Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-14, 18:01
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Var några dagar sedan och så när jag går in i köket så ser jag dörren till frysen öppen... försöker stänga den men det går inte... efter mycket om och med så verkar det som att isen som bildats "putar" ut och jag hackar loss isen som bildats... och kan därmed stänga den.

Nu är det så att min frys är full... med allt möjligt...

Idag tänkte jag... hmm.. hamburgare hade varit trevligt... och normalt går det att bryta loss dessa hamburgare med en simpel bändning av ett köksredskap....
Detta var helt plötsligt fullständigt omöjligt...

Får en känsla av att dessa hamburgare har i princip tinat och blivit frysta igen. Och helt plötsligt kommer jag ihåg den öppna dörren för ett par dagar sedan...

Det jag undrar över vilka skador detta kan medfört på all mina frysta mat osv osv...
Kan ju inte vara oätbart antar jag men har jag betydligt minskat "livslängden" och smaken?
Behöver jag kasta saker? Som sagt... full frys och den är knökad med allt man kan tänka sig...

Eller behöver jag "bara" äta upp innehållet lite snabbare? min senaste "full defrost" var säkerligen 4 år sedan... så det finns is i massor...
Citera
2017-06-14, 18:05
  #2
Medlem
Jag hade aldrig ätit kött som eventuellt tinat och sedan frusit igen . Det är inte hälsosamt . Bröd är det enda som kan frysas om igen . Kasta allt och se till att frosta av frysen ordentligt . Det är mitt råd.
Citera
2017-06-14, 18:06
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Var några dagar sedan och så när jag går in i köket så ser jag dörren till frysen öppen... försöker stänga den men det går inte... efter mycket om och med så verkar det som att isen som bildats "putar" ut och jag hackar loss isen som bildats... och kan därmed stänga den.

Nu är det så att min frys är full... med allt möjligt...

Idag tänkte jag... hmm.. hamburgare hade varit trevligt... och normalt går det att bryta loss dessa hamburgare med en simpel bändning av ett köksredskap....
Detta var helt plötsligt fullständigt omöjligt...

Får en känsla av att dessa hamburgare har i princip tinat och blivit frysta igen. Och helt plötsligt kommer jag ihåg den öppna dörren för ett par dagar sedan...

Det jag undrar över vilka skador detta kan medfört på all mina frysta mat osv osv...
Kan ju inte vara oätbart antar jag men har jag betydligt minskat "livslängden" och smaken?
Behöver jag kasta saker? Som sagt... full frys och den är knökad med allt man kan tänka sig...

Eller behöver jag "bara" äta upp innehållet lite snabbare? min senaste "full defrost" var säkerligen 4 år sedan... så det finns is i massor...

Använd inte "våld" för att ta ut varor ur frysen, du kan skada frysen. Du ska göra följande:
Avfrosta frysen, dra ut väggkontakten eller "skruva ut proppen".
När frysen är avfrostad, har du några dygn på dig att äta upp matvarorna.
Citera
2017-06-14, 18:09
  #4
Medlem
i fortsättningen så ser du till att kyl - frys är något tillbakalutad - så är dörrarna stängda även den våtaste av nätter.

Kylen har små tassar som den står på --- knö in mynt eller kil eller likn.
Citera
2017-06-14, 18:16
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Använd inte "våld" för att ta ut varor ur frysen, du kan skada frysen. Du ska göra följande:
Avfrosta frysen, dra ut väggkontakten eller "skruva ut proppen".
När frysen är avfrostad, har du några dygn på dig att äta upp matvarorna.

Normalt bryter jag inte loss något ur frysen dock... hamburgarna var fast frusna (efter jag tagit ur dem ur frysen... kände för 2 stycken, men gick inte att bända isär)...

Så uppenbart har dessa hamburgare (och troligen mycket annat i min frys) blivit tinade och sedan frysta igen när jag lyckades stänga frysdörren...

Och det jag undrar över (uppenbarligen) har det troligen minskat sin "livslängd" men med hur mycket och vad skall jag satsa på att äta först? jag vet att det är svårt att säga men rent generellt... brödet typ kasta, äta snabbt, eller ingen fara... Svampsoppan kasta, äta snabbt eller låt stå...
Kyckling buljongen... osv osv...

Finns det någon generellt att säga? det är ju rätt mycket mat i frysen (den är ju full)... lätt 3000 kr mat och just nu är jag inte rik... men samtidigt vill jag inte frysa saker och defrosta saker och må dåligt...

Eller är allt bara "lite" mer frysskadat och det är bara inte riktigt lika gott längre... men fullt ätbart om 3-4 månader typ?
Citera
2017-06-14, 18:20
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
i fortsättningen så ser du till att kyl - frys är något tillbakalutad - så är dörrarna stängda även den våtaste av nätter.

Kylen har små tassar som den står på --- knö in mynt eller kil eller likn.

Det var riktigt smart... och troligen inte omöjligt att fixa... mycket bra tips...
Behöver ju inte luta jätte mycket...
Grymt bra tips!
Detta är ju inte första gången det har hänt... men andra gången på typ 30 år.. men ändå... bra tips!
Citera
2017-06-14, 18:31
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Normalt bryter jag inte loss något ur frysen dock... hamburgarna var fast frusna (efter jag tagit ur dem ur frysen... kände för 2 stycken, men gick inte att bända isär)...

Så uppenbart har dessa hamburgare (och troligen mycket annat i min frys) blivit tinade och sedan frysta igen när jag lyckades stänga frysdörren...

Och det jag undrar över (uppenbarligen) har det troligen minskat sin "livslängd" men med hur mycket och vad skall jag satsa på att äta först? jag vet att det är svårt att säga men rent generellt... brödet typ kasta, äta snabbt, eller ingen fara... Svampsoppan kasta, äta snabbt eller låt stå...
Kyckling buljongen... osv osv...

Finns det någon generellt att säga? det är ju rätt mycket mat i frysen (den är ju full)... lätt 3000 kr mat och just nu är jag inte rik... men samtidigt vill jag inte frysa saker och defrosta saker och må dåligt...

Eller är allt bara "lite" mer frysskadat och det är bara inte riktigt lika gott längre... men fullt ätbart om 3-4 månader typ?

Du blir antagligen inte matförgiftad och sjuk av dina gamla grejor i frysen, men gott är det absolut inte!
-Kolla om du har "drulleförsäkring" i din hemförsäkring, då kan du i alla fall få ut lite ersättning (minus självrisk) på skadade livsmedel. Men hoppas inte så mycket!
Citera
2017-06-14, 18:40
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du blir antagligen inte matförgiftad och sjuk av dina gamla grejor i frysen, men gott är det absolut inte!
-Kolla om du har "drulleförsäkring" i din hemförsäkring, då kan du i alla fall få ut lite ersättning (minus självrisk) på skadade livsmedel. Men hoppas inte så mycket!

Låter för komplicerat faktiskt (kvitton osv antar jag)... Tack för rådet dock!

Jag misstänkte smaken/texturen (frysskadat) och kanske slänger jag mer i efterhand än vad jag normalt gör... men så länge jag inte blir sjuk av grejorna... så kan jag stå ut med det...

Apropå ingenting (eller ja har med ämnet att göra dock)...

jag har som sagt de frostat frysen då och då... gör det alldeles för sällan och sparar på alldeles för mycket (en sås jag gjorde lite för mycket av men blev underbar, en buljong jag inte reducerat tillräckligt men kan funka i en gryta istället för vatten osv osv)...

Inser att jag gör det för sällan... men hur ofta de frostar ni frysen normalt? jag skulle nog gjort det för 2 år sedan... men nu är den som sagt helt fullständigt full med mat... finns inte en chans att göra detta utan en annan frys (typ tom) i närheten...

Ni som gör det ofta.. har ni inget i frysen eller bestämmer ni helt plötsligt att snart är det dags och "äter" upp det ni har i frysen?
Citera
2017-06-14, 19:00
  #9
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Text...
Inser att jag gör det för sällan... men hur ofta de frostar ni frysen normalt? jag skulle nog gjort det för 2 år sedan... men nu är den som sagt helt fullständigt full med mat... finns inte en chans att göra detta utan en annan frys (typ tom) i närheten...

Ni som gör det ofta.. har ni inget i frysen eller bestämmer ni helt plötsligt att snart är det dags och "äter" upp det ni har i frysen?


Jag fyller plastbackar med innehållet i frysen och sätter dom i uterummet.

Detta görs på vintern när det är -5 grader eller kallare. Då håller maten sig frusen.
Citera
2017-06-14, 19:10
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Jag fyller plastbackar med innehållet i frysen och sätter dom i uterummet.

Detta görs på vintern när det är -5 grader eller kallare. Då håller maten sig frusen.

Mycket bra tips!
Tack!

Känner mig riktigt dum för inte ens tänkt på det... men jag tror jag är bara lite för lat...

Jag bugar och bockar! Önskar jag hade tänkt på detta själv!

Sist jag gjorde detta hade jag en kylbox och en kylbag, när jag insåg att det tog lite för lång tid (för saker började tina) dirigerade jag en värmefläkt in i frysen...

Återigen... känner mig små dum för jag inte ens tänkt tanken... men satan... tack!

---edit

Faaan vad jag gillar FB!
Citera
2017-06-14, 20:36
  #11
Medlem
zepofans avatar
Frostade av frysen förra veckan, av ungefär samma anledning som TS, lådorna började bli lite trickigt att få in igen. Normalt brukar jag också använda balkongen som tillfällig förvaringsplats på vintern, men eftersom jag inte fått tummen ur så blev det som det blev nu. Jag tog helt enkelt ut lådorna och ställde dem på köksgolvet och la en filt över. Själva avfrostningen snabbades upp mha en hårfön, så det tog väl en knapp timme innan jag fick in allt i frysen igen. På den tiden hade det knappast börjat tina så mycket att det skulle bli dåligt.
Citera
2017-06-14, 20:37
  #12
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Mycket bra tips!
Tack!

Känner mig riktigt dum för inte ens tänkt på det... men jag tror jag är bara lite för lat...

Jag bugar och bockar! Önskar jag hade tänkt på detta själv!

Sist jag gjorde detta hade jag en kylbox och en kylbag, när jag insåg att det tog lite för lång tid (för saker började tina) dirigerade jag en värmefläkt in i frysen...

Återigen... känner mig små dum för jag inte ens tänkt tanken... men satan... tack!

---edit

Faaan vad jag gillar FB!


Jag brukar koka upp en panna med några liter vatten, och ställa den i frysen.
Det skyndar på upptiningen ganska rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback