Hej! Om någon månad så ska jag ut och resa med ett segelfartyg på Östersjön. På fartyget finns en besättning på ca 40-50 man med olika nationalitet, mestadels från olika ställen i Europa typ, Frankrike, Holland, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Jag är den enda svensken ombord.
Dom vill att jag tillsammans med fartygets kock (som inte är svensk) ska laga en typisk svensk maträtt och bjuda på.
Så nu funderar jag på vad dom ska få för rätt. Det får inte vara allt för krångligt att laga eftersom vi är på en gungande båt med begränsat med utrustning och tid.
Har ni något tips på vad jag kan laga? Köttbullar och potatismos har jag tänkt på men det är osäkert om vi kan få tag i halvfabrikats-köttbullar och att rulla köttbullar till 40-50 man är jag inte så sugen på. Sill har jag också tänkt på men det bygger på att jag antingen släpar med mig enorma mängder sill i resväskan eller att kocken lyckas köpa in sill. Jag har tänkt på pyttipanna med, det kunde funka men det känns ju inte sådär jättespännande. Men det är ju förstås svårt att veta vad utlänningarna tycker är gott och exotiskt.
Det känns som de flesta klassiska svenska rätter är ganska tråkiga egentligen och innehåller mest kött, potatis och rotfrukter typ.
Vore snällt om ni vill hjälpa mig komma på lite fler idéer!
Tack på förhand!
/Ventilsallad