Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 16:27
  #4093
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nix, det håller inte. Det finns inget som helst skäl för BO i det läget att åka till Borensberg för att ta ut pengar. Automater finns på mycket närmare håll.

Om det hade varit en bilaffär borde polisen ha hittat spår i form av kontakter mellan BO och GM på mail, mobil eller liknande.
Nu tror ju jag inte att det rört sig om en bilaffär, utan det var bara ett exempel på varför BO skulle ha tagit ut pengar. Min grundtanke här är att uttagen inte har med brottet att göra. BO kan ha haft något annat ärende till Borensberg också (det fanns ju t.ex. någon med samma efternamn där, har jag för mig).
Citera
2017-09-23, 16:33
  #4094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det verkar mycket troligt att GM tvingat offren logga in på sitt bankkonto med kod-dosa och bankkort via internet.
Detta för att försäkra sig om att han fått rätt PIN-kod.

Sedan har han kanske dödat de båda, och åkt till bankomaten, där han sprutat färg på kameran?

Tidpunkten när kameran sprejas borde då vara loggad i något system.

Är det så att han inte är maskerad, kör en blågrön raggarbil och inte har för avsikt att lämna någon levande i huset gör det honom till kriminalhistoriens iskallaste mördare. Det hade inte spelat någon roll om han fick 50 papp eller 50 spänn. Han visste redan från början när han trängde in i huset att husets innevånare skulle mördas.
Citera
2017-09-23, 16:53
  #4095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tidslinjen kan vara fel.
Uppgifterna om att GM skulle ha stulit BO:s bil m.m. kom från polisen tidigt i utredningen. Det kan lika gärna ha varit gissningar eller en s.k. arbetshypotes. Påminner än en gång om att polisen var ute och cyklade i början, grep flera oskyldiga o.s.v. "Hypotesen" kan ju ha inbegripit dessa.

Min utgångspunkt är annars att om uttag har gjorts på ett bankkort, är sannolikt kontoinnehavaren den som gjort uttag. Såvida man inte har anledning att tro annat.
Sedan är detta med att det "kan ha gjorts flera uttag" väldigt luddigt sagt från polishåll. Det borde vara enkelt att konstatera om det gjorts ett eller flera uttag. Bara att kolla med banken.

Något av BO kan ha gjort uttag för att köpa en bil kontant och inte misstänkt någonting alls, medan GM och det andra BO var kvar i huset. Det kan då röra sig om en ensam GM.
BO kan också ha tagit ut pengar för något helt annat syfte, och att det i så fall inte har något alls med brottet att göra. Båda alternativen skulle kunna innebära att morden inte heller skedde mitt på ljusan dag, utan på kvällen, natten. Även då blir polisens tidslinje fel. Men vi vet ju så lite om vad de har att gå på.

Blocket-bedrägeri sålunda. Sätt ut en annons, få betalt kontant och dra med varan. Ett rån av det slaget är smartare om det utförs av en bulvan/lodis eller om varan är skriven på annan person eller stulen. Kräver inget våld. Om inte köparen drar sig ur i sista momangen.

Frågan är om mgm har satt ut en annons.
Citera
2017-09-23, 17:01
  #4096
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Blocket-bedrägeri sålunda. Sätt ut en annons, få betalt kontant och dra med varan. Ett rån av det slaget är smartare om det utförs av en bulvan/lodis eller om varan är skriven på annan person eller stulen. Kräver inget våld. Om inte köparen drar sig ur i sista momangen.

Frågan är om mgm har satt ut en annons.
Det kan ju också röra sig om en helt muntlig transaktion. T.ex. om de mötts på den där bilträffen som ägde rum i krokarna. Men jag tror "jänkaren" är ett villospår hur som helst. Och att bankomatuttag(en) också kan vara det.
Det är inte ens säkert att det rör sig om ett rånmord.
Citera
2017-09-23, 18:01
  #4097
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det kan ju också röra sig om en helt muntlig transaktion. T.ex. om de mötts på den där bilträffen som ägde rum i krokarna. Men jag tror "jänkaren" är ett villospår hur som helst. Och att bankomatuttag(en) också kan vara det.
Det är inte ens säkert att det rör sig om ett rånmord.

Men det är väl ändå säkert att det rör sig om mord i alla fall ?
Vad är anledningen till att ni har fått en bilaffär på hjärnan ?
Citera
2017-09-23, 18:03
  #4098
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Jag kan tyvärr inte hjälpa till om någon eller några har otur när de tänker eller om läsförståelsen är nedsatt alternativt att genpoolen varit lite si och så.

Jag har absolut INTE prestenterat några alternativ så som bekräftad sanning.

Det är ingen som har påstått att du har presenterat några alternativ så som bekräftad sanning.

Det var någon som påstod att jag hade gjprt det.

Hissen går inte ända upp, eller?

Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2017-09-23, 18:10
  #4099
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Två äldre behöver knappast en större bil än den de redan hade .
Källa på att bilköp var aktuellt ?

Behöver?
Om de ville köpa en större bil så angår väl inte det någon annan?
De kanske ville köpa en nyare...

Om de hade vunnit på travet så kanske de tog ut pengar
för att ge till sina barn.

Var det därför dottern och hennes systers sambo kom hem
till dem på måndagen?
Citera
2017-09-23, 18:15
  #4100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Blir man rånad av någon som man vet vem det är så brukar man berätta det för polisen sen.


Om det kan ha varit så att GM kom för ett rån och ville ha värdesaker och ville ha mer och att ev BO var så lugna så de erbjöd GM ta bankomatkort/ kod för få GM försvinna och de kunde försöka ta sig loss.
Kanske det var BO som nämnde Borensberg för att att det skulle ta längre tid för GM att åka dit och att BO att kunna hinna komma loss och hinna larma polis. De kanske visste det fanns övervakningskamera där. De kanske inte trodde GM skulle komma tillbaka men något gick fel för GM och ev kom han åter och då kanske misshandeln skedde. Fruktansvärt dåd.
Citera
2017-09-23, 18:19
  #4101
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Behöver?
Om de ville köpa en större bil så angår väl inte det någon annan?
De kanske ville köpa en nyare...
Källa på att ett bilköp var aktuellt ?

Citat:
Om de hade vunnit på travet så kanske de tog ut pengar
för att ge till sina barn.
Källa på att de vunnit på travet ?
Varför inte föra över pengarna via nätet eller gå in på banken ?

Citat:
Var det därför dottern och hennes systers sambo kom hem
till dem på måndagen?
Det finns andra skäl till att hälsa på sina släktingar än att hämta pengar .
Citera
2017-09-23, 18:21
  #4102
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men det är väl ändå säkert att det rör sig om mord i alla fall ?
Vad är anledningen till att ni har fått en bilaffär på hjärnan ?
Det är en hypotes här i tråden.
Anledningen är så enkel som att polisen vill ha tips om den mintgröna/turkosa amerikanaren som av flera oberoende vittnen sågs utanför parets bostad under lördagen - dvs dagen innan dubbelmordet.
__________________
Senast redigerad av linkebodabo 2017-09-23 kl. 18:37.
Citera
2017-09-23, 18:21
  #4103
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men det är väl ändå säkert att det rör sig om mord i alla fall ?
Vad är anledningen till att ni har fått en bilaffär på hjärnan ?
Självklart har de blivit mördade.'
Jag har då egentligen inte fått en bilaffär på hjärnan, mitt resonemang handlar mest om bankuttagens roll i det hela.
Men anledningen till att det spekulerats om en bilaffär är dels den mystiska jänkaren som polisen ännu är intresserad av, dels för att förklara bankuttag samma dag.

En annan sak är ju, om bankomatuttagen, att oavsett om det var någon av BO eller GM eller olika kombinationer av dem, liksom i vilken eller vilka bilar de åkte, är Borensberg orimligt långt bort för att det ska ha med brottets själva utförande att göra.
Troligare är väl ändå att bankuttag skett antingen före eller efter dådet.
Citera
2017-09-23, 18:39
  #4104
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Källa på att ett bilköp var aktuellt ?

Jag skrev OM.

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Källa på att de vunnit på travet ?
Varför inte föra över pengarna via nätet eller gå in på banken ?
Jag skrev OM.
Ja, inte vet jag.
Det är väl deras ensak?!
Barnen kanske ville ha cash.

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det finns andra skäl till att hälsa på sina släktingar än att hämta pengar .

Någon har tidigare skrivit i tråden att det fanns en speciell
anledning för dottern och systerns sambo att åka dit den dagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback