2017-06-17, 21:21
Bannlyst
Nu menar jag inte överdrivet men som då och då upplyser tjejen om eventuella statusgrejer.

Jag är ganska obekväm i den rollen då jag inte vill uppfattas som någon jag inte är. Å andra sidan är det lika bra att spela ut sina kort och se vad som tycks om ens meriter?

Är man ute på hal is med statusupplysningar? Uppfattas man som osympatisk i jantesverige hos kvinnorna?

Har era skrytsamma polare, och ni skrytsamma själv, lätt för tjejer eller svårare än de mer reserverade?

Psykologin bakom "skrytande"
Citera
2017-06-17, 21:23
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Nu menar jag inte överdrivet men som då och då upplyser tjejen om eventuella statusgrejer.

Jag är ganska obekväm i den rollen då jag inte vill uppfattas som någon jag inte är. Å andra sidan är det lika bra att spela ut sina kort och se vad som tycks om ens meriter?

Är man ute på hal is med statusupplysningar? Uppfattas man som osympatisk i jantesverige hos kvinnorna?

Har era skrytsamma polare, och ni skrytsamma själv, lätt för tjejer eller svårare än de mer reserverade?

Psykologin bakom "skrytande"
Var går gränsen mellan att skryta och har stark tilltro till sin egen förmåga och har inga problem att dela med sig av detta inför andra?

Eller menar du enbart materiella saker såsom bil, klocka, bostad etc?
Citera
2017-06-17, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Var går gränsen mellan att skryta och har stark tilltro till sin egen förmåga och har inga problem att dela med sig av detta inför andra?

Eller menar du enbart materiella saker såsom bil, klocka, bostad etc?

Nej, jag tänker på att diskutera egna erfarenheter som kan upplevas som skryt när det främst är sätt att hålla igång konversationer. Om det kan misstolkas som att vara en osympatisk person. Ibland kan man läsa in för mycket med personer man inte lärt känna.
Citera
2017-06-17, 21:29
Bannlyst
Jag är man, men skrytande är osexigt!

Dessutom gillar kvinnor män som kan hålla käften. Om hon berättar sin fantasi för dig om hon, en till brud och du, och du tar denna information för att skryta för polarna. Så är det större sannolikhet att det blir hon, en till brud, och din bästa vän som förstår att vissa saker skvallrar man inte om!

Har haft vänner som skrutit om allt. Dom flesta tar dom inte seriöst, även om dom lyckas lura in främlingar i en sorts falsk bubbbla ett tag.
Citera
2017-06-17, 21:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Nej, jag tänker på att diskutera egna erfarenheter som kan upplevas som skryt när det främst är sätt att hålla igång konversationer. Om det kan misstolkas som att vara en osympatisk person. Ibland kan man läsa in för mycket med personer man inte lärt känna.
Skulle tro de flesta tolkar det som positivt, att man är säker, trygg och har gott självförtroende. Negativt blir det nog snarare om det bara blir "jag jag jag" istället för att lyssna och intressera sig för den andra.
Citera
2017-06-17, 21:31
Medlem
4yoonlys avatar
Själv använder jag mig väl av ytterst lite "skryt" faktiskt...
Men skillnaderna verkar vara lite på vart man befinner sig, har partajat lite i Stockholm och området runt om...
Där verkar "skryt" vara på en helt annan nivå... Eller kanske bara jag som uppfattar det så...

Det är nog även olika typer/varianter av skryt i olika områden också. Den "skryt" jag hörde i Norrland var inte alls samma variant som i Stockholm och området runt...
Norrland var det lite mer manligt och lite sist jag bröt foten var jag tvungen att köra 8 mil till sjukhuset...
Stockholm handlade det mer om pengar, utseende och vänner man kände osv... typ väldigt ytligt (ur min synpunkt)...
I mina hemtrakter är det mer... wow har du rest dit... har du gjort detta osv... vilket kan ibland vara skrytsamt eller ett mycket trevligt diskussionsämne :-)
Citera
2017-06-17, 21:31
Bannlyst
det är stor skillnad att skryta och vara stolt över vad man åstakomit i livet , kan de inte ta det så är det bara att de drar vidare finns gott om tjejer som uppskattar andra människors framgångar , lika som jag uppskattar när det går bra för andra i livet
Citera
2017-06-17, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JimJams
Jag är man, men skrytande är osexigt!

Dessutom gillar kvinnor män som kan hålla käften. Om hon berättar sin fantasi för dig om hon, en till brud och du, och du tar denna information för att skryta för polarna. Så är det större sannolikhet att det blir hon, en till brud, och din bästa vän som förstår att vissa saker skvallrar man inte om!

Har haft vänner som skrutit om allt. Dom flesta tar dom inte seriöst, även om dom lyckas lura in främlingar i en sorts falsk bubbbla ett tag.

Men hur förklaras då fenomenet Donald Trump? Han är min frågeställning dragen till sin spets. Trump menar att andra rikingar i dennes närhet haft jättesvårt med brudar. Han hade aldrig det. Jag hade trott att en sådan personlighet är väldigt riskabel som första intryck. men uppenbarligen inte..
Citera
2017-06-17, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Skulle tro de flesta tolkar det som positivt, att man är säker, trygg och har gott självförtroende.

Jag tänker mer att det indikerar att man har eller åtminstone haft ett liv, och risken för att tråka ut tjejen är lika med noll. Man är inte som alla andra killar.

Förstår du hur jag tänker?
Citera
2017-06-17, 22:17
Medlem
Stor skillnad mellan: "Jag har porsche och pengar och är störst, bäst och vackrast." och "Jo, jag åkte till Kina nyligen och där såg jag X, Y och Z. Jag pratar ju kinesiska och jag hade en lång diskussion med en person om A. Vad tycker du om A? Dvs. visa att du har intressen och nått att prata om sedan att det kostade pengar att ta sig till Kina och att du är jävligt smart som kan kinesiska är kanske underförstått. Detta måste förstås komma in någonstans vettigt i konversationen och du kanske ska lyssna lite också, men visst att framstå i bra dager är väl generellt positivt. Direkt skryt däremot... kanske inte.
Citera
2017-06-17, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrywotton
Stor skillnad mellan: "Jag har porsche och pengar och är störst, bäst och vackrast." och "Jo, jag åkte till Kina nyligen och där såg jag X, Y och Z. Jag pratar ju kinesiska och jag hade en lång diskussion med en person om A. Vad tycker du om A? Dvs. visa att du har intressen och nått att prata om sedan att det kostade pengar att ta sig till Kina och att du är jävligt smart som kan kinesiska är kanske underförstått. Detta måste förstås komma in någonstans vettigt i konversationen och du kanske ska lyssna lite också, men visst att framstå i bra dager är väl generellt positivt. Direkt skryt däremot... kanske inte.

Problem kan uppstå när den andra parten inte förmår svara tillbaka med något motsvarande. Då kan denne lätt uppleva underlägsenhetskänslor och betrakta hela konversationen som ursäkter till personen att få hävda sig. Jag kan sympatisera med ett sådan synvinkel. Det är en oundviklig konsekvens vid obalans
Citera
2017-06-17, 22:38
Medlem
Citat:
Problem kan uppstå när den andra parten inte förmår svara tillbaka med något motsvarande. Då kan denne lätt uppleva underlägsenhetskänslor och betrakta hela konversationen som ursäkter till personen att få hävda sig. Jag kan sympatisera med ett sådan synvinkel. Det är en oundviklig konsekvens vid obalans

Visst, men då beror det ju lite på vilken brud du är ute efter. Någon som är underlägsen eller någon som faktiskt har något att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in