpta damer?

Ja, när det uppfattas som just skrytande och inte bara att man är stolt så är det väldigt avtändande. Alltid bättre att få upptäcka saker man uppskattar med någon allteftersom.
Citera
2026-09-25, 18:37
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det fetade: Precis, det är det som är så svårt. Jag uppskattar att folk är stolta över saker de åstadkommit i livet, oavsett om det är framgångar i karriären, hårt slit på gymmet eller övervinna mentala hinder. Tycker det är trist när folk förminskar sig själva.

Men om något uppfattas som skrytsamt så kanske det ligger en osäkerhet bakom?

Jag vill inte gå i på några detaljer och råka outa mig. Men det har väl mest varit jobbrelaterat och även kopplat till en sommarstuga han (nästan) har byggt själv. Jag respekterar verkligen båda de grejerna att man kan vara stolt över saker. Det är väl bara tråkigt om det känns som att det blir för mycket fokus på det.

Ok men kan du få en snabbanalys från hobbypsykologen iallafall.

Då verkar det åtminstone vara en kapabel person. För det hade ju varit skillnad om han hade skrutit om rena fantasigrejer?

Han kanske inte har så stort självförtroende när det gäller sin egen charm och sina personliga kvalitéer. Så då framhäver han hellre sin duglighet genom att berätta om lite mera konktreta meriter?

Jag kan såklart ha helt fel, men där har du min spontana tanke.
Citera
2026-09-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ok men kan du få en snabbanalys från hobbypsykologen iallafall.

Då verkar det åtminstone vara en kapabel person. För det hade ju varit skillnad om han hade skrutit om rena fantasigrejer?

Han kanske inte har så stort självförtroende när det gäller sin egen charm och sina personliga kvalitéer. Så då framhäver han hellre sin duglighet genom att berätta om lite mera konktreta meriter?

Jag kan såklart ha helt fel, men där har du min spontana tanke.

Tack hobbypsykologen för din analys Jag tror du är nått på spåret här. Jag tror det handlar om en kompetent och kapabel person som har väldigt lite erfarenhet och dåligt självförtroende när det kommer det kvinnor. Känner mig dock osäker på hur jag ska navigera det? Jag kan ju inte göra en otrygg person trygg innan vi knappt känner varandra. Är det värt att satsa på en osäker man? Kommer det funka i längden? Känns otroligt stressande att visa för mycket intresse för tidigt eftersom jag inte vill göra någon besviken.
Citera
2026-09-25, 19:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Tack hobbypsykologen för din analys Jag tror du är nått på spåret här. Jag tror det handlar om en kompetent och kapabel person som har väldigt lite erfarenhet och dåligt självförtroende när det kommer det kvinnor. Känner mig dock osäker på hur jag ska navigera det? Jag kan ju inte göra en otrygg person trygg innan vi knappt känner varandra. Är det värt att satsa på en osäker man? Kommer det funka i längden? Känns otroligt stressande att visa för mycket intresse för tidigt eftersom jag inte vill göra någon besviken.

Ingen orsak

Jag skulle nog inte stirra mig så blind på lite osäkerhet på det sättet tror jag. Åtminstone inte om det finns kemi mellan er i övrigt.

Annars är det svårt för mig att uttala mig, för jag har noll koll på hur man gör för att ta reda på om det finns kemi, förutom att träffas irl.

Men hoppas du kan hitta på nåt fiffigt sätt att utvärdera om det finns nån potential eller inte, lycka till!
Citera
2026-09-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ingen orsak

Jag skulle nog inte stirra mig så blind på lite osäkerhet på det sättet tror jag. Åtminstone inte om det finns kemi mellan er i övrigt.

Annars är det svårt för mig att uttala mig, för jag har noll koll på hur man gör för att ta reda på om det finns kemi, förutom att träffas irl.

Men hoppas du kan hitta på nåt fiffigt sätt att utvärdera om det finns nån potential eller inte, lycka till!

Tack, och tack för din input
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in