2017-06-07, 23:04
Medlem
Luness avatar
Tjena, har ett brev jag skulle behöva hämta ut som är beställt i min brors namn, på avin stod det att man kan hämta ut andras paket om man har dennes och sin egen legitimation, men har bara min egen legitimation tillgänglig.

Finns det något sätt att lösa detta på?
Citera
2017-06-07, 23:14
Medlem
[

Inte med mindre än att du är polare med postombudet och denne vill riskera sin status som ombud och bryta de stenhårda reglerna som säger att brev/paket bara får hämtas ut mot giltig legitimation.
Citera
2017-06-07, 23:14
Medlem
Var det ett brev eller paket? Brev kan hämtas ut utan leg såvida det inte är rek eller liknande. Med paket behöver du brorsans leg. Om dom är snälla kanske du kan videosamtala med honom och filma hans leg.

Var det ett rek så beror det lite på. Vissa rek tillåter inte att andra hämtar ut alls.
Citera
2017-06-07, 23:18
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Var det ett brev eller paket? Brev kan hämtas ut utan leg såvida det inte är rek eller liknande. Med paket behöver du brorsans leg. Om dom är snälla kanske du kan videosamtala med honom och filma hans leg.

Var det ett rek så beror det lite på. Vissa rek tillåter inte att andra hämtar ut alls.
Vanligt paket, på avin står det somsagt att jag kan hämta ut förutsatt att jag har bådas legitimation. Funderar på just sådana lösningar, som videosamtal, men kanske inte funkar i dessa formella sammanhang? Någon som vet?
Senast redigerad av Lunes 2017-06-07 kl. 23:22.
Citera
2017-06-07, 23:19
Medlem
miikoss avatar
Vanliga brev kan vem som helst hämta.

Är det brevpostförskott, så krävs bådas leg.

Är det rek, så räcker det inte med bägges leg, utan underskrifter behövs med. om inte en fullmakt är registrerad, då kan man skriva under åt en annan person.

Rek med tillägg personlig utlämning, hämtas endast av adressaten. Bud eller fullmakt går ej.
Citera
2017-06-07, 23:22
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är det rek, så räcker det inte med bägges leg, utan underskrifter behövs med. om inte en fullmakt är registrerad, då kan man skriva under åt en annan person.

Va? Är det här nytt (senaste veckorna typ)? Sambon brukar hämta ut mina paket hela tiden, har aldrig behövts nån fullmakt för det
Citera
2017-06-07, 23:26
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Va? Är det här nytt (senaste veckorna typ)? Sambon brukar hämta ut mina paket hela tiden, har aldrig behövts nån fullmakt för det

Paket ja, men nu var det frågan om rekommenderade brev. Det kräver underskrift på avin eller fullmakt.

För företagare så är rek en plåga.
Citera
2017-06-08, 00:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
på just sådana lösningar, som videosamtal, men kanske inte funkar i dessa formella sammanhang? Någon som vet?

Videosamtal? Glöm det.
Citera
2017-06-08, 01:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tjena, har ett brev jag skulle behöva hämta ut som är beställt i min brors namn, på avin stod det att man kan hämta ut andras paket om man har dennes och sin egen legitimation, men har bara min egen legitimation tillgänglig.

Finns det något sätt att lösa detta på?

Om det står på avin att det krävs leg, så glöm det.
Citera
2017-06-08, 14:59
Medlem
miikoss avatar
Det som man kan göra är att be avsändaren att ansöka om ändrat befordrande och ändra adressen till en annan adress, där din bror kan hämta. Mottagare går inte att ändra på rekommenderade brev.

Avgiften är ca 225 kr inklusive moms, för ändringen. Om nu Postnord går med på det.

http://services3.postnord.se/ptm/bin...tid=4741.19939

Nästa gång kan det vara värt att beställa där de skickar vanliga brev eller expressleveranser (express brukar vem som helst ta emot på adressen).
Citera
2017-06-16, 01:12
Medlem
Citat:
Vanligt paket, på avin står det somsagt att jag kan hämta ut förutsatt att jag har bådas legitimation. Funderar på just sådana lösningar, som videosamtal, men kanske inte funkar i dessa formella sammanhang? Någon som vet?
Nu kanske jag svarar lite sent, men det beror helt på. Jag har själv jobbat på postombud och har vid ett fall tillåtit videosamtal där de filmar legitimationen. Kan säga att många, speciellt unga, är inte särskilt strikta när det gäller sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in