2006-01-04, 19:39
Medlem
attackks avatar
Okej detta är scenariot.

Pappa sätter igång sjömansbiffen men glömmer att köpa öl till den. Så jag går ner till ICA och plockar fram två burkar lättöl (2,1, Pripps blå). har inte min plånbok med legitimation med mig. Jag vet att man inte måste vara 18 för att köpa lättöl. Men kinesen i kassan frågar om jag är 18. Jag förklarar att jag är 18 men att man inte behöver vara 18 för att köpa lättöl. Gränsen går vid 2.8 % förklarar jag för henne. Men hon lyssnar inte på mig och ropar fram chefen som frågar om jag kan legitimera mig för att köpa LÄTTÖL. Som sagt tog jag varken med mig plånbok eller ytterplagg och kan inte göra det. Han förklarar att det har varit problem vad gäller öl och ungdomar och jag bestämmer mig för att gå till vivo och köpa min lättöl istället. Vilket gick bra.

För att sätta ICA på plats söker jag någon form av dokument som förklarar att det inte finns någon åldersgräns vad gäller lättöl. Jag planerar att skriva ut det i 5 kopior (en för varje kassa). Vart hittar jag det?
Citera
2006-01-04, 19:43
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackk
Okej detta är scenariot.

Pappa sätter igång sjömansbiffen men glömmer att köpa öl till den. Så jag går ner till ICA och plockar fram två burkar lättöl (2,1, Pripps blå). har inte min plånbok med legitimation med mig. Jag vet att man inte måste vara 18 för att köpa lättöl. Men kinesen i kassan frågar om jag är 18. Jag förklarar att jag är 18 men att man inte behöver vara 18 för att köpa lättöl. Gränsen går vid 2.8 % förklarar jag för henne. Men hon lyssnar inte på mig och ropar fram chefen som frågar om jag kan legitimera mig för att köpa LÄTTÖL. Som sagt tog jag varken med mig plånbok eller ytterplagg och kan inte göra det. Han förklarar att det har varit problem vad gäller öl och ungdomar och jag bestämmer mig för att gå till vivo och köpa min lättöl istället. Vilket gick bra.

För att sätta ICA på plats söker jag någon form av dokument som förklarar att det inte finns någon åldersgräns vad gäller lättöl. Jag planerar att skriva ut det i 5 kopior (en för varje kassa). Vart hittar jag det?

Det blir att göra en motsatstolkning av Alkohollagen eftersom du inte kan hitta en uttrycklig regel av innebörden: Den som är under 18 år får köpa lättöl. Däremot finns det en regel som säger att du måste vara över 18 år för att köpa drycker med viss alkoholhalt. De drycker som understiger denna alkoholhalt är alltså inte förenade med vissa villkor. Betänk dock att butiker inte har kontraheringsplikt (laglig skyldighet att sälja till just dig). De har rätt att kräva 18-årsgräns för inköp av lättöl om de vill så även om de inte har en skyldighet enligt lag. De kan även neka dig att köpa lättöl om du skulle vara 35 år även om du kan visa upp att du har pengar. Inget konstigt med det.
Citera
2006-01-04, 19:52
Medlem
tapirs avatar
Citat:
7 § Med lättdryck förstås dryck som antingen är fri från alkohol
eller innehåller högst 2,25 volymprocent alkohol.

Och lättdrycker är ingen åldergräns på, orkar du leta mer än mig så leta här: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DO K&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24 %7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24 %7BFREETEXT%7D=&BET=1994%3A1738&RUB=&ORG= enjoy
Citera
2006-01-04, 19:55
Medlem
attackks avatar
Tackar så hemskt mkt. Detta var årets största irritationsmoment.
Citera
2006-01-04, 22:45
Medlem
KryddAs avatar
Jag blir alltid nobbad att köpa cider med 2.25 % alkohol om jag inte legitimerar mej. Skulle vara skönt om någon kan länka till lagtexten som säger att jag har rätt att köpa det även utan legg.
Citera
2006-01-04, 22:54
Medlem
tollds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Jag blir alltid nobbad att köpa cider med 2.25 % alkohol om jag inte legitimerar mej. Skulle vara skönt om någon kan länka till lagtexten som säger att jag har rätt att köpa det även utan legg.

Det är ju redan konstaterat att du inte har någon rätt till det. Vill butiken ha 18-gräns på 2.25 %-cider så är det bäst att du pillar upp legget.
Citera
2006-01-04, 22:54
Medlem
Pellefants avatar
Citat:

Inse att det inte finns en sådan rättighet. Det finns ingen lag där du har den rätten. Affären kan alltid neka dig de har inte kontraheringsplikt.
Citera
2006-01-04, 23:23
Medlem
KryddAs avatar
Ja det förstår jag, jag formulera mej kanske fel, men kan ju alltid vara bra att visa att de FÅR sälja till mej, de tyck själva tro att de langar om de inte kollar legg om de misstänker att man är under 18 år, vilket inte är fallet. Åter till min fråga : kan någon kan länka till lagtexten som säger att butiken får sälja drycker med 2.25 % alkohlhalt eller mindre utan att de behöver se legitimation.
Citera
2006-01-04, 23:40
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ja det förstår jag, jag formulera mej kanske fel, men kan ju alltid vara bra att visa att de FÅR sälja till mej, de tyck själva tro att de langar om de inte kollar legg om de misstänker att man är under 18 år, vilket inte är fallet. Åter till min fråga : kan någon kan länka till lagtexten som säger att butiken får sälja drycker med 2.25 % alkohlhalt eller mindre utan att de behöver se legitimation.

Som sagt, det finns ingen lagregel som säger uttryckligen att man får sälja lättdrycker till personer under 18 år så du kan inte få se en sådan regel. Vänd dig till en riksdagsman så kanske han/hon motionerar om ett tillägg till Alkohollagen. Till dess är det bara att inse att Alkohollagen reglerar vad som är förbjudet och således, det som inte är förbjudet är tillåtet, en ordinär motsatstolkning alltså.
Citera
2006-01-04, 23:42
Medlem
Jag vet butiker som inte säljer lättöl till folk under 18.

Varför? Uppmaning från föräldrar som butiksägaren har lyssnat på.
Citera
2006-01-05, 01:27
Medlem
Hände mig också på Coop, dock var jag vid det tillfället 17. Mailade Coops kundtjänst och fick svaret att de INTE hade någon generell policy mot att låta mindreåriga köpa lättöl... Men nu har de i min lokala coopbutik "i samband med föräldrar i området beslutat att införa 18-årsgräns på cider och lättöl".
Citera
2006-01-05, 01:27
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Inse att det inte finns en sådan rättighet. Det finns ingen lag där du har den rätten. Affären kan alltid neka dig de har inte kontraheringsplikt.

Gäller det här med kontraheringsplikt även för andra varor i en matvaruaffär? Med andra ord har affärer ingen skyldighet att sälja några varor alls? Gäller det här alla affärer och alla varor?

Gäller detta är det alltså lagligt rätt för en affär att hindra exempelvis småungar från att köpa tändstickor, eller, säg en välkänd snattare att köpa saker i butiken? Bertil Ericsson från att köpa en liter mjölk?
Lite OT kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in