2017-09-18, 00:23
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ingenting är ju egentligen otroligt. Det otroliga är väl att en tidigare ostraffad person begår ett så grovt brott. Varför övervåldet?

Ja, det är mycket som är märkligt här. Så pass mycket att jag inte alls är så säker på att det handlar om rätt person. Man ska komma ihåg att även personer som på sannolika skäl har varit misstänkta inte helt sällan blir helt friade från anklagelser. Uppenbarligen finns det saker här - nån form av indiciekedja - som har lett till gripandet. Hur stark denna kedja är vet vi inte. Åklagaren har ju hintat om att hon tror att det är rätt person, men det betyder inte så jäkla mycket.

Jag skulle faktiskt inte bli så förvånad om han släpps.
Citera
2017-09-18, 00:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, det är mycket som är märkligt här. Så pass mycket att jag inte alls är så säker på att det handlar om rätt person. Man ska komma ihåg att även personer som på sannolika skäl har varit misstänkta inte helt sällan blir helt friade från anklagelser. Uppenbarligen finns det saker här - nån form av indiciekedja - som har lett till gripandet. Hur stark denna kedja är vet vi inte. Åklagaren har ju hintat om att hon tror att det är rätt person, men det betyder inte så jäkla mycket.

Så jag skulle bli förvånad om han släpptes. En typ som den här är inte direkt vanlig, så min intuition säger att det är rätt kille.

Citat:
Misstänkt dubbelmördare kan ha haft en kumpan
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/misstankt-dubbelmordare-kan-ha-haft-en-kumpan/

Det skulle förvåna ännu mer om det fanns en till med i bilden. Men vi får se.
Citera
2017-09-18, 01:04
Medlem
Browndawgs avatar
Nu går Aftonbladet ut och skriver att den anhållna är ostraffad småbarnsfar.
Citera
2017-09-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag inte minns fel så har jag lanserat teorin i den här tråden om just det tillvägagångssättet, att använda hot och våld i samband med rån av bankomatkort. Någon tidning skrev om detta tidigare i våras eller somras.

Någon hotar och utövar våld mot offret samtidigt som någon tar sig till en bankomat för att med den tilltvingade koden ta ut kontanter. Ny metod i Sverige, kanske EG fick uppslaget genom media.

Om du inte ger mig koden så åker ett finger, och ett finger till, och så vidare. Makarna kan ha hållt ut i det längsta.

Att mördaren antog att det fanns pengar kan ha med travet att göra, EG spelade kanske också på hästar.

För några år sedan var gränsen för uttag på bankomat max 5000 kr per dag.
Har hört man höjt detta, men är det någon som vet vad som gäller idag för max-uttag per dag eller vecka?
Citera
2017-09-18, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
För några år sedan var gränsen för uttag på bankomat max 5000 kr per dag.
Har hört man höjt detta, men är det någon som vet vad som gäller idag för max-uttag per dag eller vecka?

20.000 kr per bankomatkort och vecka.
Citera
2017-09-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Han är delaktig på nåt sätt. Sen känns det som om det borde vara någon till inblandad.
Citera
2017-09-18, 01:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
20.000 kr per bankomatkort och vecka.

SEB har max 24000 per 4 dagar, och Nordea har 20.000, och dom andra 15000 på 7 dagar. Typ något sånt.
Citera
2017-09-18, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Han är delaktig på nåt sätt. Sen känns det som om det borde vara någon till inblandad.

Tänker likadant, men att den nu anhållne har en mer perifer roll.
Troligtvis har man säkrat hans DNA vid brottsplatsen, och detta är i så fall oomstridda bevis!
Citera
2017-09-18, 01:21
Medlem
[quote=Moosky|61814824]SEB har max 24000 per 4 dagar, och Nordea har 20.000, och dom andra 15000 på 7 dagar. Typ något sånt.[/QUrOTE]

Men man borde väl kunna reglera det själv om man tar kontakt med banken och höja maxuttaget? Någon som vet.
Citera
2017-09-18, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
SEB har max 24000 per 4 dagar, och Nordea har 20.000, och dom andra 15000 på 7 dagar. Typ något sånt.

Dessa siffror ger en bra bild av, hur mycket pengar man kan ha kommit över på BO:s bankomatkort.
Citera
2017-09-18, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tänker likadant, men att den nu anhållne har en mer perifer roll.
Troligtvis har man säkrat hans DNA vid brottsplatsen, och detta är i så fall oomstridda bevis!

Frågan är om de har (polisen)DNA som skulle kunna binda fler GM?
Har de inte det så kan den här gossen om han fortsätter neka bli dömd för morden på livsstid även om han skulle ha en mer undanskymd roll.
Citera
2017-09-18, 01:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag inte minns fel så har jag lanserat teorin i den här tråden om just det tillvägagångssättet, att använda hot och våld i samband med rån av bankomatkort. Någon tidning skrev om detta tidigare i våras eller somras.

Någon hotar och utövar våld mot offret samtidigt som någon tar sig till en bankomat för att med den tilltvingade koden ta ut kontanter. Ny metod i Sverige, kanske EG fick uppslaget genom media.

Om du inte ger mig koden så åker ett finger, och ett finger till, och så vidare. Makarna kan ha hållt ut i det längsta.

Att mördaren antog att det fanns pengar kan ha med travet att göra, EG spelade kanske också på hästar.

Verkar som ett troligt scenario tycker jag. De är nog två gärningsmän och EG kan ev ha följt med i tron att det inte skulle gå till blodbad exv. (Var det inte två olika tejprullar också?) eller så kan han väl ha blivit tvingad med pga nån skuld.

Den andre GM kan ju vara den som har en närmare koppling edyl. Eller så är de två BO utvalda för att de överhörts/ryktats ha pengar hemma (det senare vore ju inte första gången – det räcker med ett rykte om en tipsvinst).

Eller så är EG ute helt på eget bevåg för att "avreagera" sig lite och bearbeta sin Ågren. Valet av hus kan ju vara en tillfällighet om han kört förbi nångång tidigare och tyckt det såg lagom avsides ut eller så har han googlat sig fram med GEarth och ratsit och vad de mer heter som kan ange värdet på fastigheten, och sen svängt förbi ngn gång för att kolla av. Sen är det väl i så fall en fråga om hur desperat/ vrickad/ dum/ faderskapspsykotisk edyl. han varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in