Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-17, 16:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Yes, jag har redan betalat. Det var förra månaden.

På skatteverkets hemsida verkar det som att jag bara behöver skicka kontrolluppgift (pga storleken på beloppet)
https://www.skatteverket.se/privat/s...a80002439.html

Vad tror du jag borde göra?

Korrekt, kontrolluppgift räcker. Men för sådan måste du ha personnummer på den som du betalat ut beloppet till. Kontrolluppgiften skall skickas i januari året efter utbetalningen gjorts.
Citera
2017-06-17, 17:14
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Korrekt, kontrolluppgift räcker. Men för sådan måste du ha personnummer på den som du betalat ut beloppet till. Kontrolluppgiften skall skickas i januari året efter utbetalningen gjorts.

Ska inte kontrolluppgiften in direkt nästa månad?
Citera
2017-06-17, 17:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Finns ingen uppgift om F-skatt på fakturan skall tjänsteköparen behandla det hela som om denna är privatperson, alltså med källskatteavdrag och att det dessutom måste betalas arbetsgivaravgift på beloppet. Även om det är en privatperson måste denne givetvis informera om sitt personnummer.
Har fakturerat belopp redan utanordnats?

Problemet nu var ju att moms betalats och är f-skatt ansökts blir registreringen retroaktiv. Hur ska den ingående momsen redovisas? Som kostnad hänfört till aktuellt konto?
Citera
2017-06-17, 17:50
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Ska inte kontrolluppgiften in direkt nästa månad?

Talar vi om kontrolluppgift för anställda så sker den städse en gång per år och det är i januari året efter att lön eller arvode betalats ut.
Citera
2017-06-17, 17:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Problemet nu var ju att moms betalats och är f-skatt ansökts blir registreringen retroaktiv. Hur ska den ingående momsen redovisas? Som kostnad hänfört till aktuellt konto?
Är det frågan om lön eller arvode till privatperson kan det aldrig vara någon moms med i spelet. Att bokföra ingående moms förutsätter också att det på fakturan har angetts såväl momsbelopp som momsregistreringsnummer.
Citera
2017-06-17, 17:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Talar vi om kontrolluppgift för anställda så sker den städse en gång per år och det är i januari året efter att lön eller arvode betalats ut.

Kan det vara annorlunda krav om man anlitar en privatperson för en uppgift, men inte anställer honom?
Citera
2017-06-17, 17:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Kan det vara annorlunda krav om man anlitar en privatperson för en uppgift, men inte anställer honom?
Nej, det klassas på samma sätt om det är arvode eller lön. Om vederbörande gör en fakturering via någon tjänst som i sin tur ombesörjer hantering av skatter och arbetsgivaravgifter blir det annorlunda, men i det läget är det heller inte anlitande av privatperson.
Citera
2017-06-17, 18:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det frågan om lön eller arvode till privatperson kan det aldrig vara någon moms med i spelet. Att bokföra ingående moms förutsätter också att det på fakturan har angetts såväl momsbelopp som momsregistreringsnummer.

Så hur ska personen bokföra den specade momsen på den betalda fakturan?
Citera
2017-06-17, 18:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Så hur ska personen bokföra den specade momsen på den betalda fakturan?
Bra fråga. Återföras som en del av arvodet möjligen.
Citera
2017-06-18, 11:56
  #22
Medlem
Då undrar jag bara vem jag ska ange i kontrolluppgiften. Om man söker på namnet till killen på hitta.se hittar man två personer (i samma stad). Jag har hans telefonnummer, men det är inte registrerat någonstans online (står bara att det ägs av hi3g access). Jag har inte hans bostadsadress.

Hans personnummer kan man ju få fram om man vet hans adress, men den har jag alltså inte. Hur ska jag kunna skicka en kontrolluppgift på killen om jag inte har vare sig hans adress eller personnummer?

Uppskattar verkligen er hjälp här.
Citera
2017-06-18, 14:44
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Yes, jag har redan betalat. Det var förra månaden.

På skatteverkets hemsida verkar det som att jag bara behöver skicka kontrolluppgift (pga storleken på beloppet)
https://www.skatteverket.se/privat/s...a80002439.html

Vad tror du jag borde göra?
Den regeln handlar om privatpersoner som anlitar privatpersoner. Du som näringsidkare ska betala ag-avgifter (på lön över 999 kr) och innehålla prelskatt på utbetalning till privatperson.
Här verkar det ju ha gått snett redan vid utbetalning. Moms är svårt att få tillbaka med den bristfälliga fakturan (inget momsregnr).
Har han ingen f-skatteregistrering riskerar du som utbetalare att behöva stå för hans egenavgifter.
Citera
2017-06-18, 23:40
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Den regeln handlar om privatpersoner som anlitar privatpersoner. Du som näringsidkare ska betala ag-avgifter (på lön över 999 kr) och innehålla prelskatt på utbetalning till privatperson.
Här verkar det ju ha gått snett redan vid utbetalning. Moms är svårt att få tillbaka med den bristfälliga fakturan (inget momsregnr).
Har han ingen f-skatteregistrering riskerar du som utbetalare att behöva stå för hans egenavgifter.

Stämmer alldeles för bra, läste det som länkats till, tydligen inte fullständigt. Det övergripande problemet som ts lider av är att denne inte har några uppgifter på uppdragstagaren, får inte fram personnummer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback