• 1
  • 2
2017-06-14, 19:51
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Hej!

Fråga 1 Vad händer om man kokar Ägg två gånger?
Fråga 2 Vad händer om man kokar Ägg i 20-30 minuter istället för 10-12 minuter
Fråga 3 Är det farligt att äta Ägg med skalen på?
Fråga 4 Hur länge håller kokta Ägg i kylskåpet?

Lite funderingar så här på kvällen!
Citera
2017-06-14, 20:02
Medlem
4yoonlys avatar
OBS absolut ingen ägg expert...

1. Blir överkokt...
2. Blir överkokt...
3. Troligen inte, du har redan minut 1 (i kokande vatten) dödat de mesta om inte alla bakterier...
4. Sjukt länge... mycket mycket längre än vad man tror... Du kan troligen äta ägget (utan att dö) 10 år efter år... eller mycket längre... har (i alla fall vad jag tror och minns, kan vara fel) sätt personer på youtube äta riktigt sjukt gamla ägg... och överlevt :-)

Vet inte och orkar inte kolla upp sanningen... men https://www.youtube.com/watch?v=5AsT7gp-hpw
100 år gamla ägg till barn?

---edit

Och där hade jag fel... tydligen kallades bara 100 åriga ägg... jaja

Hur som helst tror jag man kan äta "gamla" ägg rätt länge...
Visst... kan bli lite gröna... smakar kanske inte perfekt... men hmm... 1 månad efter det blivit kokt i kylen... (skulle jag gjort det, nej) men skall nog inte vara några problem...
Senast redigerad av 4yoonly 2017-06-14 kl. 20:04.
Citera
2017-06-14, 20:09
Medlem
Watumeennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

1. Blir överkokt...
2. Blir överkokt...
3. Troligen inte, du har redan minut 1 (i kokande vatten) dödat de mesta om inte alla bakterier...
4. Sjukt länge... mycket mycket längre än vad man tror... Du kan troligen äta ägget (utan att dö) 10 år efter år... eller mycket längre... har (i alla fall vad jag tror och minns, kan vara fel) sätt personer på youtube äta riktigt sjukt gamla ägg... och överlevt :-)

Vet inte och orkar inte kolla upp sanningen... men https://www.youtube.com/watch?v=5AsT7gp-hpw

---edit

Visst... kan bli lite gröna... smakar kanske inte perfekt... men hmm... 1 månad efter det blivit kokt i kylen... (skulle jag gjort det, nej) men skall nog inte vara några problem...

Klart att äggen inte är 100år gamla, du behöver nog sova några timmar (eller dagar).

Till TS: Koka på, men varför koka ägg mer än en gång?
Citera
2017-06-14, 20:09
Medlem
Citat:

1. Blir överkokt...
2. Blir överkokt...

---edit

Tack, ja överkokt blir det väl om man kokar för länge eller två gånger.Sen tack för svaren med att kokta ägg håller hur länge som hellst i kylskåpet.eller någon månad eller två kanske där.

mvh/
Citera
2017-06-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watumeenne
Klart att äggen inte är 100år gamla, du behöver nog sova några timmar (eller dagar).

Om man har kokat äggen och blandat med okokta, så att man inte vet sen om det var kokta redan, därför tänkte jag, men det blir ju överkokt och förstört då.
Citera
2017-06-14, 20:14
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watumeenne

Citat:

Så, du citerade mig där jag säger klart och tydligen att jag hade fel... men säger att jag behöver sova några timmar eller dagar... tack hur är det själv? eller somnade du innan du läste inlägget?
Citera
2017-06-14, 20:18
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Tack, ja överkokt blir det väl om man kokar för länge eller två gånger.Sen tack för svaren med att kokta ägg håller hur länge som hellst i kylskåpet.eller någon månad eller två kanske där.

mvh/

Jag kan ärligt säga att jag kokar mina ägg rätt länge (längre en de flesta antar jag...) för jag gillar konsistensen antar jag... och vill inte ha en "mjölkig äggula" när jag äter ett kokt ägg... älskar det dock tveklöst över en pyttipanna...

