2017-06-16, 10:11
Medlem
Branden är självfallet en olyckshändelse men ska somalierna och de där andra verkligen få fritera mat hur som helst? Borde bli ett krav på kurs i hur man friterar för att sedan få körkort för att få köpa ut solrosolja från butikerna eller så inför vi ett systembolag för solrosolja.
Citera
2017-06-16, 10:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Har något mer framkommit om hur branden uppstod?
Med tanke på Ramadan kan man väl tänka sig matlagning trots tidpunkten?
Det har ju stått mycket om muslimer som var vakna pga Ramadan och kunde hjälpa till att larma och rädda, ironiskt om det är samma orsak tilll att katastrofen skedde.
Citat:
Ursprungligen postat av netdog
Branden är självfallet en olyckshändelse men ska somalierna och de där andra verkligen få fritera mat hur som helst? Borde bli ett krav på kurs i hur man friterar för att sedan få körkort för att få köpa ut solrosolja från butikerna eller så inför vi ett systembolag för solrosolja.
Om ni knallhattar och dönickar kunde bemöda er att läsa en jäkla artikel om fallet eller här i tråden så hade ni sett att det inte har med fritering eller annan form av matlagning att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Tack för förklaringen, snurrigt är det minsta man kan säga.
Hm, det blev en smiley i mitt inlägg när du citerade det som inte var där innan. Tydligen kolon-tecknet ihop med bokstaven D i meningen efter...

Jag ser att jag tydligen snackade lite skit och att det visst finns cellplast av polyeten. Så vitt jag kan se är den mjuk, används t ex i liggunderlag och borde inte finnas som skivor för fasadisolering. Huvudpoängen var i alla fall att PE och PS brinner lika bra så den där brandgubbens uttalande var ändå snickesnack.

Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
De plattor som användes i renoveringen, det fanns i tre modeller, en brandfarlig och två brandsäkra impregnerade cellplaster. De behandlade plattorna som inte brinner kostade 25kr extra. Att täcka huset med dem hade kostat 60000kr extra.

För övrigt är de aktuella plattorna förbjudna i usa.
Jag ser gärna en länk till cellplast som inte kan brinna, allra helst ett realistiskt test som visar det. Det jag läst hittills om brandhämmade plaster har inte imponerat utan snarare varit tillverkarnas önskedrömmar.

Har du några länkar kring detta? Var har du fått kostnaderna och andra uppgifter från?
Citera
2017-06-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Brandsäker cellplast? Det tror jag inte på, vad skulle det vara för plast eller skyddsimpregnering? Brandskyddsprov i liten skala (t ex rikta en gaslåga mot materialet och se vad som händer när man tar bort lågan) är inte realistiska och representativa för en storskalig brand där hela skivan är uppvärmd.

Finska tester som inte är särskilt uppmuntrande:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLkjcSsEjwHHwH-3aiiaeDwSO_DeHtVQ6X

Värt att notera är att EPS tycks hålla ett tag men det brinner fortfarande när de stänger av själva lågan. När temperaturerna sedan går upp så blir det riktigt läskigt.

Sen kan man ju göra som Turkarna:
https://www.youtube.com/watch?v=b7QuKCvnw1o

De tycks konstatera att det är helt säkert om det är korrekt implementerat och om testerna är legit så är det 30min brandkälla.

Även om EPS inte heller är att likställa med mineralull på långa vägar så är det nog inget snack om att detta inte hade behövt sluta i katastrof om de använt EPS istället för PIR.
Senast redigerad av Praetori 2017-06-16 kl. 10:30.
Citera
2017-06-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netdog

Med tanke på att branden ska ha berott på ett elfel i ett kylskåp, enligt mannen som larmade efter att lågor slog ut från skåpet i hans kök, så verkar inte fritering ha med saken att göra. Vet du något mer eller något annat?

Det är inte så kul att en del skyller på honom nu, bara för att det var hans kylskåp. Han larmade, han väckte grannar mitt i natten, han flydde ut i panik. Det var verkligen inte hans fel.

https://www.thesun.co.uk/news/3808199/first-picture-of-mini-cab-driver-whose-faulty-fridge-sparked-grenfell-tower-fire/
Citera
2017-06-16, 10:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hade man nu satsat pengar i detta hade det nog funnits många alternativ. T.ex då stora räddningskuddar på alla sidor av huset, stegbilar som når högre. Huset är 67,3 m och svenska stegbilar klarar 30 m. Kollade Londons brandkår och deras klarar 33.5 m. De som finns på marknaden som når längst klarar 53 m (rika gulfstater och vissa länder i Asien har sådana). Ett par sådana hade ju hjälpt och om nu det fanns intresse skulle man säkert få en variant som nu går ännu högre. Men som med allt handlar det ju om pengar och vara efterklok. London borde ju verkligen ha dessa som nu åtminstone klarar 53 m.

