Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 10:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Förr i tiden jobbade folk.. verkade funka ganska bra då. Högst 20 minuter telefonkö och mer personligt.

Numera ska någon webbsida ersätta myndighetspersonal ? vad gör resten av myndigheten då ? fikar och pratar om värdegrundsfrågor ?

Om nu facebook ska ersätta en myndighet, varför i helvete kan man då ringa? Det dom säger är att all viktig information finns på facebook (som du kan titta på utan att vara registrerad, grattis) så man slipper ha idioter som TS ringa in och fråga.

Så nu kan du ta din pinne ur arslet och börja leva 2017.
Citera
2017-06-12, 10:37
  #14
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Om nu facebook ska ersätta en myndighet, varför i helvete kan man då ringa? Det dom säger är att all viktig information finns på facebook (som du kan titta på utan att vara registrerad, grattis) så man slipper ha idioter som TS ringa in och fråga.

Så nu kan du ta din pinne ur arslet och börja leva 2017.

De får ha kompetent personal på kontor som är öppna runtom i landet, samt en bra telefonbetjäning.

Webbsidor är sårbara, och att viktiga statsfunktioner kan släckas ner på det här sättet finner jag oacceptabelt.
Ska t.ex en framtida webbattack från Ryssland sänka hela Sverige ?

Det är bra att ni har visioner men ni är inte smarta.
Citera
2017-06-12, 10:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
De får ha kompetent personal på kontor som är öppna runtom i landet, samt en bra telefonbetjäning.

Webbsidor är sårbara, och att viktiga statsfunktioner kan släckas ner på det här sättet finner jag oacceptabelt.
Ska t.ex en framtida webbattack från Ryssland sänka hela Sverige ?

Det är bra att ni har visioner men ni är inte smarta.

Du har absolut en poäng i detta, men det finns åtskilliga kanaler svenska myndigheter kan använda för samhällsviktig information om de vanliga kanalerna är utslagna, och tydliga direktiv för hur och när dessa ska nyttjas.

I detta fall har man valt att publicera informationen på två kanaler större delen av Sveriges befolkning är aktiva på, och där även de som inte själva har konton kan läsa den. Skulle Twitter och Facebook göras otillgängliga och informationen bedömdes som viktig skulle den tillgängliggöras på SKVs egen adress, men då detta kräver en del extra arbete väljer man att inte göra detta om det inte är nödvändigt. Skulle internet sättas ur spel i Sverige skickas information ut via SMS, radio och TV, och även genom anslag på offentliga platser.

Nu skulle just denna information knappast räknas som tillräckligt viktig för alternativa kanaler, men bara så du vet att det inte är så att man förlitar sig på tredjepartstjänster i händelse av angrepp.
Citera
2017-06-12, 12:55
  #16
Medlem
Det skulle vara intressant att få reda på lite mer om vad felen beror på.
Känns som det är locket på som gäller medan de desperat jobbar i bakgrunden.
Dessutom verkar de inte alls ha koll på när systemen beräknas komma igång eftersom de meddelar att man ska ha 48 timmar på sig att deklarera EFTER att systemen kommit igång. Annars hade de väl satt en viss tid , t ex onsdag 14 juni kl. 24.00?
Nu ska visst till och med polisens telefonnummer 11414 ha problem ...
Citera
2017-06-12, 13:01
  #17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Det skulle vara intressant att få reda på lite mer om vad felen beror på.
Känns som det är locket på som gäller medan de desperat jobbar i bakgrunden.
Dessutom verkar de inte alls ha koll på när systemen beräknas komma igång eftersom de meddelar att man ska ha 48 timmar på sig att deklarera EFTER att systemen kommit igång. Annars hade de väl satt en viss tid , t ex onsdag 14 juni kl. 24.00?
Nu ska visst till och med polisens telefonnummer 11414 ha problem ...

