2006-01-04, 23:19
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Är det verkligen så svårt att komma på sätt att ta ihjäl sig, det finns fem klassiska sen är det ju inte så svårt att fundera ut resten, ska vi verkligen ha ett helt forum som handlar om att ta livet av sig? Hur skulle trådarna se ut? Kan man inte lika gärna behandla ämnet nu i de 211 forum som redan finns?
Å andra sidan blir det ju knappast några forumprofiler i dessa forum, lär ju inte vara kvar länge nog att få över tio inlägg eller så.
Hur ska man utbyta erfarenheten föresten, jag vet bara ett sätt att ta självmord, allt annat är försök och det är något annat.

Att det är enkelt att ta sitt liv kan man ju tycka men jag lägger ingen analys i varför folk misslyckas med att ta sina liv i detta utan kastade mest ut en tråd inspirerad av nyhetssändningen jag såg.

Det finns väl uppenbarligen ett behov för dessa självmordsbenägna människor att mötas och varför kan ju vara mindre intressant. Tänkte att det kan ligga i forumets profil med en sån mötesplats.

Men visst skulle det kunna gå att disskutera i andra forumdelar. Det är ingen forumdel jag brinner för utan lade ut den för att se resonemanget och åsikter kring det. För eller emot.
Citera
2006-01-04, 23:48
Moderator
impieteers avatar
Jag tror jag brukar dissa de flesta förslag på nya forum, men det här behöver inte var en så speciellt dum idé egentligen. Fördelarna som jag ser det:

* Flashbacks profil är att tillåta diskussioner kring ämnen som det är svårt att diskutera på andra ställen. Självmord borde definitivt platsa där, eftersom jag antar att många forum drar öronen åt sig när självdestruktiva personer uppmuntrar varandra till att ta livet av sig? Eller finns det många alternativ?

* Debatten om uppmärksamhetshoror och liknande skulle antagligen minska eftersom det säger sig självt att ett forum som heter "Självmord" har trådar startade av självmordsbenägna människor. Folk ointresserade av ämnet kan låta bli att läsa eller filtrera bort forumet.

Till nackdelarna hör väl främst intresset. Finns det tillräckligt med underlag (självmordsbenägna flashbackare) för att forumet skulle leva?
Citera
2006-01-05, 01:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tror jag brukar dissa de flesta förslag på nya forum, men det här behöver inte var en så speciellt dum idé egentligen. Fördelarna som jag ser det:

* Flashbacks profil är att tillåta diskussioner kring ämnen som det är svårt att diskutera på andra ställen. Självmord borde definitivt platsa där, eftersom jag antar att många forum drar öronen åt sig när självdestruktiva personer uppmuntrar varandra till att ta livet av sig? Eller finns det många alternativ?

* Debatten om uppmärksamhetshoror och liknande skulle antagligen minska eftersom det säger sig självt att ett forum som heter "Självmord" har trådar startade av självmordsbenägna människor. Folk ointresserade av ämnet kan låta bli att läsa eller filtrera bort forumet.

Till nackdelarna hör väl främst intresset. Finns det tillräckligt med underlag (självmordsbenägna flashbackare) för att forumet skulle leva?

En sak som vi kan vara säkra på är ju medias intresse om Admin skulle skapa ett självmords-forum.
Kan ju tänka mig vad tabloiderna, som förutom att de tydligen är här och jagar skvaller, inte har några högre tankar om FB och gärna skulle svänga ihop rubriker om "Självmordhets på stort forum" eller vad de nu kan få ihop...

Så ur ren överlevnads-synpunkt för forumet är det nog ingen bra idé.
Kanske är jag överdrivet negativ, men om en idiotlag som Hmf kan tysta mycket av debatten här så kan vi nog räkna med att ett forum om självmord skulle bli omtalat, och i detta fallet vet jag inte om all publicitet är bra.

