Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-06-14, 16:16
Medlem
Hej! Om någon månad så ska jag ut och resa med ett segelfartyg på Östersjön. På fartyget finns en besättning på ca 40-50 man med olika nationalitet, mestadels från olika ställen i Europa typ, Frankrike, Holland, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Jag är den enda svensken ombord.

Dom vill att jag tillsammans med fartygets kock (som inte är svensk) ska laga en typisk svensk maträtt och bjuda på.

Så nu funderar jag på vad dom ska få för rätt. Det får inte vara allt för krångligt att laga eftersom vi är på en gungande båt med begränsat med utrustning och tid.

Har ni något tips på vad jag kan laga? Köttbullar och potatismos har jag tänkt på men det är osäkert om vi kan få tag i halvfabrikats-köttbullar och att rulla köttbullar till 40-50 man är jag inte så sugen på. Sill har jag också tänkt på men det bygger på att jag antingen släpar med mig enorma mängder sill i resväskan eller att kocken lyckas köpa in sill. Jag har tänkt på pyttipanna med, det kunde funka men det känns ju inte sådär jättespännande. Men det är ju förstås svårt att veta vad utlänningarna tycker är gott och exotiskt.

Det känns som de flesta klassiska svenska rätter är ganska tråkiga egentligen och innehåller mest kött, potatis och rotfrukter typ.

Vore snällt om ni vill hjälpa mig komma på lite fler idéer!

Tack på förhand!

/Ventilsallad
Citera
2017-06-14, 16:24
Medlem
Svenglens avatar
Sjömansbiff
Citera
2017-06-14, 16:30
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Pyttipanna bara köpa potatis och ägg sen raida kylen ombord.
Citera
2017-06-14, 16:31
Medlem
ubiconcordias avatar
Raggmunk(?)

Edit: Kanske inte jätte upphetsande när jag tänker efter
Citera
2017-06-14, 16:43
Medlem
G13Hazes avatar
Fläsklägg med rotmos, kanske också kan bli knepigt med tanke på utrymmet. Raggmunk med lingonsylt låter relativt enkelt till 50 man. Silltallrik hade varit vad jag hade valt att laga.

Smörgåstårta?
Citera
2017-06-14, 16:45
Medlem
Havsbullar med luftmos
Citera
2017-06-14, 17:22
Medlem
haiguises avatar
Flygande Jakob!
Svartsoppa!
Kebabpizza!

Seriöst dock, ungspannkaka/fläskpannkaka är väl en okej kompromiss mellan simpelt, gung-okänsligt och hyfsat gott?
Citera
2017-06-14, 17:39
Medlem
AndersM79s avatar
Köttbullar! Är ni två personer och gör dem så pass stora att det går 5-6 per portion går det ganska snabbt att rulla, tag in en däckssvabbare som hjälp så är det gjort i ett nafs.
Servra med lingonsylt (väldigt exotiskt utanför Skandinavien), en mustig sås och hasselbackspotatis (i stort sett okänt utanför Sverige) så är succén given.
Citera
2017-06-14, 18:08
Medlem
zepofans avatar
Stekt fläsk med löksås och kokt potatis. Enkelt att tillaga, inga svåra ingredienser och djävulskt gott.
Citera
2017-06-14, 18:42
Medlem
Crashs avatar
Surströmming!
Citera
2017-06-14, 18:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Surströmming!
Nu var det mat som efterfrågades, inte avskräde.
Citera
2017-06-14, 19:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu var det mat som efterfrågades, inte avskräde.
Nu kan man ju ta med sig en burk som kuriosa.
Men svårt och tänka mig folk ens klarar av att komma i närheten av burken ens.
Det skulle väl vara om någon ätit liknande saker i deras hemländer, men svårt och nå upp till denna lukt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in