Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 01:23
  #1897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag har för mig att det talades om ett barnbarn i 20- års åldern någonstans i tråden. Det känndes statitiskt

Det där om barnbarn i 20-årsåldern är jag ganska säker på att det är bullshit. Enligt dödsannonsen fanns två barnbarn med - och de är långt ifrån den åldern.

Jag vidarehåller att man bör spana efter gästarbetare (i sina egna länder) som tillfälligt arbetat på gårdar kring offrens bostad och som slog till efter att paret haft besök under helgen (ägarna till raggarbilen) för att sedan dra mot hemlandet. Det skall tilläggas att min teori INTE är av rasistiska skäl.
Citera
2017-08-05, 01:42
  #1898
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Det där om barnbarn i 20-årsåldern är jag ganska säker på att det är bullshit. Enligt dödsannonsen fanns två barnbarn med - och de är långt ifrån den åldern.

Jag vidarehåller att man bör spana efter gästarbetare (i sina egna länder) som tillfälligt arbetat på gårdar kring offrens bostad och som slog till efter att paret haft besök under helgen (ägarna till raggarbilen) för att sedan dra mot hemlandet. Det skall tilläggas att min teori INTE är av rasistiska skäl.

Intressant. Spekulera gärna och uttvekla hur och varför. Jag tror inte alls på gästarbetare, utan som det framgått närhetsprincipen.( dock inte sagt bara familjen)Och det beror inte på att jag hyser agg mot Mantorpbor. Utan för att jag tycker det mesta tyder på det. Jag förstår inte varför raggsrbilen inte slår en singnal till polisen och säger att de var där på en fredlig fika. Jag fick även höra att det var bekräftat att kassaskåpet tillhörde parets hus. (Men denna uppgift är jag inte säker på). Men om så är fallet. Stals det vid mordtillfället? Eller försvan det tidigare. Och hur fan hamnade det i Vätten? Ville man sköljs bort spårämnen av något som var svårt att vars säker på att det fick att tvätta bort? Det är ju faktiskt inte helt smidigt att dumpa ett kassaskåp i en sjö.
Citera
2017-08-05, 01:58
  #1899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Intressant. Spekulera gärna och uttvekla hur och varför. Jag tror inte alls på gästarbetare, utan som det framgått närhetsprincipen.

Du ska få min teori. Men är det ok om du får det i helgen? Är grymt trött nu och behöver sova
Citera
2017-08-05, 02:12
  #1900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Med all respekt till er som funderar över anhörigas inblandning (vilket jag inte tror) i detta avskyvärda mord. Är det inte rimligt att tro att flertalet anhöriga är topsade för att utesluta dessa?

Att man går ut med att 1500 personer kan bli topsade tyder väl på att man har DNA och då börjar man väl med att utesluta anhöriga, grannar, vänner som nyligen haft kontakt med BO etc..? Eller tänker jag fel?

Den närmaste kända krets av bekanta och anhöriga är säkert topsade och hörda, samt lämnat fingeravtryck.
Denna krets är dock lite knivig, har de inget alibi för aktuell tid kan det vara svårt att tekniskt varken fria eller fälla dessa.
Att hitta deras DNA eller fingeravtryck i parets hem betyder inte per automatik att de är GM. De kan ha varit på besök dagen eller dagarna innan brottet.
Citera
2017-08-05, 02:36
  #1901
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnnian
Du ska få min teori. Men är det ok om du får det i helgen? Är grymt trött nu och behöver sova

Spännande. Det ser jag fram emot. Vem vet, den kanske är så bra att jag konverterar😉.
Citera
2017-08-05, 03:11
  #1902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Med tanke på brottets karaktär (som har rapporterats som "brutalt" "grovt våld") så spekuleras det här en hel del om att gärningen verkar vara betingat av hat / hämnd.
Lägg därtill den orubbliga smutskastning (nedsättande påstående utan någon faktagrund) av familjen som en del postare här sysslar med, så anser jag att det finns fog att lägga mer fokus här på att syna belackarna.
Vad är det för lowlives i familjens bekantskapskrets som hyser ett sådant förakt?

Intressanta synpunkter. Förstår dock inte riktigt vad du menar.
Du och några fler i tråden blir sura när anhöriga till brottet nämns. Ni kallar det för smutskastning och falska rykten. Ändå tycks ni vilja hålla detta rykte vid liv, varför?

Vilka är det det du kallar för belackare, som ska synas? Vilka bekanta rör sig detta om?
Citera
2017-08-05, 03:15
  #1903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Intressant. Spekulera gärna och uttvekla hur och varför. Jag tror inte alls på gästarbetare, utan som det framgått närhetsprincipen.( dock inte sagt bara familjen)Och det beror inte på att jag hyser agg mot Mantorpbor. Utan för att jag tycker det mesta tyder på det. Jag förstår inte varför raggsrbilen inte slår en singnal till polisen och säger att de var där på en fredlig fika. Jag fick även höra att det var bekräftat att kassaskåpet tillhörde parets hus. (Men denna uppgift är jag inte säker på). Men om så är fallet. Stals det vid mordtillfället? Eller försvan det tidigare. Och hur fan hamnade det i Vätten? Ville man sköljs bort spårämnen av något som var svårt att vars säker på att det fick att tvätta bort? Det är ju faktiskt inte helt smidigt att dumpa ett kassaskåp i en sjö.

Instämmer i att det är märkligt, om denna bils ägare inte är inblandad, hör av sig. Om de varit på besök i ärliga avsikter kan det knappast ha undgått dem vad som inträffat.
Citera
2017-08-05, 09:14
  #1904
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Min första tanke eller känsla när mordet skedde var oxå ett par. Ett yngre par som på något sätt kände sig försummade av paret, eller någon av dem iallafall. Och om den teorin stämmer tror jag att det kan stämma att någon av dem har en sadistisk ådra. Jag har för mig att det talades om ett barnbarn i 20- års åldern någonstans i tråden. Det känndes statitiskt rätt. Men som det skrivs här borde polisen ha förhört och toppsat alla sådana altenativ. Man borde även toppsat varendaLek***der och kvinnans släkt A**n (AL:s släckt) i hela Sverige vid det här laget.

TakeYouOnACruise Skriver intressant om att polisen riktar in sig på personer i närområdet. Det visste jag inte. Men det är ju logiskt. Och faller väl samman med att " motorburet småbus" från Mjölby har varit på förhör. ( skeppsås fastnade i min hjärna. Vem bor där?) Sen funderar jag lite på vad som sagts angående antalet gärningsmän. Är det någonstans bekräftat att de var två eller flera. Eller är det något vi ( och kanske polisen) antagit för det finns så många trådar, faktorer och delar. Exempelvis parets död är fastslagit till söndag eftermiddag. Kl 16 samma dag görs uttaget i Borensbergs. Mordet bör ju rimligen tagit ett par timmar. Därav slutsatsen om fler. Men den den som tog ut pengar kan ha fått bara det uppdraget och kanske inte var medvetna om vad som försegick i huset. Tanken på beställningsjobb har slagit mig oxå. Men det ska mycket hat till för leja någon till det. Och beställer man i så fall slakt och styckning? Skulle ett proffs skända på det sättet?

Det fetade;

Jag resonerar som så att alla gripande polisen hittills gjort har involverat flertalet personer. Det här är inga proffs (oorganiserade, improviserat förfarande) på något sätt tror jag, utan de lämnade säkerligen efter sig mycket spår i form av fibrer, dna med mera.

Det kluriga rent polisiärt ligger nog i att offer och förövare inte tycks ha någon naturlig koppling till varandra. För som andra resonerat i tråden, borde man haft ett par bra gubbar häktade vid det här laget, eftersom man uppenbarligen har användbara DNA-spår.
__________________
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-08-05 kl. 09:22. Anledning: förtydligande
Citera
2017-08-05, 15:23
  #1905
Medlem
Tryckkokarens avatar
Passade på att svänga förbi biblioteket när jag ändå åkte förbi.

Kollade parets inkomster för 2016/17.
Bildbevis bifogas.

Citat:
Tor Lekander: 184.000 SEK, 2016
Ann-Christine Lekander: 350.500 SEK, 2016

Citat:
Tor Lekander: 184.200 SEK, 2017
Ann-Christine Lekander: 350.100 SEK, 2017

Tyvärr ger inte taxeringskalendern information längre kring vilken förmögenhet person har. Detta togs bort 2008 då förmögenhetsskatten avskaffades.

Foton av sidorna i taxeringskalendern.

2016
2017
__________________
Senast redigerad av Tryckkokaren 2017-08-05 kl. 15:43.
Citera
2017-08-05, 16:03
  #1906
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Passade på att svänga förbi biblioteket när jag ändå åkte förbi.

Kollade parets inkomster för 2016/17.
Bildbevis bifogas.





Tyvärr ger inte taxeringskalendern information längre kring vilken förmögenhet person har. Detta togs bort 2008 då förmögenhetsskatten avskaffades.

Foton av sidorna i taxeringskalendern.

2016
2017

Intressant. Då tänker jag att om paret hade stora pengar så kom de inte från lönearbete. Al tjänar ju ganska bra. Men inga stora summor.
Citera
2017-08-05, 19:08
  #1907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag förstår inte varför raggsrbilen inte slår en singnal till polisen och säger att de var där på en fredlig fika.

Hur vet du att ägaren till raggarbilen inte har hört av sig till polisen? Vet du det eller grundar du detta i att det inte framkommit i media?

Det kan ha varit några ytligare bekanta från förr bosatt i annat land (t ex Åland) som inte är särskilt aktiva på svenska nyhetssajter och helt enkelt har missat mordet. Kanske drog de vidare söderut för en längre bilsemester i Europa efter att ha lämnat Mantorp. En vild gissning, jag vet men ett tänkbart scenario.
Citera
2017-08-05, 20:11
  #1908
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Intressant. Spekulera gärna och uttvekla hur och varför. Jag tror inte alls på gästarbetare, utan som det framgått närhetsprincipen.( dock inte sagt bara familjen)Och det beror inte på att jag hyser agg mot Mantorpbor. Utan för att jag tycker det mesta tyder på det. Jag förstår inte varför raggsrbilen inte slår en singnal till polisen och säger att de var där på en fredlig fika. Jag fick även höra att det var bekräftat att kassaskåpet tillhörde parets hus. (Men denna uppgift är jag inte säker på). Men om så är fallet. Stals det vid mordtillfället? Eller försvan det tidigare. Och hur fan hamnade det i Vätten? Ville man sköljs bort spårämnen av något som var svårt att vars säker på att det fick att tvätta bort? Det är ju faktiskt inte helt smidigt att dumpa ett kassaskåp i en sjö.

Det finns ingen som helst trovärdig information om att något kassaskåp skulle saknas i Mantorp. I tråden diskuterades mordet i Långared där det försvann ett kassaskåp. Detta rörde någon till så denne trodde att det vi diskuterade ett kassaskåp som saknades efter mordet på Lekanders. Det blev sedan en trådsanning att det saknades ett kassaskåp. Sedan hittade någon ett kassaskåp i Vättern och ringde polisen "eftersom det saknades ett kassaskåp efter mordet i Mantorp". Den enda, absolut enda, källa vi i tråden kunnat föreställas till detta är missförståndet här på FB. Det har inte funnits information från polisen om saknat kassaskåp. Det har inte funnits någon källa i media med eller utan "insyn i utredningen" som sagt natt det saknas ett kassaskåp (mer än den person som hittade kassaskåpet och som med hög sannolikhet kunde fått för sig det på Flashback). Ingen här på Flashback, med trovärdiga eller icke trovärdiga källor, har sagt att det skulle saknas ett kassaskåp. Mitt mycket klara råd: Glöm kassaskåpet så länge inte polisen, trovärdiga media, eller åtminstone någon av de användare här som i alla fall säger sig finnas i närheten av den drabbade familjen säger att det saknas ett kassaskåp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback