2017-06-12, 16:25
Medlem
Först och främst ber jag om ursäkt om jag lägger detta i fel forumdel!

Fick idag tillbaka komplettering från en kurs som handlar om hur man forskar där jag gjort en mindre litteraturstudie. Problemet är nu att jag ska komplettera på den då min referenslista inte är korrekt gjord. Problemet är att jag inte förstår vad det är jag har gjort fel. Att kontakta bedömmaren är inte aktuellt tyvärr, brukar bara få svar var tredje månad eller något sådant. När jag gjorde min referenslista följde jag den här listan till punkt och pricka: http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-r...renser-harvard

Här är ett axplock av mina referenser:

Citat:
Chaffey, Dave. 2015. Forecast growth in percentage of online retail/ecommerce sale. Smart insights http://www.smartinsights.com/digital...-sales-growth/. (Hämtad 18/04/17).

Citat:
Chai, Joyce och Lin, Jimmy. The role of natural language conversational interface in online sales. 2001. International Journal of Speech Technology 4.

Citat:
Jenkins, Marie-Claire., Churchill, Richard., Cox, Stephen och Smith, Dan. 2007. Analysis of user Interaction with Service Oriented Chatbot Systems. University of East-Anglia.

Kan någon berätta för mig vad som är fel här?
Citera
2017-06-12, 16:44
Medlem
Laxons avatar
Kan det vara så att du har felat i källhänvisningen i din löpande text?
Är ingen expert, men kan inte se något direkt fel i dina referenser.
Citera
2017-06-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Kan det vara så att du har felat i källhänvisningen i din löpande text?
Är ingen expert, men kan inte se något direkt fel i dina referenser.

Relativt säker på det. Saxat från kompletteringen:

Trots dina revideringar har du inte en korrekt referenslista tyvärr. Läs på för det referenssystem du använder hur referenslistan skall se ut och uppdatera med den informationen som saknas.
Citera
2017-06-12, 16:46
Medlem
I ditt andra citat har du skrivit utgivningsåret efter artikeltiteln. Utgivningsåret bör anges efter författaren men innan titeln på verket. Enligt länken du inkluderade bör tidsskriftstiteln skrivas kursivt men artikeltiteln skrivas normalt när du refererar till tidsskriftsartiklar, vilket även det gäller andra citatet.

Efter en snabb googling verkar Analysis of user Interaction with Service Oriented Chatbot Systems vara ett konferenstryck och bör refereras till som sådant. Se här: https://link.springer.com/chapter/10...-540-73110-8_9
Citera
2017-06-12, 16:47
Medlem
starke_adolfs avatar
Är du säker på att det är själva referenslistan som är fel och inte sättet du har refererat på i texten?

Kan tipsa om http://libris.kb.se för att söka dig till korrekta sätt att skriva referenslistan på. Du bara söker på det du vill referera till och sedan "skapa referens" så får du upp en massa sätt enligt kända referenssystem. Nu verkade dina referenser inte finnas, men till framtiden kanske du kan ha nytta av det.
Citera
2017-06-12, 18:46
Medlem
Jag fick faktiskt svar från honom nu, han skrev att det främst gällde de akademiska referenserna. Jag vet att jag inte har t ex ort/plats på några av konferens artiklarna, men det är inte alltid så lätt att hitta, eller är det jag som tittar fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Torktumlarn
I ditt andra citat har du skrivit utgivningsåret efter artikeltiteln. Utgivningsåret bör anges efter författaren men innan titeln på verket. Enligt länken du inkluderade bör tidsskriftstiteln skrivas kursivt men artikeltiteln skrivas normalt när du refererar till tidsskriftsartiklar, vilket även det gäller andra citatet.

Efter en snabb googling verkar Analysis of user Interaction with Service Oriented Chatbot Systems vara ett konferenstryck och bör refereras till som sådant. Se här: https://link.springer.com/chapter/10...-540-73110-8_9

Så detta hade varit korrekt?

Citat:
Jenkins, Marie-Claire., Churchill, Richard., Cox, Stephen och Smith, Dan. 2007. Analysis of user Interaction with Service Oriented Chatbot Systems. I Lecture Notes in Computer Science, s 76-83.
Senast redigerad av blork 2017-06-12 kl. 19:16.
Citera
2017-06-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Jag fick faktiskt svar från honom nu, han skrev att det främst gällde de akademiska referenserna. Jag vet att jag inte har t ex ort/plats på några av konferens artiklarna, men det är inte alltid så lätt att hitta, eller är det jag som tittar fel?

Så detta hade varit korrekt?
Ärligt talat är jag knappast en expert utan utgick enbart från länken du inkluderade i OP, jag är själv inte van att referera enligt Harvard-stil. Som jag läser instruktionerna på hemsidan du länkade saknas redaktörens namn och information om konferensen. Länken som jag hittade skriver ju "Cite this paper as:"
Citat:
Jenkins MC., Churchill R., Cox S., Smith D. (2007) Analysis of User Interaction with Service Oriented Chatbot Systems. In: Jacko J.A. (eds) Human-Computer Interaction. HCI Intelligent Multimodal Interaction Environments. HCI 2007. Lecture Notes in Computer Science, vol 4552. Springer, Berlin, Heidelberg
Vilket åtminstone ser rimligt ut för mig, förutom att du bör lägga till sidhänvisning till sidorna 76-83 och In bör bytas ut mot I. Därmed inte sagt att din referens är fel, jag har inte läst kursen så jag har som sagt inte mycket mer på fötterna än vad som står i länken i OP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in