Kokt ägg en månad... har jag lätt ätit så det kan du ta mitt ord på... 2 månader... nej då har jag faktiskt slängt det utan att ens skala det och faktiskt kolla... exakt varför vet jag inte men även jag har en gräns :-)

Tror dock jag inte märkt någon skillnad förutom det varit lite grönare där äggulan möter det vitan.
Citera
2017-06-14, 20:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Om man har kokat äggen och blandat med okokta, så att man inte vet sen om det var kokta redan, därför tänkte jag, men det blir ju överkokt och förstört då.
Om man inte vet om ett ägg är kokt eller inte så lägger man det på en plan yta och sätter snurr på det. Ett kokt ägg snurrar längre än ett okokt.
Citera
2017-06-14, 20:33
Medlem
Citat:
Jag kan ärligt säga att jag kokar mina ägg rätt länge (längre en de flesta antar jag...) för jag gillar konsistensen antar jag... och vill inte ha en "mjölkig äggula" när jag äter ett kokt ägg... älskar det dock tveklöst över en pyttipanna...

Kokt ägg en månad... har jag lätt ätit så det kan du ta mitt ord på... 2 månader... nej då har jag faktiskt slängt det utan att ens skala det och faktiskt kolla... exakt varför vet jag inte men även jag har en gräns :-)

Tror dock jag inte märkt någon skillnad förutom det varit lite grönare där äggulan möter det vitan.
Ja, två månader kanske är för länge att ha kokta i kylskåpet.Men man kanske borde ta en tusch penna och skriva datum på skalet, efter att ha kokat dessa

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om man inte vet om ett ägg är kokt eller inte så lägger man det på en plan yta och sätter snurr på det. Ett kokt ägg snurrar längre än ett okokt.

Tack för tipset där, jag ska testa sen, kokta ägget snurrar längre.
Citera
2017-06-14, 20:37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ja, två månader kanske är för länge att ha kokta i kylskåpet.Men man kanske borde ta en tusch penna och skriva datum på skalet, efter att ha kokat dessa

Fan det var ingen dum idé... på senare tid brukar jag dock faktiskt koka äggen 30-40 minuter innan jag vill ha dem, och kyler dem sedan i kallt vatten...

Men men... jag har kokat flera ägg... och ätit mindre än detta det kokade antalet... och lagt dem i kylen... så jag vet vad du pratar om... och som sagt.. har kastat ett ägg eller två... då jag inte ens minns om när jag kokade dem :-)

Samt jag ätit ett och annat som blivit lite grönt...

Men pennan och datum är en brilliant idé!
Citera
2017-06-14, 20:45
Medlem
Citat:
Fan det var ingen dum idé... på senare tid brukar jag dock faktiskt koka äggen 30-40 minuter innan jag vill ha dem, och kyler dem sedan i kallt vatten...

Men men... jag har kokat flera ägg... och ätit mindre än detta det kokade antalet... och lagt dem i kylen... så jag vet vad du pratar om... och som sagt.. har kastat ett ägg eller två... då jag inte ens minns om när jag kokade dem :-)

Samt jag ätit ett och annat som blivit lite grönt...

Men pennan och datum är en brilliant idé!

Jag ska ta och testa att koka äggen i 30-40 minuter sen jag också.Man kan ju ta bara två stycken och testa hur det blir, det kanske blir en succé.Då behöver man ju inte ha bråttom

mvh/
Citera
2017-06-14, 20:52
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Jag ska ta och testa att koka äggen i 30-40 minuter sen jag också.Man kan ju ta bara två stycken och testa hur det blir, det kanske blir en succé.Då behöver man ju inte ha bråttom

mvh/

30 min har jag aldrig testat... men glömt äggen i typ 15 min... och märkte ingen direkt skillnad emot mina normala 13 min :-)

Gör det, det hade faktiskt varit grymt att veta! De flesta tycker nog att mina ägg är överkokta vid runt 13 min... jag vill ha dem så... 30 min... testa! och återkom! det hade varit grymt test...

Faktiskt ett test jag hade kollat på Youtube... så om du kör typ 8 min, 10 min, 15 min, 30 min osv och öppnar och äter på youtube så tror jag på hits...

Faan... har inga ägg för tillfället (åt de två jag hade till frukost tro det eller ej... med lite rödlök, dill och majonnäs...) annars hade jag nog testat själv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in