• 1
  • 2
2017-06-15, 20:24
Medlem
Idag var jag och skulle handla mjölk och youghurt och det öppnades en kassa där det bara var en före och hon hade bara några varor. Sen sa hon att det skulle ta tid för hon hade mynt.

1. Hon såg ut att vara i 30-års åldern

2. Varför vänta till det är 15 dagar kvar att använda mynten? Det har varit känt i över ett år

Var ungefär nr 2 jag tjatade på henne om tills grabben bakom mig tog mina varor och placerade på andra bandet framför den som egentligen hade sin tur
Citera
2017-06-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Idag var jag och skulle handla mjölk och youghurt och det öppnades en kassa där det bara var en före och hon hade bara några varor. Sen sa hon att det skulle ta tid för hon hade mynt.

1. Hon såg ut att vara i 30-års åldern

2. Varför vänta till det är 15 dagar kvar att använda mynten? Det har varit känt i över ett år

Var ungefär nr 2 jag tjatade på henne om tills grabben bakom mig tog mina varor och placerade på andra bandet framför den som egentligen hade sin tur

För folk är dumma i huvudet.
Citera
2017-06-15, 20:33
Medlem
Ergolins avatar
För man får fortfarande gamla som växel och man hittar gamla mynt hemma?
Citera
2017-06-15, 20:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
För folk är dumma i huvudet.

Dels det men handeln och framförallt riksbanken har stort ansvar i detta, mynten skulle ha fasats ut för flera månader sedan och handeln kompenserats för merkostnaden av riksbanken.

Så sent som för en vecka sedan fick jag tillbaks ett par gamla enkronor på en liten närbutik, såg myntfacken i kassan och de bågnade av de utgående mynten..
Citera
2017-06-15, 20:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du såg EN person som betalade med mynt. Nu skapar du en tråd där du undrar varför ALLA väntar med att växla in sina gamla mynt.

Hur många är ni i din by?
Citera
2017-06-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Dels det men handeln och framförallt riksbanken har stort ansvar i detta, mynten skulle ha fasats ut för flera månader sedan och handeln kompenserats för merkostnaden av riksbanken.

Så sent som för en vecka sedan fick jag tillbaks ett par gamla enkronor på en liten närbutik, såg myntfacken i kassan och de bågnade av de utgående mynten..

ICA handlarna är kreativa.
Citera
2017-06-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du såg EN person som betalade med mynt. Nu skapar du en tråd där du undrar varför ALLA väntar med att växla in sina gamla mynt.

Hur många är ni i din by?

Samma sak hände för någon vecka sedan på samma ICA. Bor över 110 000 i min by.
Citera
2017-06-15, 20:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
ICA handlarna är kreativa.

Det kostar dem ett antal procent att växla in så det är klart att de hellre gör sig av med så mycket som möjligt tillbaks till kunderna. Detta är ett undantagsfall - normalt betalar butikerna ganska ordentligt för att *köpa* in växel till sina kassor.
Citera
2017-06-15, 21:09
Medlem
Denoms avatar
Om människor fortsätter få mynt av diverse skäl är det väl smidigast att växla in allt mot slutet för att minimera antal tillfällen det behöver göras?
Citera
2017-06-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
normalt betalar butikerna ganska ordentligt för att *köpa* in växel till sina kassor.
Beror på vad man tycker är mycket. Stora kunder betalar runt 1,5 -3,5%.
Citera
2017-06-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om människor fortsätter få mynt av diverse skäl är det väl smidigast att växla in allt mot slutet för att minimera antal tillfällen det behöver göras?

Nej det är det inte. Uppräkningscentralerna går på knä just nu för alla gör som du rekommenderar. Hade folk börjat tidigare med lämna gamla mynt hade allt flytet smidigare.
Citera
2017-06-15, 21:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nej det är det inte. Uppräkningscentralerna går på knä just nu för alla gör som du rekommenderar. Hade folk börjat tidigare med lämna gamla mynt hade allt flytet smidigare.
Jag rekommenderar inte att göra så. Jag förklarar bara varför många troligtvis gör så av praktiska skäl för att de inte orkar planera mer än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in