Grejen att sådana här saker inte finns är ju då att det är så ovanligt med sådana här bränder. Det är ju synd att pengar som alltid då ska styra när nu teknologin faktiskt finns.

Det här har vi redan avhandlat tidigare i tråden. London använder samma typ av stegbilar och hävare som i Sverige med en max höjd på 33,5 meter men då man inte alltid kan parkera hävaren optimalt så är maxhöjden i regel ca 30-32 meter.
De högsta hävarna som används i sverige är på 44 meter och når ca 42 meter men London verkar inte ha någon högre. De högsta hävarna på marknaden når 112 meter vilket är bra mycket högre än detta höghus. Dessa i civil version syns ibland vid fasadarbeten på höghus i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Det finns cellplaster som är brandsäkra, i det här fallet kostade de brandsäkra cellplasterna 25kr extra per platta, en kostnad på 60000kr extra på det huset som de sparade in, arbetet kostade 18 miljoner pund, att renovera, så 60000kr extra hade varit kaffepengar.

De är inte så vanliga eftersom man i regel använder plattor med mineralull som är betydligt billigare än brandsäker cellplast.

Citat:
Inte polyeten, det gör man inte cellplast av. Jag gissade förut på polystyren (EPS=expanderad polystyren) för det är den vanligaste cellplasten men enligt en länk igår så var det tydligen i detta fall PIR, polyisocyanurat. Alla sorterna brinner bra så ur den synvinkeln kvittar det om det var EPS eller PIR.

Från Aftonbladetartikeln: Det är rena rama snurren. För det första var det inte PE i Londonbranden, det används överhuvudtaget inte till isolering, för det andra brinner PE och PS precis lika bra. Jag hoppas han är felciterad, annars undrar jag vad fan han gör som sektionschef för brandmotstånd.

PIR är i princip samma material som i fogskum. Brandsäker fogskum innehåller diverse salter som är i princip samma som i pulversläckare. PIR var vanligare isolering i väggar etc förr (jag minns de här byggskivorna från 70-talet i PIR som var täcka med någon svart plast som jag antar dels var fuktspärr och brandsäkring). PIR användes även i emballage innan EPS mer eller mindre tog över och som numera tagits över av kartong.

PE är i princip samma som i skumgummimadrasser och finns även i fastare form, men jag har inte sett det användas som isolering i Sverige. Den är inte särskilt resistent mot fukt utan tillsatser.

Citat:
Här är ett test med "brandhämmat" PU-skum, det som används vid sprayisolering: https://youtu.be/Jkum_adah24?t=147

Brandhämmat, bullshit, det brinner utav helvete. Det man måste göra är att skydda skummet med något som bildar ett annat, verkligt brandsäkert skum på ytan så inte PU-skummet blir exponerat.

Ja, det vanligaste är de salter som även används i pulversläckare.

I äldre tider så tillverkades cellplast av polystyren med hjälp av freon. Freon är i sig brandhämmande och cellerna är såpass täta att de innehåller freonrester som hämmar bränder. Därför brann denna typ av cellplast relativt långsamt. Sen 80-talet har man slutat med freonblåst cellplast. Idag används oftast vattenånga för EPS och naturgas för XPS (den cellplasten med hålrum). XPS är inte så vanligt i Sverige som fasadisolering eftersom XPS i första hand används för isolering av bottenplattor mm där man har högre tryck. I Kina används ibland andra gaser för EPS vilket kan kännas på plastlukten som är lite annorlunda.

Problemet med brandsäker cellplast är att den behöver skyddas med en folie för att korrosion inte skall uppstå mot metallytor om det bildas kondens på metallytan som kommer i kontakt med plastens salter. Ett annat problem är att om hettan blir för hög så smälter plasten och rinner ner vilket gör att det kvarstår en skorpa med oförbränd plast, men plasten under har mer eller mindre runnit bort eller förbränts. Detta syns ganska tydligt på bilderna från branden i england vilket tyder på att PIR-plattorna var belagda med brandhämmande salter som dock inte gjorde någon större nytta.
Plattorna verkar dessutom haft en yta av aluminium vilket förvärrat det hela, dels genom att det snabbt upphettats av rökgaser underifrån och smält ner plasten intill innan plasten förbränts och till sist tog själva aluminiumet eld.
Senast redigerad av Megaforce 2017-06-16 kl. 10:36.
Citera
2017-06-16, 10:30
Medlem
Citat:
Har du några länkar kring detta? Var har du fått kostnaderna och andra uppgifter från?

Engelska pressen har skrivit flera artiklar om detta, kolla the sun exempelvis.
Citera
2017-06-16, 10:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Med tanke på att branden ska ha berott på ett elfel i ett kylskåp, enligt mannen som larmade efter att lågor slog ut från skåpet i hans kök, så verkar inte fritering ha med saken att göra. Vet du något mer eller något annat?

Det är inte så kul att en del skyller på honom nu, bara för att det var hans kylskåp. Han larmade, han väckte grannar mitt i natten, han flydde ut i panik. Det var verkligen inte hans fel.

https://www.thesun.co.uk/news/3808199/first-picture-of-mini-cab-driver-whose-faulty-fridge-sparked-grenfell-tower-fire/

Inte? Jag bara undrar om det är samma krav på brandslang i trapphuset vid varje våningsplan i england som i Sverige? I början borde inte branden varit värre än att man faktiskt kunde bekämpat den med brandslangen och kanske rent av klarat att släcka fasadbranden.

Jag har inte sett något i nyhetsrapporteringarna om att några som helst släckningsförsök gjordes av de boende själva innan brandkåren kom.
Citera
2017-06-16, 10:38
Medlem
Citat:
Hm, det blev en smiley i mitt inlägg när du citerade det som inte var där innan. Tydligen kolon-tecknet ihop med bokstaven D i meningen efter...

Jag ser att jag tydligen snackade lite skit och att det visst finns cellplast av polyeten. Så vitt jag kan se är den mjuk, används t ex i liggunderlag och borde inte finnas som skivor för fasadisolering. Huvudpoängen var i alla fall att PE och PS brinner lika bra så den där brandgubbens uttalande var ändå snickesnack.

Ja, det är ju bra att alla som bor i hus med cellplast eller köper den typen av saker funderar ett varv extra. Jag gillar inte heller brandgubbens sätt att försöka lugna allmänheten med att svensk cellplast minsann inte brinner, det är ju en helt annan sak... Jag hoppas också han är grundligt felciterad, för jag har aldrig haft ett lågt förtroende för någon typ av räddningstjänst tidigare och vill ogärna börja nu.

Jag har själv lagt liknande plast under klickgolv och jag har tittat på EPS-skivorna på Byggmax och haft funderingar på att köpa dem. Det är uppenbarligen svårt att hitta information att lita på då produkter enligt tillverkarna alltid är fantastiska och bättre än konkurrentens undermåliga alternativ. Plus att vissa fina effekter måste vägas mot risker, det är svårt att kunna göra den bedömningen...

Det man vill ha är hårda fakta. Frågan är väl när olika typer av material börjar brinna och hur det sedan beter sig. Vill man ha ett material som inte påverkas av eld är väl sten det som kommer närmast.
Citera
2017-06-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Inte? Jag bara undrar om det är samma krav på brandslang i trapphuset vid varje våningsplan i england som i Sverige? I början borde inte branden varit värre än att man faktiskt kunde bekämpat den med brandslangen och kanske rent av klarat att släcka fasadbranden.

Jag har inte sett något i nyhetsrapporteringarna om att några som helst släckningsförsök gjordes av de boende själva innan brandkåren kom.

Man ska inte hälla vatten på en elektrisk eld. Men ja, om gubben haft en pulversläckare i sin lägenhet hade många familjer nu levt, men vi är nog många som inte har en pulversläckare i våra hem, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandsl%C3%A4ckare

Jag tvivlar på att det fanns någon brandslang i trapphuset. När branden spred sig till fasad och väggar antar jag att någon annars skulle försökt använda den, men å andra sidan vid det laget vågade de nog inte gå ut i det rökfyllda och helt mörka trapphuset. De som gjorde det försökte nog bara treva sig mot utgången, tippar jag.
Citera
2017-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Jag bara undrar om det är samma krav på brandslang i trapphuset vid varje våningsplan i england som i Sverige?

Någon slang lär inte finnas, eftersom det måste vara vandalsäkert.
Det normala är att ha Dry Riser, dvs. en rörledning med uttag på varje våning
som vattenförsörjs av brandkåren via intag i bottenvåningen.
Citera
2017-06-16, 10:56
Medlem
Vem vet han kanske ljuger och har startat branden genom oansvarigt beteende som att glömma frityr eller något på spisen brevid kylskåpet.

För övrigt har jag själv två brandsläckare, vardera sida av lägenheten.
Citera
2017-06-16, 11:01
Medlem
Citat:
Det här har vi redan avhandlat tidigare i tråden. London använder samma typ av stegbilar och hävare som i Sverige med en max höjd på 33,5 meter men då man inte alltid kan parkera hävaren optimalt så är maxhöjden i regel ca 30-32 meter.

London hade åtminstone ett par Brontohävare på 40m.
Tycker det ser ut som en sån används i flera filmklipp.
Sen har man bantat så hela London bara har 12 höjdfordon numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in