2020-09-20, 20:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Håller inte han på att experimentera med en E-krona?
Fast den kanske räknas som en form av kontanter i detta sammanhang?
Jo, men det är inte så enkelt som man kan tro.
Det finns flera svåra principiella ställningstaganden man måste göra.

Skall t ex RB tillhandahålla en transaktionstjänst?
Om ja, hur skall dom då ta betalt för den. Det kostar en hel del att upprätthålla en sådan.
Skall RB hålla en ränta på -1%.
Eller ska man ta 20 kr per transaktion. Eller?

Skall man logga alla transaktioner? Dvs det går inte att vara anonym.
Gör man inte det och öppnar upp för terrorister är man ganska körd om det händer något elände där RB är inblandade.

Bara för att nämna ett par.
Citera
2020-09-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jo, men det är inte så enkelt som man kan tro.
Det finns flera svåra principiella ställningstaganden man måste göra.

Skall t ex RB tillhandahålla en transaktionstjänst?
Om ja, hur skall dom då ta betalt för den. Det kostar en hel del att upprätthålla en sådan.
Skall RB hålla en ränta på -1%.
Eller ska man ta 20 kr per transaktion. Eller?

Skall man logga alla transaktioner? Dvs det går inte att vara anonym.
Gör man inte det och öppnar upp för terrorister är man ganska körd om det händer något elände där RB är inblandade.

Bara för att nämna ett par.

Vet inte hur insatt du är i kryptovalutor osv men där finns redan lösningar på frågorna du ställer.

Transaktionstjänsten behöver i stort sätt inte kosta någonting utan hur transaktioner sker är förprogrammerade. Tanken är att de ska använda sig av en "ledger" (huvudbok) likt Bitcoin så det kommer vara transparant.

Tanken är att de även ska kunna styra inflation etc genom att ge ränta på CBDC och på sätt skapa mer CBDC i systemet.

Självklart kommer inte stater tillåta att man är anonym. Vi är alla slavar under staten.

Det roliga är att det gör banker helt meningslösa när det gäller att hantera betalningar. Bankerna borde istället jobba hårt för användning av kontanter då om folk använder kontanter så kommer de fortfarande ha ett syfte i betalningssystemet. Tyvärr verkar de jaga kortsiktiga vinster framför långsiktighet.

Tekniska lösningar kommer göra banker meningslösa inom en snar framtid. Spännande tider vi lever i.
Citera
2020-09-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
En väldigt intressant diskussion pågår och du kommer in och skriver detta? Väx upp.

Är nog du som kommer in och förstör med din skitkommentar, förklara exakt hur du tillför något med denna kommentar.. jag kommer med en extremt viktig kommentar om smitta och bakterier och att det nog bara är pensionärer som vill ha kontanter , och då lägger du in veckans offtopic kommentar om ”väx upp” ,, är nog fan du som skall växa upp om du inte förstår vad smitta innebär nu mitt i en pandemi, att dessutom tycker att det är en bra idé att pensionärer skall lämna sina hem och gå runt och betala kontant med nedsmittade papperslappar bevisar bara att du inte skall skriva i tråden.. har man under 80 i IQ skulle man per automatik va bannad från ekonomitrådar.
Dumjävel
Citera
2020-09-21, 03:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vilka farhågor då? Frågade jag inte vad problemet var. Vad är problemet?
Måste väl gå att redogöra för.

Ja landets valuta går absolut att diskutera. Men du kan ju titta på vad du skrev. Det var inte landets valuta.

1. Jag känner till bankens historia och varför den konkade. Det figurerar historiebeskrivningar som är inkompletta. De är lite av stilen "Vilket kräk Nisse är han har blodat ned Olles kniv". Men man berättar inte att det var Olle som knivhögg Nisse. Ser ut som det är en sådan som du har tittat i.
I verkligheten var det staten som orsakade bankens konkurs. Det var din omhuldade stat som ändrade i valutan. Man hade metallism då. Genom detta ändrade staten värden på den kassa banken hade och därmed satte den i kk.
(Man kan notera att staten i vanlig ordning skyllde på den oskyldiga bankdirektören, precis som den alltid gör).

Så om du vill slippa det som hände med Stockholm Banco skall du göra allt för att staten INTE får vara inblandad.

Kan du nu när du fick reda på detta säga att staten inte bör få vara inblandad. Eller skall du godkänna statens agerande här och hitta på ett annat skäl till att staten skall få ställa till det.

2. Visst skrev jag hur extremt staten reglerade banksektorn. Varför räcker inte det?
Vad är det för ytterligare reglering du saknar?
Om du inte kan svara på det är det ju bara känsloflum du håller på med.

Ok. Lite synd. Det hade annars kunnat bli en fungerande världsvaluta. Som vi hade kunnat övergå till och slippa mycket av det staterna ställer till med.

SEK är landets valuta och bara för att du ignorerar riskerna med att allmänheten inte skulle ha tillgång till centralbankspengar så innebär inte det att du har rätt.

Min inställning delas förutom av riksbanksordföranden också av dess vice ordförande och hon förklarar problematiken rätt bra här https://www.ap7.se/blogg/kritiken-mot-e-kronan-gav-rivig-debatt/

Jag vet inte varför du har så svårt att se behovet av statlig kontroll över våra betalsystem? Personligen ser jag det som lite "tokliberalt" om du ursäktar uttrycket. Det är allt för viktiga system för att totalt överlämnas till marknaden att leka med. Känsloflum är snarare att vilja starta experimentverkstad nu 2020.

Visst är det tråkigt att libra hamnade i lite av malpåse, många stater runt om i världen tittar för tillfället på sverige då vi ligger i farozonen att tappa kontanter först av alla länder i världen. Vi är så långt ifrån landet lagom man kan komma, vi är riktigt extrema och därmed ger svenska utveckling närmast åren troligen mycket beta-testning åt resten av världen i fråga om e-valuta.
Citera
2020-09-21, 03:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är nog du som kommer in och förstör med din skitkommentar, förklara exakt hur du tillför något med denna kommentar.. jag kommer med en extremt viktig kommentar om smitta och bakterier och att det nog bara är pensionärer som vill ha kontanter , och då lägger du in veckans offtopic kommentar om ”väx upp” ,, är nog fan du som skall växa upp om du inte förstår vad smitta innebär nu mitt i en pandemi, att dessutom tycker att det är en bra idé att pensionärer skall lämna sina hem och gå runt och betala kontant med nedsmittade papperslappar bevisar bara att du inte skall skriva i tråden.. har man under 80 i IQ skulle man per automatik va bannad från ekonomitrådar.
Dumjävel

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/aktuellt-om-riksbanken-och-coronapandemin/fragor-och-svar-om-riksbankens-atgarder/fraga--svar-om-coronaviruset-smittar-via-sedlar-och-mynt/

Det är troligen betydligt högre risk i att mata in en pinkod på ett tangentbord som 200 andra personer varit och tryckt på sedan den senast sanerades.

Argumenten för kontanter är betydligt fler än de emot anser jag, förutsatt att man tar hänsyn till hela bilden inklusive exempelvis samhällskatastrof eller till och med krig. Varje gång kortsystemen går ner är det skrattretande att se hur få som faktiskt kan betala för sig. Både riksbanken och msb förordar dessutom att alla bör ha lite kontanter hemma just därför.
Citera
2020-09-21, 11:46
Medlem
FinskSvartskalles avatar
nån nackdel måste det ju finnas med kontantlöst samhälle.
det e ju inga goda samaritaner som sitter på toppen, direkt.
höjdarna på Bilderbergmötena bryr sej om sej själva, bara.
vi andra är deras verktyg och trälar
Citera
2020-09-21, 13:16
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Jag ska definitivt erkänna att det är mycket attraktiv att gå runt med stora sedelbuntar. Fast det jobbiga är bara när man ska ha växel.
Citera
2020-09-21, 14:52
Medlem
Citat:
Vet inte hur insatt du är i kryptovalutor osv men där finns redan lösningar på frågorna du ställer.

Transaktionstjänsten behöver i stort sätt inte kosta någonting utan hur transaktioner sker är förprogrammerade. Tanken är att de ska använda sig av en "ledger" (huvudbok) likt Bitcoin så det kommer vara transparant.

Tanken är att de även ska kunna styra inflation etc genom att ge ränta på CBDC och på sätt skapa mer CBDC i systemet.

Självklart kommer inte stater tillåta att man är anonym. Vi är alla slavar under staten.

Det roliga är att det gör banker helt meningslösa när det gäller att hantera betalningar. Bankerna borde istället jobba hårt för användning av kontanter då om folk använder kontanter så kommer de fortfarande ha ett syfte i betalningssystemet. Tyvärr verkar de jaga kortsiktiga vinster framför långsiktighet.

Tekniska lösningar kommer göra banker meningslösa inom en snar framtid. Spännande tider vi lever i.
E-krona har ingenting med Bitcoin att göra. Det finns ett antal genusvetare (eller motsvarigt) som fick statliga pengar för att utreda "bitcoin e-krona", och bland annat Klarnas grundare fick lite publicitet i och med ett sådant "förslag" (notera att hela Klarna är tekniskt inkompetent, men däremot opportunister och marknadsförare av rang så det är inte speciellt förvånande att det blev så).

Det har aldrig funnits någon sån här förvirring bland människor som har den minsta lilla basala förståelse för antingen Bitcoin eller teknik i största allmänhet. Jag fattar att folk tror att det överlapar på något sätt, men det ditt huvud i praktiken säger är typ "aaah nu när bilar tagit efter hästarna kanske vi ska prova att använda typ en bil för att tvätta våra kläder?".

E-krona finns för att RB, till skillnad från det svenska folket i stort, förstår problemet med Sveriges efterblivna variant "kontantlöshet". Att det kommer en tid i nära anslutning till Bitcoins inträde är en slump.
Citera
2020-09-21, 15:23
Bannlyst
Citat:
Finns det någon som i likhet med Mertillen nu inte förstår att det är folket som bestämmer.

Du fick föga stöd för att kontantlöshet är något demokratiskt. Det är ju för tusan särsklt lämpat för diktaturer.

Jag använder ju själv kort. Har inte gått till en bankomat på månader för att jag är lat. Inte för att det är bra.

Du missar med vilje att IMF vill att kontanterna försvinner.
Citera
2020-09-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
E-krona har ingenting med Bitcoin att göra. Det finns ett antal genusvetare (eller motsvarigt) som fick statliga pengar för att utreda "bitcoin e-krona", och bland annat Klarnas grundare fick lite publicitet i och med ett sådant "förslag" (notera att hela Klarna är tekniskt inkompetent, men däremot opportunister och marknadsförare av rang så det är inte speciellt förvånande att det blev så).

Har aldrig sagt något sådant. Har skrivit att USA:s "CBDC" kommer bygga på en "ledger" likt bitcoin dvs att transaktioner kommer vara transparanta för alla. FED samarbetar med MIT för att utveckla en CBCD för USA.

Citat:
Det har aldrig funnits någon sån här förvirring bland människor som har den minsta lilla basala förståelse för antingen Bitcoin eller teknik i största allmänhet. Jag fattar att folk tror att det överlapar på något sätt, men det ditt huvud i praktiken säger är typ "aaah nu när bilar tagit efter hästarna kanske vi ska prova att använda typ en bil för att tvätta våra kläder?".

Vad fan pratar du om? Ett helt stycke ad hominem som har inget med vad jag skrivit att göra.

Citat:
E-krona finns för att RB, till skillnad från det svenska folket i stort, förstår problemet med Sveriges efterblivna variant "kontantlöshet". Att det kommer en tid i nära anslutning till Bitcoins inträde är en slump.

E-Krona "finns" inte ditt dumma as. Om du inte vet vad vi pratar om så kanske du inte ska skriva. Vi pratar om CBDC dvs " central bank digital currency".

Riksbanken (samt de flesta riksbanker runt om i världen) håller på att utveckla en variant på CBDC svenska riksbanken kallar sin variant för "E-krona". Dvs E-krona ska fungera som digitala kontanter dvs utgivna av riksbanken istället för som idag då digitala pengar skapas av bankerna. Och du kallar folk för tekniskt okunniga? hahahahahahahaha
Citera
2020-09-21, 18:28
Medlem
KlappMungons avatar
Jag skulle vilja ha E-Riksdaler Riksgälds. Det låter mest poetiskt.
Citera
2020-09-21, 18:43
Medlem
Citat:
Har aldrig sagt något sådant. Har skrivit att USA:s "CBDC" kommer bygga på en "ledger" likt bitcoin dvs att transaktioner kommer vara transparanta för alla. FED samarbetar med MIT för att utveckla en CBCD för USA.
Nej, inte likt Bitcoin. Du tror det, för du fattar inget om vad du skriver. Du tror konceptet ledger har något med Bitcoin att göra, för du hade inte hört ordet innan. Att "transaktioner är transparanra för alla" har skit och inget att göra med Bitcoin.

Jösses, jag vet så mycket mer om detta än du gör att jag till och med har stenkoll på vilket sätt och varför du missförstår saker, ändå är det locket på till dina hjärnceller.

Citat:
E-Krona "finns" inte
E-krona finns - det är nämligen RBs svar på situationen. Är man dum i huvudet kan det dock vara svårt att se nyanser mellan tex prototyp och inget.

Citat:
ditt dumma as.
Detta lilla barn, är varför du inte gör karriär, varför du inte blev rik via Bitcoin, varför ingen tar dig på allvar och varför du innerst inne inser att du aldrig verkar bli "smart".

Egot först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in