• 1
  • 2
2017-06-15, 21:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Beror på vad man tycker är mycket. Stora kunder betalar runt 1,5 -3,5%.

Sett ur butikens synvinkel så är förmodligen allt över noll mycket? Å andra sidan tar de tydligen 10-12% mot kund som vill växla in mynt..

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag rekommenderar inte att göra så. Jag förklarar bara varför många troligtvis gör så av praktiska skäl för att de inte orkar planera mer än så.
precis, det är tråkigt och folk har generellt väldigt dålig framförhållning. Samma fenomen ligger bakom bilarna som köar till besiktning dagen innan körförbud, fredagsköerna på systembolaget, saktfärdighet med att boka tandläkaren etc, etc.
Citera
2017-06-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sett ur butikens synvinkel så är förmodligen allt över noll mycket? Å andra sidan tar de tydligen 10-12% mot kund som vill växla in mynt..
.

Som sagt. De är kreativa.
Citera
2017-06-15, 22:34
Medlem
Citat:
Beror på vad man tycker är mycket. Stora kunder betalar runt 1,5 -3,5%.

Med tanke på att dagligvaruhandelns marginaler ligger kring 2-3% så är 1.5-3.5% ungefär hela vinsten för en ordinär butik.
Citera
2017-06-15, 22:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
ICA handlarna är kreativa.

Ännu värre är de som har myntautomat i kassorna. Om man handlar för typ 55 kr och betalar med en hundralapp så får man nu 45 kr i växel i form av gamla mynt. Dessa ger över huvudtagt inget av de nya mynten så länge det finns gamla kvar i automaten.
Citera
2017-06-15, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ännu värre är de som har myntautomat i kassorna. Om man handlar för typ 55 kr och betalar med en hundralapp så får man nu 45 kr i växel i form av gamla mynt. Dessa ger över huvudtagt inget av de nya mynten så länge det finns gamla kvar i automaten.
Det där är tvärtom mot vad de sa i min Ica-butik, deras apparater skulle prioritera att ge ut nya mynt om det inte var fullt i behållarna för gamla. Problemet var bara att folk kom med så mycket mynt att de fick tömma 5-6 ggr/dag och ändå hann de inte med.
Citera
2017-06-15, 23:24
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Mitt skäl: Glömska och slöhet.
Citera
2017-06-16, 15:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Det där är tvärtom mot vad de sa i min Ica-butik, deras apparater skulle prioritera att ge ut nya mynt om det inte var fullt i behållarna för gamla. Problemet var bara att folk kom med så mycket mynt att de fick tömma 5-6 ggr/dag och ändå hann de inte med.

Tyvärr var det inte så. Man skulle prioritera större sedlar och mynt framför gamla mynt, men här prioriterar man mynten eftersom apparaten har för många. De är tydligen programmerade så.. Sen är problemet att tömningen i pengasäck går sakta och tar tid varför personalen inte hinner med det.
Citera
2017-06-19, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Idag var jag och skulle handla mjölk och youghurt och det öppnades en kassa där det bara var en före och hon hade bara några varor. Sen sa hon att det skulle ta tid för hon hade mynt.

1. Hon såg ut att vara i 30-års åldern

2. Varför vänta till det är 15 dagar kvar att använda mynten? Det har varit känt i över ett år

Var ungefär nr 2 jag tjatade på henne om tills grabben bakom mig tog mina varor och placerade på andra bandet framför den som egentligen hade sin tur

,
kan du ta det fetmarkerade på svenska tack?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in