2017-06-09, 20:56
Medlem
Sommarvikingens avatar
Det kan bli en lång text men jag försöker att korta ned det hela. Jag behöver skriva av mig ännu en gång. För ett år sedan flyttade jag in i ett s.k parhus vägg i vägg. Det är ungefär som ett radhus, ingen större skillnad. Allt kändes bra och så men efter några månader så insåg jag att det var väldigt lyhört, inte bara det. Jag var ganska omringad av barnfamiljer och fylletanter/gubbar som skrattar på sena sommarkvällar. Två av mina närmsta grannar spelar musik två ggr i veckan i trädgården och nästa gång jag hör "i'm in love with the shape of you" så vet jag inte vad jag gör, tre olika grannar spelar den.

Det är först den här sommaren som jag har stört mig mest på grannar överlag eftersom jag har spenderat mer tid i trädgården. Jag är en naturmänniska jag älskar skogen och det finns gott om skog i närheten så det trivs jag bra med för där är det lugnt. Men efter jag har varit i skogen och kommer hem så känns allt så fel, det är precis som att man kommer hem till kaoset igen. Man hör grannarna stampa, tappa saker, bråka. Jag måste sova med öronproppar på vardagskvällar. Min bostad är 80m2 och jag har en hörntomt på ca 700m2. Vissa delar av villan är renoverad 2010 såsom köket men det är absolut inte totalrenoverat och det är lite slitage på enstaka ställen som köksluckor och dörrar, inget jätteallvarligt dock.

Nu har jag tankar på att sälja min bostad och hitta något på landet istället. Klart en sämre investering men lätt värt det om man vill ha sinnesro i livet. Jag vill slippa bo vägg i vägg. Det finns ett drömställe 10 min utanför min ort men där har det sålts 4 hus på en ca 5 års tid så chansen är ganska liten att någon säljer där. Det byggs ett nytt hus där nu men det lär nog gå på över 2 mil och det har jag inte råd med. Jag får väl vidga mina vyer.

Huspriserna på min gata ligger i mellan 1,5-2 mil men det kan nog bli högre med budgivning. Det här med mäklare är ganska nytt för mig. Vissa tycker att man ska sälja genom hemverket för dom tar så lite arvode andra tycker att ett redigt mäklarföretag såsom svensk fast eller Husman Hagberg är det bästa alternativet vad tror ni flashbackare?. Ett annat problem är att jag har omoderna möbler så jag antar att ja måste hyra möbler samt en designer så folk blir mer intresserade, annars går det väl inte eller? Kan en mäklare ta mer än 3% av vinsten?

EDIT: Råkade posta i fel kategori mods kan gärna flytta tråden till Bostad, hem och trädgård.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2017-06-09 kl. 21:17. Anledning: fel kategori
Citera
2017-06-09, 22:16
Medlem
idiamindadas avatar
Sämre investering? Du investerar i livskvalitet, det är fan inte sämre! Jag har gjort din resa två gånger, lovar att det är värt.

Jobbar du så att du inte måste bo nära en specifik ort? Gör du inte det så blir det lättare att hitta ett objekt. Har du möjlighet att sälja innan du köper nytt så gör det, då kan du vara snabb som en ödla när rätt hus dyker upp.
Citera
2017-06-09, 23:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
+1 På ovanstående inlägg.

Bostaden ska fan inte betraktas som någon investering, särskilt inte om man inte trivs.

Jag har sålt hus i en stad för att flytta till en by och det är det bästa jag har gjort.

Förvisso gjorde jag en liten vinst på mitt gamla hus, men det var inte det viktiga, det viktiga är min familjs ökade livskvalitet.
Citera
2017-06-12, 22:37
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag har långtgångna planer på att flytta, delvis pga liknande skäl som dina.

Hemmet är din borg. Du skall trivas där. Du skall känna dig trygg där. Du skall vilja komma hem.

Skit i "investeringen". Investeringen är i ditt välbefinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in