Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-13, 15:29
  #1
Medlem
Soterns avatar
Ger en laser en rekyl? Jag är fullt införstådd med att effekten måste vara försumbar om svaret är ja.
Citera
2017-06-13, 15:42
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Ja, även om rekylen kommer vara extremt liten.
Citera
2017-06-13, 15:51
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ger en laser en rekyl? Jag är fullt införstådd med att effekten måste vara försumbar om svaret är ja.

Ja. Det som behövs för rekyl är rörelsemängd, som är en bevarad storhet. För en kropp med massa m och hastigheten v ges rörelsemängden av p=mv (om hastigheten är mycket mindre än ljushastigheten). Fotoners rörelsemängd ges istället av p=h/λ där h är Plancks konstant och λ är fotonens våglängd.

I förhållande till fotonens energi är faktiskt dess rörelsemängd STÖRRE än för en kula, om man för kulan räknar dess totala energi, dvs även dess massenergi. Förhållandet mellan massa m, rörelsemängd p och total energi E ges av
p² = E²/c² - m²c²
där c är ljushastigheten. För ett givet E blir alltså p störst om m är 0, vilket gäller för fotoner.
Citera
2017-06-13, 15:52
  #4
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja, även om rekylen kommer vara extremt liten.

Fotoner saknar massa, så jag är skeptisk till att så skulle vara fallet.

Bra fråga!

Edit: Där blev jag nedsablad direkt av nerdnerd. Du har rätt Flaskhalsat! Jag drar mig undan.
__________________
Senast redigerad av JoeDevola 2017-06-13 kl. 15:55.
Citera
2017-06-13, 16:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Fotoner saknar massa, så jag är skeptisk till att så skulle vara fallet.
Fotoner saknar vilomassa.
Citera
2017-06-13, 18:42
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Cody's lab som gör många kul experiment har mätt kraften där laserstrålen träffar genom ett snillrikt arrangemang av prylar som många av oss skulle kunna fixa hemma. En laser på 8 W kanske inte alla har men det går att skaffa. Han lyser på en spegel respektive en kolbit (hör och låg reflektivitet) inne i en liten vakuumbehållare uppsatt på en hemmagjord otroligt känslig våg. Känslig men kanske inte så noggrann... Den ger i alla fall utslag och mer utslag när man lyser på spegeln än på kolbiten även om det är nätt och jämnt det går att se. Jag antar att lasern får en rekylkraft lika stor som... ja blir den som när man lyser på spegeln eller på kolbiten?

https://www.youtube.com/watch?v=Ng1X8mPJziA
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback