• 1
  • 2
2017-06-14, 18:25
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Har lite ångest över en grej så söker råd här.

Startat ett nytt jobb på McDonalds där det är väldigt högt tempo. Mycket gäster osv.
Är deltidare under provanställning som antagligen alla andra på McDonalds.

Nu till mitt problem.
Jag känner mig lite vilsen. Kan säga att jag känner mig inte så bra på mitt jobb.
Upplärningen är på 5 dagar (4 timmar/dag) och nästa gång jag ska till jobbet ska jag kunna det som de andra. Det är vad som förväntas har jag förstått det som.
Känner verkligen inte att jag har full kåll på kök, kassa, stängning, öppning, ja allt som ingår. Jag är heller inte ens i närheten av de andra i tempo men det har gått bättre sen dag ett men ändå, kanske halva deras hastighet.

Är runt 30 och vill gärna vet hur ni tänker. Är det vanligt med 5 dagars upplärning på 4 timmar/dag? Har nån erfarenhet av McDonalds eller liknande?

För övrigt så verkar medarbetarna helt ok! Lite småskit bara, som att ta över sysslor vid mycket gäster och mindre spydiga kommentarer. Branchgrej?

Har mest ångest för att göra så mycket fel, vilket jag vet att jag kommer nästa pass.
Söker andra jobb, detta är bara en mellanhand så byter så fort ja hittar ett annat! Men man vill ju ha referenser och må bra på jobbet under tiden, så klart, vem vill inte det?
Ville mest skriva av mig och söker råd. Tackar för svar!
Citera
2017-06-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGreenShadow
Har lite ångest över en grej så söker råd här.

Startat ett nytt jobb på McDonalds där det är väldigt högt tempo. Mycket gäster osv.
Är deltidare under provanställning som antagligen alla andra på McDonalds.

Nu till mitt problem.
Jag känner mig lite vilsen. Kan säga att jag känner mig inte så bra på mitt jobb.
Upplärningen är på 5 dagar (4 timmar/dag) och nästa gång jag ska till jobbet ska jag kunna det som de andra. Det är vad som förväntas har jag förstått det som.
Känner verkligen inte att jag har full kåll på kök, kassa, stängning, öppning, ja allt som ingår. Jag är heller inte ens i närheten av de andra i tempo men det har gått bättre sen dag ett men ändå, kanske halva deras hastighet.

Är runt 30 och vill gärna vet hur ni tänker. Är det vanligt med 5 dagars upplärning på 4 timmar/dag? Har nån erfarenhet av McDonalds eller liknande?

För övrigt så verkar medarbetarna helt ok! Lite småskit bara, som att ta över sysslor vid mycket gäster och mindre spydiga kommentarer. Branchgrej?

Har mest ångest för att göra så mycket fel, vilket jag vet att jag kommer nästa pass.
Söker andra jobb, detta är bara en mellanhand så byter så fort ja hittar ett annat! Men man vill ju ha referenser och må bra på jobbet under tiden, så klart, vem vill inte det?
Ville mest skriva av mig och söker råd. Tackar för svar!

Dina arbetskamrater har gjort samma resa som du ska göra nu.
Att vara ny på arbetet tacklar vi såklart olika. Vi är individer.

Försök att släppa ångesten och istället vända det till det positiva.
Att du kommer att träffa nya arbetskamrater och att tjäna pengar.
Om en månad kanske du ser fel som dina arbetskamrater gör,så
att din frustration skapar ångest hos dem?
Citera
2017-06-14, 22:02
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Tack för svar.

Hur släpper man ångesten då för att vända det till något positivt?
Jag är rätt känslig, det vet jag men ändå.
Citera
2017-06-14, 22:06
Medlem
vad du än gör, bli inte personen som inte frågar om han undrar något. Vet du inte hur något fungerar, fråga någon som jobbat längre. det är enkelt och ingen kommer tycka att du är dum, intressera dig för rutinerna och att göra ditt bästa så kommer du att lära dig snabbt.

För varje arbetspass som går så kommer det flyta på mer och mer, bara att köra på!
Citera
2017-06-14, 22:51
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sENSEN
vad du än gör, bli inte personen som inte frågar om han undrar något. Vet du inte hur något fungerar, fråga någon som jobbat längre. det är enkelt och ingen kommer tycka att du är dum, intressera dig för rutinerna och att göra ditt bästa så kommer du att lära dig snabbt.

För varje arbetspass som går så kommer det flyta på mer och mer, bara att köra på!
Frågar så mycket att de blir trötta på mig Men jag frågar hellre än att inte.

Jag får helt enkelt klanta mig på nästa pass, för det kommer hända.

Det är bara ångesten som jag vill få bort.
Citera
2017-06-14, 23:02
Bannlyst
Jag tror inte alls att du förväntas kunna allt redan. Du kan ju fortfarande fråga om du känner dig osäker.

När jag jobbade på Donken för 10+ år sedan fick jag typ en timmes upplärning. Efter det blev jag släppt vid kassan precis då lunchrushen började. Men man överlevde ju, och ibland får jag lite flashbacks från tiden från McDonalds i mitt nuvarande yrke. Tänk på att alltid fråga någon om du känner dig osäker. Står du i kassan kan du alltid ursäkta dig inför gästerna och berätta att du är ny, om det tar tid att hitta alla knappar i kassan. Folk förstår.
Citera
2017-06-15, 16:25
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Jag tror inte alls att du förväntas kunna allt redan. Du kan ju fortfarande fråga om du känner dig osäker.

När jag jobbade på Donken för 10+ år sedan fick jag typ en timmes upplärning. Efter det blev jag släppt vid kassan precis då lunchrushen började. Men man överlevde ju, och ibland får jag lite flashbacks från tiden från McDonalds i mitt nuvarande yrke. Tänk på att alltid fråga någon om du känner dig osäker. Står du i kassan kan du alltid ursäkta dig inför gästerna och berätta att du är ny, om det tar tid att hitta alla knappar i kassan. Folk förstår.

Typ som mig idag då, då jag körde på som de andra.
Började dock bra. Gick igenom kassan för min första kund någonsin. Trevlig person och gick smidigt. Kassan skulle vara simpel enligt alla. Dock svår för mig som inte använt den innan :P.

Körde väl på okej, men med seghet och folk var förstående förutom vid lunchrushen. Då ville jag bara sjunka ner under marken. Blev lite skrik hit o dit. Aja chefen va inte där så.

Hur gick det för dig när du bara släpptes i kassan?
Citera
2017-06-15, 18:04
Medlem
Så här är det - har man inte fotografiskt minne kommer man alltid glömma vissa saker. Det är helt normal. Det kommer gå bättre och bättre ju längre tiden går och du kommer in i rutinerna. Du kan inte göra mer än ditt bästa. Och misstag är helt mänskligt.
Citera
2017-06-15, 19:10
Medlem
Citat:
Typ som mig idag då, då jag körde på som de andra.
Började dock bra. Gick igenom kassan för min första kund någonsin. Trevlig person och gick smidigt. Kassan skulle vara simpel enligt alla. Dock svår för mig som inte använt den innan :P.

Körde väl på okej, men med seghet och folk var förstående förutom vid lunchrushen. Då ville jag bara sjunka ner under marken. Blev lite skrik hit o dit. Aja chefen va inte där så.

Hur gick det för dig när du bara släpptes i kassan?
Har liknande erfarenheter när jag jobbade på donken i mina ungdomsår i en våra större städer. Det är helt normalt att inte kunna allt redan från start och känna sig lite vilsen i början. Tveka inte att fråga dina medarbetare om det är något du undrar över så kommer allt inom kort att gå som rinnande vatten. Tyckte själv att den värsta tiden var helgnätter, då hela stället förvandlades till ett zoo men visst kunde luncherna vara tunga också.
Citera
2017-06-15, 19:21
Medlem
godboys avatar
Det kommer ordna sig. Det är säkert stressigt som fan på McD m fl, jag tycker arbetsmiljön är mycket kass när jag besökt restaurangerna. Att personalen är otrevlig mot varandra är inte acceptabelt och tecken på barnslig och omogen ledning.

Tror du kommer fixa det. Dock hoppas jag du tänker göra något annat i framtiden. McD och liknande är väl okej genomströmningsjobb, extrajobb vid plugg, förstajobb osv. Men det är väl inget man kan tänka sig att jobba med i all evighet. Dåliga arb.tider, dåligt betalt, dålig arb.miljö.

Ge det lite tid och du kommer se att du kommer in i det rätt snabbt. De har ju ändå en begränsad meny och du kommer snart kunna alla kombinationer och vad som skall vara på vad.
Citera
2017-06-15, 21:24
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Tack för att ni är så snälla och förstående. Är egentligen bara kassan som är jobbig. Har inte social fobi men är mycket obekväm och halvstammar i jobbiga situationer och har dålig hörsel. Hungriga gäster tycker det är jobbigt att upprepa sina beställningar.

Och ja, detta är bara ett mellanjobb. Drar så fort ja får något annat och letar för fullt.

Och till er som har haft liknande jobb, när kände ni er säkra på arbetsuppgifterna? 1 dag? 1 vecka? 1 månad och sen sparken? Förklara gärna lite. Ge tips. Vore väldigt uppskattat.
Citera
2017-06-16, 00:20
Bannlyst
Citat:
Tack för att ni är så snälla och förstående. Är egentligen bara kassan som är jobbig. Har inte social fobi men är mycket obekväm och halvstammar i jobbiga situationer och har dålig hörsel. Hungriga gäster tycker det är jobbigt att upprepa sina beställningar.

Och ja, detta är bara ett mellanjobb. Drar så fort ja får något annat och letar för fullt.

Och till er som har haft liknande jobb, när kände ni er säkra på arbetsuppgifterna? 1 dag? 1 vecka? 1 månad och sen sparken? Förklara gärna lite. Ge tips. Vore väldigt uppskattat.
Jag kommer inte ihåg exakt hur jag kände. Det var trots allt för 12 år sedan. Men jag tror inte att jsg uppskattade det riktigt. Man får bita ihop och köra på bara. Det blir såklart bättre.

Vad jsg däremot kommer ihåg var när de anställde en ny, då jag jobbat en månad. Hon visade genom hela kroppsspråket att hon inte kunde hantera jobbet, och efter några dagar frågade hon nervigt mig hur länge jsg hade jobbat där. När jag svarade en månad tittade hon lite konstigt på mig och frågade vilken McDonaldsreestaurang jsg hade jobbat på innan . Kommer ihåg att jag kände mig så pass säker då, och de började ge mig ansvaret med nyckel till kassorna meddn de var borta och räknade. Började även störa mig på att mina kollegor var långsammare än mig, och tyckte liksom att de var ivägen. Passade på att ta alla extra pass jag kunde, så att jag lärde mig fort. Jo den här tjejen förresten, hon dök aldrig upp mer. Jag tror bara att hon på riktigt kände att hon inte fixade jobbet. Det är ju så att ingen kommer dit fullärd, så at man känner sig orolig osv är inget konstigt, men den här tjejen var lite speciell. Svagbegåvad eller Aspergers, eller något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in