2018-01-05, 15:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Duger det med ett av de senaste årens mest (ö)kända kriminalfall?

https://www.ekuriren.se/nyheter/mordmisstankta-41-aringen-medger-forlangning/
Jag är inte tillräckligt insatt i det örrendet för att utala mig om likheter eller olikheter i fallen. Men tack för ett exepelel, uppenbarligen händer det. Jag erkänner om jag har fel.
Citera
2018-01-05, 15:58
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nej någon stor kosoeration tror jag inte på. Däremot tror jag på dålig organisation inom svenskt rättvässen. Och som jag skrivet tidigare ifrågasätter jag komputensen hos ett polisdistrikt med två olösta dubbelmord.

Hur skulle ni ha agerat för att hitta mördarna i de båda fallen om ni hade haft
komputensen och hade fått bestämma över svenskt rättvässendet?
Vad har polisen gjort för fel ?
Senast redigerad av boidis12 2018-01-05 kl. 16:41.
Citera
2018-01-05, 17:19
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Hittade två artiklar som säger att omhäktningen i mitten på december 15/12 är beslutad av tingsrätten.

https://www.jp.se/article/mullsjobon-omhaktad-for-mantorpsmorden/

http://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/mordmisstankt-kvar-i-haktet-aret-ut-om4932246.aspx

Åtalstiden är förlängd till 15/1 - 18.
Med tanke på att det tog 3 månader innan de anhöll honom så har troligtvis många bevis försvunnit, jag har hittat några personer till med kopplingar till EG och hans familj, hans ålder (skiljer ett år mellan dem) hans skola, bott i Mullsjö (den ena personens förälder jobbar i Mullsjö ) har tillgång till amerikanska bilar med färgen turkos/grön och de finns i lexbase.
Jag tror inte att en ensam gärningsman/kvinna gjort detta pga att det är många faktorer som talar emot det.
Tror att de/den som var med var en ganska ny vänskap som han kan ha varit ytligt bekant med från förr. Tänker att han kan ha varit lite naiv och godtrogen i sitt val av umgänge och om nu hans flickvän och fostersyster hade en geografisk koppling till Östergötland så kan det förklara platsen då man vanligtvis åker till platser som är bekanta, människa och djur tycker bäst om det som är tryggt och välbekant.
Citera
2018-01-05, 17:28
Medlem
Citat:
Nej någon stor kosoeration tror jag inte på. Däremot tror jag på dålig organisation inom svenskt rättvässen. Och som jag skrivet tidigare ifrågasätter jag komputensen hos ett polisdistrikt med två olösta dubbelmord.

Citat:
Jag är inte tillräckligt insatt i det örrendet för att utala mig om likheter eller olikheter i fallen. Men tack för ett exepelel, uppenbarligen händer det. Jag erkänner om jag har fel.

Du menar att du erkänner att du har fel, i alla fall när det kommer till frivillig omhäktning
Citera
2018-01-05, 17:43
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Du menar att du erkänner att du har fel, i alla fall när det kommer till frivillig omhäktning

Ja, jag har ju redan erkänt det, men om du har något behov av att glänsa lite så varsågod.

Men. Jag tycker fortfarande att detta är ett väldigt konstigt förfarande. Jag har faktiskt ringt några (givetvis i min yttersta, yttersta bekanskapskrets), som suttit häktade ett flertal gånger och de ger att samstämmigt svar. "Aldrig att jag skulle gå med på att sitta en timma, jag skiter väl i vad det kostar eller hur bökigt det är". Men nu är ju inte E en förhärdad brottsling, så vem vet vad som sagt till honom. Eller så är han rädd. Räddsla har ju varit uppe ganska många gånger på tråden.
Citera
2018-01-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ja, jag har ju redan erkänt det, men om du har något behov av att glänsa lite så varsågod.

Men. Jag tycker fortfarande att detta är ett väldigt konstigt förfarande. Jag har faktiskt ringt några (givetvis i min yttersta, yttersta bekanskapskrets), som suttit häktade ett flertal gånger och de ger att samstämmigt svar. "Aldrig att jag skulle gå med på att sitta en timma, jag skiter väl i vad det kostar eller hur bökigt det är". Men nu är ju inte E en förhärdad brottsling, så vem vet vad som sagt till honom. Eller så är han rädd. Räddsla har ju varit uppe ganska många gånger på tråden.

Det var nog inte ett behov av att glänsa som fick mig att skriva det där, utan är snarare petig med språk och tyckte att det blev lustigt att du skrev OM du har fel eftersom du uppenbarligen redan hade fel.

Ja, rädsla kanske kan ha med det att göra. Vad är det du tänker att han skulle vara rädd för då? Något konkretare än att han kanske skulle sätta käppar i sitt eget hjul vid en sådan förhandling?
Kanske har advokaten avrått honom från att gå igenom en till häktningsförhandling, det kanske kan vara till hans nackdel om han råkar försäga sig, får svåra frågor under press eller dylikt. Han kanske helt enkelt är en sån slags person som inte är något vidare bra på att hålla masken inför auktoriteter och därför vill undvika det till så stor del som möjligt. Eller så är det så enkelt att det är slöseri med allas resurser om polisen inte fått nya, graverande uppgifter och MGM inte vill tillföra något heller. Det kanske bara är stressen av förhandlingen han vill undvika. Att det är skönare att inte behöva gå igenom det en gång till, om det ändå inte finns någon chans att han skulle släppas fri.
Citera
2018-01-05, 19:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Yttersta , yttersta bekantskapskrets ?
Exakt vad är det som E**** skulle vara rädd för ?
Om han är oskyldig som du tror så har han väl inget att känna räddsla för .
Vilken av alla hans kopplingar på facebook skulle vilja se en oskyldig E**** död ?
Citera
2018-01-05, 20:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det var nog inte ett behov av att glänsa som fick mig att skriva det där, utan är snarare petig med språk och tyckte att det blev lustigt att du skrev OM du har fel eftersom du uppenbarligen redan hade fel.

Ja, rädsla kanske kan ha med det att göra. Vad är det du tänker att han skulle vara rädd för då? Något konkretare än att han kanske skulle sätta käppar i sitt eget hjul vid en sådan förhandling?
Kanske har advokaten avrått honom från att gå igenom en till häktningsförhandling, det kanske kan vara till hans nackdel om han råkar försäga sig, får svåra frågor under press eller dylikt. Han kanske helt enkelt är en sån slags person som inte är något vidare bra på att hålla masken inför auktoriteter och därför vill undvika det till så stor del som möjligt. Eller så är det så enkelt att det är slöseri med allas resurser om polisen inte fått nya, graverande uppgifter och MGM inte vill tillföra något heller. Det kanske bara är stressen av förhandlingen han vill undvika. Att det är skönare att inte behöva gå igenom det en gång till, om det ändå inte finns någon chans att han skulle släppas fri.
Om du kollar mitt inlägg (6579) så ligger de senaste artiklarna där. Omhäktningen skedde via Linköpings tingsrätt.
Citera
2018-01-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om motivet på något sätt är kopplat till droger (t.ex. han var skyldig knarkhandlare pengar), så inser han nog själv att han är tryggare i häktet än utanför
Men han tar väl knappast ett livstidsstraff för en sketen knarkskuld. Att MGM skulle vara någon storhandlade med droger finns det väl inget som tyder på.
Citera
2018-01-06, 15:45
Medlem
Merrybums avatar
Jag är ju lite långsam i vändningarna. Men är det inte lite intressant att jag hittar ett tiotal vänner till EF som bor med bara ett par mils radie från Mantorp. Hittills har jag hittat vänner i boxholm, Linköping, Mjölby och Motala.
Citera
2018-01-06, 16:45
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag är ju lite långsam i vändningarna. Men är det inte lite intressant att jag hittar ett tiotal vänner till EF som bor med bara ett par mils radie från Mantorp. Hittills har jag hittat vänner i boxholm, Linköping, Mjölby och Motala.
Fortsätt att fiska på nätet, googla de personernas namn tills du ser deras fulla namn, sedan skriver du deras fulla namn följt av ordet ”lexbase” så får du fram om de finns där. Snoka lite bland deras vänner efter bl.a. den amerikanska bilen.
Jag har hittat en från Habo som heter Jo*kim M*gnus*on, hans mamma jobbar i Mullsjö, hans pappa har en mintgrön amerikansk bil och hans kompis (M*rcus Nils*on) har en grön amerikanare. Båda killarna finns i lexbase. JM är vän till familjen, i samma ålder som EG, gått på samma skola och bott i Mullsjö.
Ingen säger att de är inblandade i detta bara att det finns flera samband emellan de killarna och EG.
Citera
2018-01-07, 01:41
Medlem
Citat:

Vari består det konstiga förfarandet med denne persons häktning?
Det som avviker något är att EG blev inlåst i en månad istället för två veckor. Detta kan betyda att bevisningen är stark i detta fall.
Det är i första hand TR som avgör om bevisningen räcker för häktning. Det är även TR som beslutar om ev. förhandling vid omhäktning.
Vad den tilltalade har för åsikter om att sitta häktad är inte relevant. Det är det rådande bevisläget som är avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in