Eftersom polisen också är drabbade så är det nog hos outsourcingleverantören TDC ligger. Det är lite oklart om felet ligger i kommunikationsvägarna (dom TDC har hand om) eller i applikationerna (som CGI sköter) men jag tror det är kommunikationsstörningar för authentiseringssystemen som CGI sköter.
Citera
2017-06-12, 13:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R-G-B
Det skulle vara intressant att få reda på lite mer om vad felen beror på.
Känns som det är locket på som gäller medan de desperat jobbar i bakgrunden.
Dessutom verkar de inte alls ha koll på när systemen beräknas komma igång eftersom de meddelar att man ska ha 48 timmar på sig att deklarera EFTER att systemen kommit igång. Annars hade de väl satt en viss tid , t ex onsdag 14 juni kl. 24.00?
Nu ska visst till och med polisens telefonnummer 11414 ha problem ...

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom polisen också är drabbade så är det nog hos outsourcingleverantören TDC ligger. Det är lite oklart om felet ligger i kommunikationsvägarna (dom TDC har hand om) eller i applikationerna (som CGI sköter) men jag tror det är kommunikationsstörningar för authentiseringssystemen som CGI sköter.

CGI levererar mig veterligen enbart BankID-backend, vilket inte borde ha så stor påverkan att hela siten görs otillgänglig. Det känns snarare som ett storskaligt haveri hos TDC, antingen i nätverket, SAN eller virtualiseringsnoder.

Edit: Vänta, varför är vi i IT-säkerhetsforumet?
Citera
2017-06-12, 13:51
  #19
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2017-06-12, 14:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom polisen också är drabbade så är det nog hos outsourcingleverantören TDC ligger. Det är lite oklart om felet ligger i kommunikationsvägarna (dom TDC har hand om) eller i applikationerna (som CGI sköter) men jag tror det är kommunikationsstörningar för authentiseringssystemen som CGI sköter.

TDC driftinfo https://tdcserviceonline.com/net-status:
Citat:
Present Status
No reported disturbances

Info från SUNET/NUNOChttp://www.nunoc.org/nunocweb/ticket...NETTICKET-4473
Citat:
Ticket Opened : 20170612 5:54 UTC
Ticket Closed :

Problem Start : 20170611 20:44 UTC
Problem End :

Affected organisations:

* SUNET
----

Description:

* Technical problems in Skatteverket's service Navet is
affecting eduID.
----

Man kan väl gissa att det är något servicejobb gone bad.

Vad Polisens problem är har jag ingen aning om, men både Skatteverket och Polisen har ju inrapporteringsskyldighet (inom 24h) till MSB om IT-incidenter, så det är nog en massa folk involverade på alla möjliga nivåer.
https://www.cert.se/it-incidentrappo...rteringen-ske/

Edit: Vänta, varför är vi i Ekonomi: Övrigt-forumet?

Edit: Polisen har nu löst sitt problem med 114 14, rapporterar de själva.
__________________
Senast redigerad av pagamama 2017-06-12 kl. 14:32.
Citera
2017-06-12, 15:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
De får ha kompetent personal på kontor som är öppna runtom i landet, samt en bra telefonbetjäning.

Webbsidor är sårbara, och att viktiga statsfunktioner kan släckas ner på det här sättet finner jag oacceptabelt.
Ska t.ex en framtida webbattack från Ryssland sänka hela Sverige ?

Det är bra att ni har visioner men ni är inte smarta.

Tänk då om dom bombar alla kontor i Sverige. Vad gör du då?

Hela din inställning till det är rent larv. Du förstår väl själv att OM nu webbsidorna släcks ner så finns det ställen som facebook. Släcks dessa ner så har du tiotals andra system som inte förlitar sig på internet.

Att 95% av Sveriges befolkning ser på facebook att sista dagen har skjutits upp så tror jag att (med rätta) skatteverket skiter i om du tycker om det eller inte. Det fungerar mycket väl, även fast du sitter och grinar.
Citera
2017-06-12, 15:10
  #22
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tänk då om dom bombar alla kontor i Sverige. Vad gör du då?

Hela din inställning till det är rent larv. Du förstår väl själv att OM nu webbsidorna släcks ner så finns det ställen som facebook. Släcks dessa ner så har du tiotals andra system som inte förlitar sig på internet.

Att 95% av Sveriges befolkning ser på facebook att sista dagen har skjutits upp så tror jag att (med rätta) skatteverket skiter i om du tycker om det eller inte. Det fungerar mycket väl, även fast du sitter och grinar.

Alltså du har friheten att göra vad du vill med din personliga information, men du har 0 rättigheter i att bestämma eller ha en åsikt om andras liv och hur de hanterar myndighetsärenden och sin personliga integritet.

Vi kan ju inte ha viktiga samhällsorgan som samarbetar med vad för tillfället är mest populärt.
Kanske Mcdonald's ska öppna socialtjänst ? då många i utsatta grupper just äter på Mcdonalds ?

Ett annat exempel kan vara att patienters journaler finns att tillgå på internet.. Det är heller inget jag röstat för eller godkänt, men systemen finns ändå kopplade.
Har inget emot att ni som tycker det är praktiskt, har tillgång till det. Men jag vill inte att det ska vara tekniskt möjligt att hämta min journal.
Citera
2017-06-12, 15:32
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Alltså du har friheten att göra vad du vill med din personliga information, men du har 0 rättigheter i att bestämma eller ha en åsikt om andras liv och hur de hanterar myndighetsärenden och sin personliga integritet.

Vi kan ju inte ha viktiga samhällsorgan som samarbetar med vad för tillfället är mest populärt.
Kanske Mcdonald's ska öppna socialtjänst ? då många i utsatta grupper just äter på Mcdonalds ?

Ett annat exempel kan vara att patienters journaler finns att tillgå på internet.. Det är heller inget jag röstat för eller godkänt, men systemen finns ändå kopplade.
Har inget emot att ni som tycker det är praktiskt, har tillgång till det. Men jag vill inte att det ska vara tekniskt möjligt att hämta min journal.

Jag har en rättighet till en åsikt. När åsikten blir majoritet så har vi en rättighet. Och precis som alltid så anpassar sig myndigheterna till sätt som snabbt och effektivt får ut information. Det finns inget sätt som når alla personer; därför så utökar man till telefonkö (om man är idiot, som du), facebook, twitter. I värsta fall finns många andra system som är mycket mer effektiva men enbart för nödfall.

Det vore rätt orimligt att samarbeta med McDonalds. Även om du äter på McDonalds så kan du titta på facebook eller twitter. Dessutom är det promille av befolkningen som befinner sig på McD just nu. Tittar du på facebook+twitter kan jag lova lite mer än några promille.

Vad du tycker eller inte tycker är rätt irrelevant då majoriteten vill ha det så. Tycker du så illa om det så får du väl helt enkelt flytta eller rösta på ett parti som är strängt emot det. Så fungerar samhället.
Citera
2017-06-12, 16:37
  #24
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag har en rättighet till en åsikt. När åsikten blir majoritet så har vi en rättighet. Och precis som alltid så anpassar sig myndigheterna till sätt som snabbt och effektivt får ut information. Det finns inget sätt som når alla personer; därför så utökar man till telefonkö (om man är idiot, som du), facebook, twitter. I värsta fall finns många andra system som är mycket mer effektiva men enbart för nödfall.

Det vore rätt orimligt att samarbeta med McDonalds. Även om du äter på McDonalds så kan du titta på facebook eller twitter. Dessutom är det promille av befolkningen som befinner sig på McD just nu. Tittar du på facebook+twitter kan jag lova lite mer än några promille.

Vad du tycker eller inte tycker är rätt irrelevant då majoriteten vill ha det så. Tycker du så illa om det så får du väl helt enkelt flytta eller rösta på ett parti som är strängt emot det. Så fungerar samhället.

Skulle snarare säga att du är idioten... som inte läst eller förstått facebook's användaravtal där du i princip frånsäger dig alla rättigheter gällande spridning och lagring av din personliga information.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback