Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Om jag inte minns fel så har jag lanserat teorin i den här tråden om just det tillvägagångssättet, att använda hot och våld i samband med rån av bankomatkort. Någon tidning skrev om detta tidigare i våras eller somras.
Någon hotar och utövar våld mot offret samtidigt som någon tar sig till en bankomat för att med den tilltvingade koden ta ut kontanter. Ny metod i Sverige, kanske EG fick uppslaget genom media.
Om du inte ger mig koden så åker ett finger, och ett finger till, och så vidare. Makarna kan ha hållt ut i det längsta.
Att mördaren antog att det fanns pengar kan ha med travet att göra, EG spelade kanske också på hästar.
Verkar som ett troligt scenario tycker jag. De är nog två gärningsmän och EG kan ev ha följt med i tron att det inte skulle gå till blodbad exv. (Var det inte två olika tejprullar också?) eller så kan han väl ha blivit tvingad med pga nån skuld.
Den andre GM kan ju vara den som har en närmare koppling edyl. Eller så är de två BO utvalda för att de överhörts/ryktats ha pengar hemma (det senare vore ju inte första gången – det räcker med ett rykte om en tipsvinst).
Eller så är EG ute helt på eget bevåg för att "avreagera" sig lite och bearbeta sin Ågren. Valet av hus kan ju vara en tillfällighet om han kört förbi nångång tidigare och tyckt det såg lagom avsides ut eller så har han googlat sig fram med GEarth och ratsit och vad de mer heter som kan ange värdet på fastigheten, och sen svängt förbi ngn gång för att kolla av. Sen är det väl i så fall en fråga om hur desperat/ vrickad/ dum/ faderskapspsykotisk edyl. han varit.