Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 18:27
  #1
Medlem
Gautamas avatar
Bokade ett hotell på hotels.com men ångrade mig sen. Det står dock att att bokningen är non-refundable, man kan alltså inte få några pengar tillbaks om man vill avboka. Dock så har det fortfarande inte dragits några pengar från mitt konto än, beloppet är inte ens reserverat.

Det har nu gått fyra dagar sen jag bokade. Om jag spärrar mitt kort, kan de då dra några pengar från mig? Om inte, kan jag bli straffad för detta på något vis?
Citera
2017-06-09, 18:40
  #2
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Bokade ett hotell på hotels.com men ångrade mig sen. Det står dock att att bokningen är non-refundable, man kan alltså inte få några pengar tillbaks om man vill avboka. Dock så har det fortfarande inte dragits några pengar från mitt konto än, beloppet är inte ens reserverat.

Det har nu gått fyra dagar sen jag bokade. Om jag spärrar mitt kort, kan de då dra några pengar från mig? Om inte, kan jag bli straffad för detta på något vis?

Det är väl klart att de inte kan dra några pengar om kortet är spärrat! Sedan VET jag inte om det är olagligt att göra så, men jag kan inte tänka mig att ett hotell skulle lägga tid på att driva en sådan process, när gästen inte ens har bott på hotellet. Det lär hända hela tiden att folk bokar, bokar av, inte dyker upp o.s.v..
Citera
2017-06-09, 18:50
  #3
Medlem
Du har ingått ett avtal med hotellet och grundregeln är att avtal ska hållas. Om det inte finns något applicerbart undantag från den regeln är du skyldig att pröjsa.
Citera
2017-06-09, 18:54
  #4
Medlem
PierreTanguys avatar
Dem kommer ju fortfarande ha en fordran hos dig, att du gör det jobbar för dem att driva in den fordran hjälper inte
Citera
2017-06-09, 19:27
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Straffad kan du aldrig bli med mindre än att någon lyckas leda i bevis att du redan från början inte hade för avsikt att betala.

Däremot lär du bli betalningsskyldig även om du konstrar med kortet nu.

Varför vill du inte stå för det avtal du ingått?
Citera
2017-06-09, 20:28
  #6
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Varför vill du inte stå för det avtal du ingått?
Jag har fått förhinder och kan inte genomföra resan.
Citera
2017-06-09, 20:47
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Jag har fått förhinder och kan inte genomföra resan.

Ja det är "tough luck" men du valde trots allt att boka till ett lägre pris som du fick just därför att det inte är avbokningsbart.

Inte köper du väl trisslotter på kredit och spärrar kortet om det inte blev vinst?
Citera
2017-06-09, 21:00
  #8
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Jag har fått förhinder och kan inte genomföra resan.

Ring dem då och berätta om ditt förhinder. Det är väl det enklaste. Stryker de inte sin fordran så spärrar du kortet DÅ, och hoppas att de bara låter det vara.
Citera
2017-06-10, 08:44
  #9
Medlem
borrizs avatar
Har du försökt åberopa 10 § Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler?
Citera
2017-06-10, 09:00
  #10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Kontakta hotellet direkt och avboka med dem?

Se t.ex https://www.travelforum.se/f2238049/...for-hotels-com
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback