Citat:
Ursprungligen postat av
mossaik-9
Finns det ngon filosof som skriver om detta. Sjlva sambandet mellan dessa tv stt
1. Man delar verklighet med andra: man r uppkopplad mot andra medvetanden, vissa r si och s, andra di och li, och tillsammans s har man liv ihop, bland varandra, mot varandra, -sammankopplade.
2. Man r inte kopplad eller pverkad till andra Medvetanden. Man kr sitt eget race. Allt r en spegling av ens sjlv.
Man kan se det som att ena r man i en gemensam drm, som r en blandning av alla medverkande-medvetandens Drmmar, viljor och andra aspekter. Den andra r att man existerar helt i sin egen egna vrld baserad p ens respektive trosuppfattningar, vilja, osv.
Det jag r mest intresserad av r folk som skriver om 'fenomenet' att g emellan dessa tv 'modeller'.
Det var intressant.
Citat:
Detta r d en modell som utgr ifrn att vrlden r mer lik en drm n vad generell uppfattning nufrtiden syftar.
Edit: Fast detta r d en mer spiritualistisk Id n en filosofisk eller vetenskaplig.
Tror det kallas solipsism nr man talar om 'en egen verklighet'. ((Fast solipsism r ocks att "bara erfarenheten existerar", eller "bara erfarenheten kan vetas existera med skerhet", och utfall utifrn dessa synstt.))
Men r intresserad av folk som skriver om att rra sig emellan dessa tv levnadsstt.
Om Admin tycker att trden r felpostad, s rekommenderar jag att ni flyttar den till Paranormala- och vernaturliga forumet.
Oh nej, det r inget fel med din frga och den ligger i rtt forum. Jag frsker frst den och grubblar... hmmm. Frst; du frnekar solipsism, vilket r ett tecken p en ngorlunda vlfungerande och vlintegrerad personlighet. Jag menar, det centrala hr r om du antar att andra mnniskor existerar och har sina egna nskningar, ml och irrationaliteter -- eller inte.
Men sen, du undrar om det finns filosofiska skolor som oscillerar mellan solipsism och rationalism. Dr mste jag sga att det nog inte finns ngon sdan. tminstone ingen som tas p allvar. S .. om du vill ha ett rd i den hr frgan borde du frneka solipsism. Solipsism r idiotens urskt att fortstta vara en idiot. Om du fortstter att vara intresserad av frgan och r intresserad av litteratur skulle jag rekommendera Douglas Hofstadters "I Am a Strange Loop" :
https://www.amazon.com/Am-Strange-Lo...a+strange+loop
Harebra
Pro.