Plus då att det säkert får plats inom Psykologi-forumets väggar ändå.
Citera
2006-01-05, 01:19
Medlem
storytellers avatar
Hur når man den här målgruppen då?
Det är väl inte rimligt att tro att så många självmordsbenägna personer skulle droppa in utan marknadsföring att det skulle bli värt att driva ett helt forum med minst några topics per dag.
Skulle behövas moderering som satan också - för att mota bort folk som säger åt topicmedlemmarna att "skärpa upp sig", "sluta skära sig i armarna" (ja, det skulle förekomma med kanske mycket dåliga följder)

Nej, det här känns konstigt om det inte redan finns sådana svenska forum varifrån man skulle kunna locka hit folk.
Om de inte mest vill vara ensamma om sina problem med de andra på dessa forum.
Kanske är det mest jobbigt att komma till ett stort och öppet forum som är fullt med folk som "... bara vill hjälpa till".
Citera
2006-01-05, 04:32
Moderator
Oddballs avatar
Är det forumet tillräckligt bra så blir det ju inga återbesök....

Skulle jag arbeta på FB skulle jag sälja in en annonsplats till Fonus på den avdelningen så skulle man samtidigt kunna planera begravningen, det spar besvär för efterlevande.

Flashback = Underground = Underjorden = Gravar = Fonus

Symbiosen är total!!
Citera
2006-01-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
I vanlig ordning tittade jag på nio-sändningen Aktuellt idag som bland annat tog upp internets roll kring detta feneomen. Fler söker sig till sidor om tips hur man lättast tar sitt liv, samlas för att utbyta information och erfarenheter etc.

Något för flashback att haka på?

Skulle kunna vara en samlingsplats för diverse destruktiva människor med dödslängtan.
Eftersom en nära anhörig till mig nyligen tagit sitt liv, så tycker jag att det här förslaget är väldigt dåligt.
Citera
2006-01-05, 08:09
Medlem
ischs avatar
Känns som att ett forum om självmord skulle dö ut rätt snabbt....
Citera
2006-01-05, 08:09
Bannlyst
Tror ni verkligen trycket på självmordskandidater är så stort att vi behöver skapa en ny forumdel för dem?
Vill dom fiska efter tips om självmord hittar dom andra ställen att göra det på. Det har jag sett exempel på här på FB.
Citera
2006-01-05, 08:20
Medlem
Subb[a]s avatar
Det här är ju lika dåligt som förslaget om ett delforum för "snösporter"... samma som att göra en egen forumdel för bildäck eller cykelstyren
Citera
2006-01-05, 09:02
Medlem
StorMammas avatar
Oerhört dåligt och upprörande förslag.

Det skriver många personer i psykiatridelen som ibland mår väldigt dåligt, och som tänker på att begå självmord helt seriöst.

Eftersom jag själv lider av bla. återkommande djupa depressioner så vet jag hur lätt det är att gå över den magiska gränsen, dvs. att försöka ta sitt liv.

Dessutom, detta är flashback, inbilla mig inte att folk INTE skulle gå in i dessa trådar och heja på den som mår dåligt att verkligen ta livet av sig.
Det händer redan nu i en del trådar i psykforumet av totalt hjärndöda idioter.

Kalla mig gärna känslig, men detta är ett ämne som ligger mig nära personligt, och det tänker jag inte hymla med.

Om vi nu skulle ha ett litet självmordsforum och jag skulle hitta någon i samma nivå som jag, vi peppar varandra att hoppa framför ett tåg och.... sedan?

Tillför det forumet något?
Möjligtvis att mina antagonister skulle bli glada, tror jag.

Och, om jag vore anhörig till någon som hittat sin självmordspolare här, så skulle jag iallafall kämpa med alla medel för att få fb nedlagt. Behöver vi det?
Citera
2006-01-05, 09:03
Medlem
speedfreeks avatar
tycker inte heller att det behövs
1. har vänner som gått den vägen, därav känns det lite olustigt rent personligt
2. tror att ha en sådan del kan ge mer vatten på kvarnen till nån som inte har bestämt sig, o därmed indirekt vara en direkt orsak till att någon tar livet av sig.
3. har man problem, depression etc. finns det redan lämpliga forumdelar.
Citera
2006-01-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Oerhört dåligt och upprörande förslag.
Nu är du lite väl känslig va?

... inte självmord men gärna knarka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto