• 1
  • 2
2017-06-08, 22:08
Medlem
Jag har för nuvarande swedbank som min primära bank och för att förhandla ner bolåneräntan så gick jag med på att flytta mitt månadssparande dit. Jag sparar idag cirka 10.000 varje månad i fonder hos nordnet. Detta fördelas jämnt i nordnets "superfonder".

Har ni några bra förslag på fondval som finns via swedbank? Nordnets superfonder finns ju självklart inte där..

Just nu funderar jag på två olika alternativ, antingen 6000 kr i SPP sverige varje månad samt 2000 vardera i SPP USA och SPP Japan. Alternativ nummer två är att helt enkelt köra alla 10.000 i SPP sverige men jag tar tacksamt emot andra förslag
Citera
2017-06-08, 22:24
Medlem
MrChows avatar
Kan du inte bara strunta i att börja köpa fonder via Swedbank? Jag tror inte att det står i avtalet kring lånet att du binder dig till att spara 10.000:- i månaden hos Swedbank utan det är antagligen något som bankmannen sagt för att lura över dig.
Citera
2017-06-08, 23:20
Medlem
plazma1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontejonte
Jag har för nuvarande swedbank som min primära bank och för att förhandla ner bolåneräntan så gick jag med på att flytta mitt månadssparande dit. Jag sparar idag cirka 10.000 varje månad i fonder hos nordnet. Detta fördelas jämnt i nordnets "superfonder".

Har ni några bra förslag på fondval som finns via swedbank? Nordnets superfonder finns ju självklart inte där..

Just nu funderar jag på två olika alternativ, antingen 6000 kr i SPP sverige varje månad samt 2000 vardera i SPP USA och SPP Japan. Alternativ nummer två är att helt enkelt köra alla 10.000 i SPP sverige men jag tar tacksamt emot andra förslag

Kolla en som heter ny teknik..
Citera
2017-06-08, 23:49
Medlem
kraftfoders avatar
Mitt förslag är billigaste indexfonderna. Med lite aktiv förvaltning från DIN sida (köp och sälj) så är det få dyra "aktivt förvaltade fonder" som slår billiga indexfonder.
Själv brukar jag få ut i runda slängar 25% årligen på billiga indexfonder, efter som jag försöker hänga med i världsekonomin/världspolitiken.
Citera
2017-06-09, 10:14
Medlem
julepumlans avatar
Som påpekats så är du inte bunden att ha ditt månadssparande, eller ja för att det ska se väl ut kan du väl börja spara 100kr i Swedbanks roburs teknikfond. Dom ska fan skita i vad du gör med dina pengar dom jävlarna. Du borde sagt till bankmannen att efter att vi skattebetalare löste ut er råttor 2008 så ska jag fan ha räntefritt lån.

Obs!! Förutsatt att du är nöjd med dina nordnet fonder, annars är ju alfred berg rätt populära.
Några blackrockfonder kan ju vara bra att plocka in också
Citera
2017-06-09, 11:04
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Som påpekats så är du inte bunden att ha ditt månadssparande, eller ja för att det ska se väl ut kan du väl börja spara 100kr i Swedbanks roburs teknikfond. Dom ska fan skita i vad du gör med dina pengar dom jävlarna. Du borde sagt till bankmannen att efter att vi skattebetalare löste ut er råttor 2008 så ska jag fan ha räntefritt lån.

Obs!! Förutsatt att du är nöjd med dina nordnet fonder, annars är ju alfred berg rätt populära.
Några blackrockfonder kan ju vara bra att plocka in också

Mm o sen 2008 har vi klämt ut mångdubbelt tillbaka i ökat skattetryck, avgifter m.m. inriktat på banksektorn. Inte konstigt att vi sitter med den regering vi har när folk som är så efterblivna som dig besitter rösträtt....
Citera
2017-06-09, 12:42
Medlem
Den enda Swedbank fond jag äger är Swedbank Robur Access Asia, den bästa tillväxtfonden om du ser till pris. Men nu har man kanske max 10-20% av sitt innehav i en tillväxtfond iofs..
Citera
2017-06-10, 21:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Den enda Swedbank fond jag äger är Swedbank Robur Access Asia, den bästa tillväxtfonden om du ser till pris. Men nu har man kanske max 10-20% av sitt innehav i en tillväxtfond iofs..

Tillväxtfonder är luriga. Räknas som högrisk. Förutom löjligt höga avgifter, kan pengarna försvinna rejält. Är TS riskvillig? (Mer än att satsa pengarna på börsen, då.). Jag ser inte riktigt här i tråden om TS är "riskvillig" eller ej.
Citera
2017-06-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tillväxtfonder är luriga. Räknas som högrisk. Förutom löjligt höga avgifter, kan pengarna försvinna rejält. Är TS riskvillig? (Mer än att satsa pengarna på börsen, då.). Jag ser inte riktigt här i tråden om TS är "riskvillig" eller ej.
Tillväxtfonder är högrisk, men just robur access är ju extremt billig i förvaltning, billigast till och med tror jag
Citera
2017-06-10, 22:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tillväxtfonder är högrisk, men just robur access är ju extremt billig i förvaltning, billigast till och med tror jag

Vad ligger avgiften på?
Citera
2017-06-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad ligger avgiften på?
0,20
Citera
2017-06-10, 23:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
0,20

Helt okej, men jag rekommenderar fortfarande indexfonder. ("aktivt förvaltade fonder" har visat sig vara indexfonder "egentligen".)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in