2017-06-09, 22:00
Medlem
mossaik-9s avatar
Finns det ngon filosof som skriver om detta. Sjlva sambandet mellan dessa tv stt

1. Man delar verklighet med andra: man r uppkopplad mot andra medvetanden, vissa r si och s, andra di och li, och tillsammans s har man liv ihop, bland varandra, mot varandra, -sammankopplade.

2. Man r inte kopplad eller pverkad till andra Medvetanden. Man kr sitt eget race. Allt r en spegling av ens sjlv.

Man kan se det som att ena r man i en gemensam drm, som r en blandning av alla medverkande-medvetandens Drmmar, viljor och andra aspekter. Den andra r att man existerar helt i sin egen egna vrld baserad p ens respektive trosuppfattningar, vilja, osv.

Det jag r mest intresserad av r folk som skriver om 'fenomenet' att g emellan dessa tv 'modeller'.

Detta r d en modell som utgr ifrn att vrlden r mer lik en drm n vad generell uppfattning nufrtiden syftar.

Edit: Fast detta r d en mer spiritualistisk Id n en filosofisk eller vetenskaplig.

Tror det kallas solipsism nr man talar om 'en egen verklighet'. ((Fast solipsism r ocks att "bara erfarenheten existerar", eller "bara erfarenheten kan vetas existera med skerhet", och utfall utifrn dessa synstt.))
Men r intresserad av folk som skriver om att rra sig emellan dessa tv levnadsstt.

Om Admin tycker att trden r felpostad, s rekommenderar jag att ni flyttar den till Paranormala- och vernaturliga forumet.
Senast redigerad av mossaik-9 2017-06-09 kl. 22:10.
Citera
2017-06-09, 22:06
Medlem
Vad r det som delar upp medvetetena?
Vad hller dom isr?

Nr blir du, du, och vrlden, vrlden?

Oavsett dina synstt s finns ju du och vrlden.

Ha det.

(Ett tips r att det inte gr att se direkt med tankar, fr det r det som delar tankar)
Senast redigerad av ivanivan 2017-06-09 kl. 22:13.
Citera
2017-06-09, 22:58
Medlem
mossaik-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Vad r det som delar upp medvetetena?

Ser det lite som atomer. En perfekt atom r ytterst stabil, och "sluten" (inte attraherar Utomstende Individer), vice versa desto mer jonisk man r ("En jon r en atom eller sammansatt partikel som har ett verskott eller underskott av elektrisk laddning".) desto mer utbyte har man med "andra individer".

edit. fr andra energier har inget "grepp" p en.
Senast redigerad av mossaik-9 2017-06-09 kl. 23:03.
Citera
2017-06-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossaik-9
Ser det lite som atomer. En perfekt atom r ytterst stabil, och "sluten" (inte attraherar Utomstende Individer), vice versa desto mer jonisk man r ("En jon r en atom eller sammansatt partikel som har ett verskott eller underskott av elektrisk laddning".) desto mer utbyte har man med "andra individer".

Jo men vi pratar om atomen i sig, det den r en atom i, och det som hller dem isr.

En atom mot en bakrund och det som delar upp dom.
Citera
2017-06-09, 23:09
Medlem
Citat:
Finns det ngon filosof som skriver om detta. Sjlva sambandet mellan dessa tv stt

1. Man delar verklighet med andra: man r uppkopplad mot andra medvetanden, vissa r si och s, andra di och li, och tillsammans s har man liv ihop, bland varandra, mot varandra, -sammankopplade.

2. Man r inte kopplad eller pverkad till andra Medvetanden. Man kr sitt eget race. Allt r en spegling av ens sjlv.

Man kan se det som att ena r man i en gemensam drm, som r en blandning av alla medverkande-medvetandens Drmmar, viljor och andra aspekter. Den andra r att man existerar helt i sin egen egna vrld baserad p ens respektive trosuppfattningar, vilja, osv.

Det jag r mest intresserad av r folk som skriver om 'fenomenet' att g emellan dessa tv 'modeller'.

Det var intressant.

Citat:
Detta r d en modell som utgr ifrn att vrlden r mer lik en drm n vad generell uppfattning nufrtiden syftar.

Edit: Fast detta r d en mer spiritualistisk Id n en filosofisk eller vetenskaplig.

Tror det kallas solipsism nr man talar om 'en egen verklighet'. ((Fast solipsism r ocks att "bara erfarenheten existerar", eller "bara erfarenheten kan vetas existera med skerhet", och utfall utifrn dessa synstt.))
Men r intresserad av folk som skriver om att rra sig emellan dessa tv levnadsstt.

Om Admin tycker att trden r felpostad, s rekommenderar jag att ni flyttar den till Paranormala- och vernaturliga forumet.

Oh nej, det r inget fel med din frga och den ligger i rtt forum. Jag frsker frst den och grubblar... hmmm. Frst; du frnekar solipsism, vilket r ett tecken p en ngorlunda vlfungerande och vlintegrerad personlighet. Jag menar, det centrala hr r om du antar att andra mnniskor existerar och har sina egna nskningar, ml och irrationaliteter -- eller inte.

Men sen, du undrar om det finns filosofiska skolor som oscillerar mellan solipsism och rationalism. Dr mste jag sga att det nog inte finns ngon sdan. tminstone ingen som tas p allvar. S .. om du vill ha ett rd i den hr frgan borde du frneka solipsism. Solipsism r idiotens urskt att fortstta vara en idiot. Om du fortstter att vara intresserad av frgan och r intresserad av litteratur skulle jag rekommendera Douglas Hofstadters "I Am a Strange Loop" : https://www.amazon.com/Am-Strange-Lo...a+strange+loop

Harebra

Pro.
Citera
2017-06-10, 00:07
Medlem
mossaik-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det var intressant.

Oh nej, det r inget fel med din frga och den ligger i rtt forum. Jag frsker frst den och grubblar... hmmm. Frst; du frnekar solipsism, vilket r ett tecken p en ngorlunda vlfungerande och vlintegrerad personlighet. Jag menar, det centrala hr r om du antar att andra mnniskor existerar och har sina egna nskningar, ml och irrationaliteter -- eller inte.

Men sen, du undrar om det finns filosofiska skolor som oscillerar mellan solipsism och rationalism. Dr mste jag sga att det nog inte finns ngon sdan. tminstone ingen som tas p allvar. S .. om du vill ha ett rd i den hr frgan borde du frneka solipsism. Solipsism r idiotens urskt att fortstta vara en idiot. Om du fortstter att vara intresserad av frgan och r intresserad av litteratur skulle jag rekommendera Douglas Hofstadters "I Am a Strange Loop" : https://www.amazon.com/Am-Strange-Lo...a+strange+loop

Harebra

Pro.

100% offpoint.
Senast redigerad av mossaik-9 2017-06-10 kl. 00:15.
Citera
2017-06-10, 00:25
Medlem
mossaik-9s avatar
r nog schizofrena, shamaner, trollkarlar, brujos, mystiker, yogis, ockultister, serisa psykonauter, hypnagogiaentusiaster och deras slags folk som har koll p sdant hr. Filosofer har dock gunsten att vara lttfrstdda. -Metodiska i deras skriftliga utlgg. Trnade i logik och skepticism
Senast redigerad av mossaik-9 2017-06-10 kl. 00:36.
Citera
2017-06-10, 00:37
Medlem
mossaik-9s avatar
ivanivan, jag frstr inte helt klart och tydligt vad du menar. Kan du frtydliga fr trdens enkelhets skull.
Citera
2017-06-10, 01:43
Medlem
Citat:
ivanivan, jag frstr inte helt klart och tydligt vad du menar. Kan du frtydliga fr trdens enkelhets skull.

Absolut. Det r enkelt.

Du tnker p en sak.
Den saken syns kontra en bakgrund.

Dom r inte samma.
Dom r uppdelade.

D finns den 3e delen som delar upp saken mot bakgrunden.

En vanlig tanke allts.
Saken, bakgrunden och grnsen.

Man kan sga att alla delar av tanken r samma men d r det du som str mot bakgrunden, uppdelad av grnsen.
Fr om allt r samma s finns ingen upplevelse.
Det r bara samma.
En massa grtt.
Senast redigerad av ivanivan 2017-06-10 kl. 01:46.
Citera
2017-06-10, 02:55
Medlem
Det kanske r subjektiv idealism du r inne p? I den teorin, enligt George Berkeley, s har du dels den subjektiva verkligheten dr allt du frnimmer endast existerar i ditt medvetande, och dels det gemensamma medvetandet/drmmen som existerar i Guds/Drmmarens medvetande.

There was a young man who said, "God
Must think it exceedingly odd
If he finds that this tree
Continues to be
When there's no one about in the Quad."

Dear Sir, Your astonishment's odd
I am always about in the Quad.
And that's why the tree
Will continue to be,
Since observed by
Yours faithfully,
God

https://sv.wikipedia.org/wiki/George_Berkeley
Senast redigerad av Autobahn76 2017-06-10 kl. 03:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in