2026-09-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
1. Oavsett kön så tycker jag det är obildat att försöka skryta, inget positivt öht med det, det är som om de försöker kompensera för något och det känns inte sexigt

2. Stolt över sina framgångar bör alla vara och öppnar du upp ämnet så borde du få höra om framgångarna medans om det är den andra personen som drar upp det så är det för att försöka hävda sig och skryta

3. Skrytande är aldrig attraktivt, att berätta om något en gång för att ämnet tagits upp är normalt medans att skryta om det är två helt skilda saker.

4. Visar intresse ja, de hade ju inte pratat med dig om det inte funnits intresse eller hur? Skryt kan vara ett (i min mening lamt) försök att försöka se bättre ut än andra potentiella partners och precis som du sa så bottnar det i osäkerhet, men har de då "lyckats" med åtminstone en grej i livet så är det ju alltid något enligt dem

Tack för din input. Håller med om det du säger. Det svåra är om man känner att det verkligen balanserar på gränsen mellan stolthet och skrytsamhet.
Citera
2026-09-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
1) Röd flagga, utan tvekan. Positivt - absolut. Kvinnor, generellt, gillar framgångsrika män och kvinnor dras i högre grad till män som syns (gäller i djurriket i stort). Som man kan du dessutom initialt vinna stort på att fejka framgång då kvinnor tenderar att gå mer på känslan som mannen ger dem än vad som är fakta.

2) Gränsen går när man helt utan anledning öppet berättar om sina framgångar samt gör det på ett vidlyftigt sätt som gör det tydligt att man vill att det man säger uppmärksammas (och beundras).

3) Kan inte komma på något sammanhang eller i någon relation.

4) Det ska i första hand tolkas som om att dessa män söker uppmärksamhet och bekräftelse. Det kan finnas en grund av osäkerhet också samt att plumpt visa intresse som du skriver ThaliaElise men jag tror det är sekundärt till de två saker jag nämnde ovan.

// CC

Tack för input! Menar du att jag som kvinna ska se det som en röd flagga medans det för män är något positivt eftersom vi kvinnor generellt faller för det?
Citera
2026-09-24, 13:44
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Tack för input! Menar du att jag som kvinna ska se det som en röd flagga medans det för män är något positivt eftersom vi kvinnor generellt faller för det?

Jag hoppas att alla kvinnor ser skryt som en röd flagga för det är ett mindre trevligt personlighetsdrag. Man kan initialt bli tagen av det i början men sedan inser man att det är väldigt tröttsamt och att det handlar om ett behov av bekräftelse som aldrig kan bli uppfyllt. Än värre om skrytet dessutom är överdrivet (vilket det ofta är). Få personer (män som kvinnor) gillar någon som skryter då det ofta får dem att se sina egna tillkortakommanden och ingen människa gillar det.

Dock, initialt tror jag många kvinnor faller för skryt, i alla fall i det korta perspektivet så det kan absolut vara positivt för en man att skryta om än inte för samma kvinna över tid då hon till slut kommer att tröttna och inse vad det egentligen handlar om (bekräftelsebehov och fejk). Men på kort sikt i syfte att "fånga" en kvinnas intresse, utan tvekan att det kan vara positivt. Det gäller i högre grad bland yngre mindre erfarna kvinnor. Lite äldre, mer mogna och mer erfarna kvinnor, där kan det snarare bli tvärtom. De ser ofta igenom skrytet även om det ligger i kvinnans natur att vilja "tro" på det.

// CC
Citera
2026-09-24, 13:56
Medlem
Citat:
Jag hoppas att alla kvinnor ser skryt som en röd flagga för det är ett mindre trevligt personlighetsdrag. Man kan initialt bli tagen av det i början men sedan inser man att det är väldigt tröttsamt och att det handlar om ett behov av bekräftelse som aldrig kan bli uppfyllt. Än värre om skrytet dessutom är överdrivet (vilket det ofta är). Få personer (män som kvinnor) gillar någon som skryter då det ofta får dem att se sina egna tillkortakommanden och ingen människa gillar det.

Dock, initialt tror jag många kvinnor faller för skryt, i alla fall i det korta perspektivet så det kan absolut vara positivt för en man att skryta om än inte för samma kvinna över tid då hon till slut kommer att tröttna och inse vad det egentligen handlar om (bekräftelsebehov och fejk). Men på kort sikt i syfte att "fånga" en kvinnas intresse, utan tvekan att det kan vara positivt. Det gäller i högre grad bland yngre mindre erfarna kvinnor. Lite äldre, mer mogna och mer erfarna kvinnor, där kan det snarare bli tvärtom. De ser ofta igenom skrytet även om det ligger i kvinnans natur att vilja "tro" på det.

// CC

Jag håller med om det du skriver i stora drag. Jag har bara tyckt att det är tråkigt att så många män inte står upp för sig själva så det blir befriande på något sätt när man träffar någon som är stolt över sig själv. Men gränsen mellan stolthet och skryt är hårfin och jag är förmodligen inte bättre än att jag kan falla för det.

Om en man skryter på grund av ett visst mått av osäkerhet och nervositet - är det ändå inte värt att ge personen en chans? Ska man förvänta sig perfekta avvägningar kring sånt här? Samtidigt vill man såklart inte falla för något som inte är bra för en.
Citera
2026-09-24, 14:11
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag håller med om det du skriver i stora drag. Jag har bara tyckt att det är tråkigt att så många män inte står upp för sig själva så det blir befriande på något sätt när man träffar någon som är stolt över sig själv. Men gränsen mellan stolthet och skryt är hårfin och jag är förmodligen inte bättre än att jag kan falla för det.

Om en man skryter på grund av ett visst mått av osäkerhet och nervositet - är det ändå inte värt att ge personen en chans? Ska man förvänta sig perfekta avvägningar kring sånt här? Samtidigt vill man såklart inte falla för något som inte är bra för en.

Vad som uppfattas som stolthet vs skryt är som du skriver "hårfint". Jag skulle säga att det beror på sättet det framförs samt hur ofta och i vilka sammanhang. Exempel på ett bra sätt är att vi två går på dejt. Du ser min klocka som du känner igen är värd mycket pengar och säger "Vilken fin klocka". Om jag då svarar "Tack, jag köpte den när jag nådde ett av mina ekonomiska mål". Då har jag visat att jag har råd med en dyr klocka men även att jag har bra ekonomiskt tänk och därmed goda framtidsutsikter. Om jag däremot svarar "Tack. Gullit att du såg den. Ja, jag är stolt över den. Kostade sexsiffrigt men det var det värt efter att jag dragit in min första mille på börsen, på en vecka". Då går man över gränsen för vad jag anser är skryt. Likaså om jag hela tiden ser till att min klocka syns. Jämför t ex med vad kvinnor kan göra för sina väninnor när de visar upp sin förlovnings-/vigselring.

Bra att du är medveten om att du kan falla för det. Det är första hindret till att faktiskt inte göra det.

// CC
Citera
2026-09-24, 14:28
Medlem
Citat:
Vad som uppfattas som stolthet vs skryt är som du skriver "hårfint". Jag skulle säga att det beror på sättet det framförs samt hur ofta och i vilka sammanhang. Exempel på ett bra sätt är att vi två går på dejt. Du ser min klocka som du känner igen är värd mycket pengar och säger "Vilken fin klocka". Om jag då svarar "Tack, jag köpte den när jag nådde ett av mina ekonomiska mål". Då har jag visat att jag har råd med en dyr klocka men även att jag har bra ekonomiskt tänk och därmed goda framtidsutsikter. Om jag däremot svarar "Tack. Gullit att du såg den. Ja, jag är stolt över den. Kostade sexsiffrigt men det var det värt efter att jag dragit in min första mille på börsen, på en vecka". Då går man över gränsen för vad jag anser är skryt. Likaså om jag hela tiden ser till att min klocka syns. Jämför t ex med vad kvinnor kan göra för sina väninnor när de visar upp sin förlovnings-/vigselring.

Bra att du är medveten om att du kan falla för det. Det är första hindret till att faktiskt inte göra det.

// CC

Tack, jo jag är medveten. Det är ju inte så att jag ser skrytande i sig som något attraktivt. Däremot med just den mannen mina funderingar går kring nu så finns det substans bakom "skryten". Jag kan absolut falla för framgång, även om jag inte uppskattar skryt.

Det svåra är ju att avgöra om skrytandet är en varningsflagga för att man väljer en potentiell partner som inte skulle få en att må bra. Eller om det bara handlar om att personen är osäker och nervös, då kanske man kan ha överseende med det och skapa mer trygghet om man lär känna varandra så att skrytandet inte längre behövs.

Är det din bild att bra och stabila män helt enkelt inte skryter? Om en man väljer att skryta är det då nästan alltid ett tecken på att han inte är bra "partner-material"?
Citera
2026-09-24, 14:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Tack, jo jag är medveten. Det är ju inte så att jag ser skrytande i sig som något attraktivt. Däremot med just den mannen mina funderingar går kring nu så finns det substans bakom "skryten". Jag kan absolut falla för framgång, även om jag inte uppskattar skryt.

Det svåra är ju att avgöra om skrytandet är en varningsflagga för att man väljer en potentiell partner som inte skulle få en att må bra. Eller om det bara handlar om att personen är osäker och nervös, då kanske man kan ha överseende med det och skapa mer trygghet om man lär känna varandra så att skrytandet inte längre behövs.

Är det din bild att bra och stabila män helt enkelt inte skryter? Om en man väljer att skryta är det då nästan alltid ett tecken på att han inte är bra "partner-material"?

Det är definitivt min upplevelse att en bra stabil man inte skryter. Han har inget behov av det. Innebär det att alla män som skryter är dåliga? Nej, för precis som du skriver, det kan finnas ett mått av osäkerhet bakom. Här skulle jag säga att ålder spelar roll. Jag skulle ha mer överseende om killen var ung men talar vi om en man i 35+ åldern, då är det mindre okej. Desto äldre, desto än mindre okej.

Tyvärr går det inte att säga i förväg om det beror på osäkerhet eller att killen är dryg och bekräftelsesökande. Det är något som man får vara uppmärksam på när man umgås mer och då inte bara på tu man hand utan även ihop med andra. Skryter personen t ex inför sina vänner, ja då har han den karaktären (röd flagga). Gör det bara initialt för dig, då kan det vara osäkerhet bakom och inget att bry sig om.

// CC
Citera
2026-09-24, 14:49
Medlem
Citat:
Det är definitivt min upplevelse att en bra stabil man inte skryter. Han har inget behov av det. Innebär det att alla män som skryter är dåliga? Nej, för precis som du skriver, det kan finnas ett mått av osäkerhet bakom. Här skulle jag säga att ålder spelar roll. Jag skulle ha mer överseende om killen var ung men talar vi om en man i 35+ åldern, då är det mindre okej. Desto äldre, desto än mindre okej.

Tyvärr går det inte att säga i förväg om det beror på osäkerhet eller att killen är dryg och bekräftelsesökande. Det är något som man får vara uppmärksam på när man umgås mer och då inte bara på tu man hand utan även ihop med andra. Skryter personen t ex inför sina vänner, ja då har han den karaktären (röd flagga). Gör det bara initialt för dig, då kan det vara osäkerhet bakom och inget att bry sig om.

// CC

Tack för goda råd. Ska nog ta det försiktigt framåt. Jag är 30+ och mannen i fråga är 40+, så man skulle väl förvänta sig mer. Detta är en person jag känt ytligt sen tidigare som nu har börjat höra av sig. Har inte bilden av honom som skrytig sedan innan, men nu är han det. Jag antar att tiden får utvisa.
Citera
2026-09-24, 15:00
Medlem
Bla men åxå vara omedvetenheten och verkligen tro på det.
Citera
2026-09-24, 15:36
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Ja det är en fin gränsdragning mellan att vara stolt och skrytsam. Och ju flera "objektiva" fjädrar i hatten man har, desto mera oklädsamt blir det ju med rent skryt.

Jo, om man är totalt 100% självsäker och litar på sin egen förmåga, så behöver man nog i princip aldrig skryta (gissningsvis alltså). Men så fort man känner sig otillräcklig så kan man nog bli frestad att skryta om nåt världsligt för att imponera.

Nej det går inte att säga att nån är dåligt partnermaterial för att nån tycker att hen är lite skrytig av sig. Men om personen är uppenbart uppe i sin uppblåsta fantasivärld så blir det ju en annan sak.

Berätta nåt exempel på vad han skryter om, så blir det lättare för fb-panelen att uttala sig?
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-24 kl. 15:38.
Citera
2026-09-24, 16:16
Avstängd
Citat:
Jag kapar den här tråden för att ställa några allmänna frågor kring män som skryter.

1) Bör män som skryter ses som en s.k. röd flagga? Eller kan det t.o.m. i vissa fall vara positivt med en viss grad av skrytande?

Ett avtändande beteende rent generellt. Hellre att man upptäcker framgångar längs vägen av dejtandet och kan ställa frågor kring det. En del män slänger fram sina framgångar som om dom läste upp ett CV för tjejerna ”titta vad duktig jag är”.

Citat:
2) Var går gränsen mellan att vara stolt över sina framgångar och att det övergår till rent oförblommerat skrytande?

Det är väl rimligt att vara stolt över att man lyckats med sina mål. Det kan vara intressant att lyssna på händelseförloppet A-Ö om ämnet intresserar eller om personen intresserar en.

Citat:
3) I vilka sammanhang och i vilka relationer är skrytande okej och när är det opassande?

Vari ligger behovet av att skryta?
Fick du inte tillräckligt med uppmärksamhet av dina föräldrar?

Citat:
4) Ska man tolka skrytande män som att de helt enkelt på ett något plumpt sätt visar intresse eller är det bara ett tecken på osäkerhet?

Vissa är plumpa och blir alldeles till sig och vet inte hur dom annars ska visa intresse.
Sen finns det säkert män som använder det som ett sätt att sälja in sig till lättköpta damer?
Citera
2026-09-24, 16:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Beror på vad man lägger i skrytsamma, men brudarna gillar ju herrar med starkt självförtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in