Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 08:39
  #253
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Det är helt ok att du vill vara slav men kan du inte låta oss andra som vill vara fria få vara fria?

Vad tror du händer i ett kontantlöst samhälle om någon med onda avsikter får makten? Säg att din politiska åskådning inte gillas av de nya styrande. Vad gör de då? Jo de trycker på en knapp och nu fungerar inte ditt kort/bankkonto längre. Nu kan du inte handla mat, du kan inte betala hyra och du kan inte ens tigga ihop pengar till detta då de andra inte kan skänka dig några pengar. Du hamnar helt i statens kontroll. (Allt de behöver göra är att säga att du är "terrorist" och en fiende till staten så är du helt körd)

Allt som fattas är väl att du vill få ett chip inopererat i kroppen också där staten när som helst via chipet kan skicka ut ett gift som dödar dig direkt så du kan känna glädjen av att vara träl till staten som den drönare du tycks vara.

Edit: Förstår verkligen inte folk vilket enormt demokratiproblem ett kontantlöst samhälle är? Förstår de inte att alla transaktioner kan spåras och transaktioner som "staten" för tillfälligt inte tycker är bra kommer bestraffas? Om du vill skänka pengar till en politisk opposition så kommer de förhindra detta, osv osv osv. Vakna för fan!

Hur menar du att det skulle skilja sig från att staten kommer hem till din folkbokföringsadress och helt enkelt griper dig. Eller spärrar ditt lönekonto.

I ett läge där illvilliga tar makten och är ute efter dig personligen är ditt kontokort ditt minsta problem. Staten har för övrigt ingen knapp de kan trycka på för att låsa det. Så enkelt är det givetvis inte.
Citera
2018-05-10, 20:17
  #254
Medlem
Reacher-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Då rånar idioter bara bussen hela tiden så den aldrig går som den ska med massa deprimerade busschaförer och sena ressänerer till följd. Inge bra för samhället.


Inser du inte att du står som den stora förloraren, du kan inte längre ha friheten att betala med en valuta.
En person rånar bussen och istället väljer samhället att ta bort kontanterna för att gå till botten det faktiska problemt.
När dessa personer väljer att gå lös på alla matvaror, skall vi då plocka bort all maten ifrån hyllorna?

Sverige är ju helt unikt i att låta de destruktiva individer som hotar samhället att fortsätta och även förbättra sina kunskaper.
Citera
2018-05-11, 05:04
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reacher-
Inser du inte att du står som den stora förloraren, du kan inte längre ha friheten att betala med en valuta.
En person rånar bussen och istället väljer samhället att ta bort kontanterna för att gå till botten det faktiska problemt.
När dessa personer väljer att gå lös på alla matvaror, skall vi då plocka bort all maten ifrån hyllorna?

Sverige är ju helt unikt i att låta de destruktiva individer som hotar samhället att fortsätta och även förbättra sina kunskaper.

Jag hade hellre gått på problemet, eller ännu hellre på orsaken till problemet.
Att butiker plockar bort varor eller till och med stänger på grund av kriminalitet är inte framtid, utan nutid.
Det hör till och med till det förflutna.

Det verkar saknas någon plan för hur man ska lösa saker, och gör det inte det så saknas det medel.
Citera
2018-05-11, 05:47
  #256
Medlem
Fårk är festliga
Bölar och gnäller hur lydigt som helst över konstrollsamhället i t ex DDR men bräker rusiga av lycka när vi inför totalövervakningssamhället på oss själva! jo jo internet har verkligen gjort oss mer kloka och informerade än analfabeterna i DDR

Fundera gärna en stund på vem som är den verkliga vinnaren av det kontantlösa samhället.

Fårket kan inte snabbt nog skynda sig till slaktaren det är ju gött och bekvämt få skallen tvättad precis innan bultpistolen skickar dem till de sälla jaktmarkerna

Vi är uppenbarligen betydligt mer korkade än alla som lät sig luras av kommunisterna jag önsar era barn en lycklig framtid bää bää vita lamm
Citera
2018-05-16, 22:10
  #257
Medlem
Reacher-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jag hade hellre gått på problemet, eller ännu hellre på orsaken till problemet.
Att butiker plockar bort varor eller till och med stänger på grund av kriminalitet är inte framtid, utan nutid.
Det hör till och med till det förflutna.

Det verkar saknas någon plan för hur man ska lösa saker, och gör det inte det så saknas det medel.

eller bara lite stake! I flertalet av de länder jag bott igenom åren går ju folk verkligen ihop och säger ifrån, ibland även så långt att det blir upplopp. Förövaren hängs ut i media med nationalitet och namn direkt.
Nu är jag tillbaka i Sverige, och talar jag om detta med gamla och nya personer i min närhet, så sägs det bara, det är så det är, bara gilla läget, vad har jag att säga till om.
Jag undrar ju om jag verkligen har gjort rätt som vill komma hem och lyfta upp Sverige till en nivå som det har en gång pratats om utomlands, det fantastiska landet i norr med vackra kvinnor och även män för den delen, gratis skola och och sjukvård. Allt är ju kanon där, varför kommer du hit?
Citera
2018-05-16, 22:14
  #258
Medlem
MelPoomenes avatar
Korrekt.

Vi ska fler arbeten med att hantera och transportera dessa kontanter också. Använd kontanter!
Citera
2018-05-17, 00:40
  #259
Medlem
Ingen har i tråden kunnat förklara vad som är det verkliga problemet med att använda kontanter. Det framställs som ett religiöst mantra att kontantfritt är bättre men ingen kan förklara varför.

I dessa dagar när det skriks i media om hur Google och andra samlar in data om dig, tror du det blir bättre för dig om Google och staten dessutom vet precis allting och hur du konsumerar? Man får vara bra naiv om man inte inser att detaljinformation om vad du konsumerar inte kommer att användas emot dig.

Varför tror du kontokortsföretagen i U.S.A. säljer information?
Citera
2018-05-18, 19:04
  #260
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ingen har i tråden kunnat förklara vad som är det verkliga problemet med att använda kontanter. Det framställs som ett religiöst mantra att kontantfritt är bättre men ingen kan förklara varför.

I dessa dagar när det skriks i media om hur Google och andra samlar in data om dig, tror du det blir bättre för dig om Google och staten dessutom vet precis allting och hur du konsumerar? Man får vara bra naiv om man inte inser att detaljinformation om vad du konsumerar inte kommer att användas emot dig.

Varför tror du kontokortsföretagen i U.S.A. säljer information?

Tystnaden är talande, ingen ifrågasätter om kontantlöst *verkligen* är till gagn för den enskilda individen. Jag tycker personligen att det hela börjar bli skrämmande, ingen verkar längre ifrågasätta om någonting bara är bekvämt.
Citera
2018-05-18, 19:12
  #261
Medlem
rostigamazons avatar
Jag håller med trådskaparen, Cash is king

Bara bökigt att hålla på med kort.
Citera
2018-05-19, 10:52
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Ingen har i tråden kunnat förklara vad som är det verkliga problemet med att använda kontanter. Det framställs som ett religiöst mantra att kontantfritt är bättre men ingen kan förklara varför.
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tystnaden är talande, ingen ifrågasätter om kontantlöst *verkligen* är till gagn för den enskilda individen. Jag tycker personligen att det hela börjar bli skrämmande, ingen verkar längre ifrågasätta om någonting bara är bekvämt.
Tråden är tvärtom full med förklaringar till varför folk inte vill använda kontanter.

Det är ingen som tvingat folk att övergå till banköverföringar. Det har folk gjort frivilligt.
På 70-talet började folk sitta hemma och betala räkningarna i stället för att gå till posten/banken och stå i kö där för att betala. Kan vara så att folk såg en fördel i att klara av någon på 15 minuter i stället för en timme.

Och försäkringskassan började betala ut pensionen på bankkonto så att färre pensionärer skulle behöva bli rånade när det hämtade ut pensionen. (De som slog ned och rånade pensionärerna kan naturligtvis se det som ett problem med minskad kontantanvändning).
Citera
2018-05-19, 11:50
  #263
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tråden är tvärtom full med förklaringar till varför folk inte vill använda kontanter.

Det är ingen som tvingat folk att övergå till banköverföringar. Det har folk gjort frivilligt.
På 70-talet började folk sitta hemma och betala räkningarna i stället för att gå till posten/banken och stå i kö där för att betala. Kan vara så att folk såg en fördel i att klara av någon på 15 minuter i stället för en timme.

Och försäkringskassan började betala ut pensionen på bankkonto så att färre pensionärer skulle behöva bli rånade när det hämtade ut pensionen. (De som slog ned och rånade pensionärerna kan naturligtvis se det som ett problem med minskad kontantanvändning).

"Frivilligt" ivrigt påjagade av banker och politiker. Att tänka själv verkar inte vara den stora massans största företräden men det är ingenting nytt.

Eftersom du verkar så positiv, hur ser du på sårbarhet, spårbarhet och personlig integritet?
Citera
2018-05-19, 12:31
  #264
Medlem
frasselitos avatar
"Frivilligt" när affärer förbjuder kontanter från att användas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...emot-kontanter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback