Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-24, 11:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sterdnerd
Haha ja.. Det är väldigt få FS-säljare som faktiskt klarat sig länge och utan att till slut åka dit.

Jag är dock övertygad om att om man sköter sina kort rätt är det säkrare än att sälja på gatan. Problemet är ju bara att de flesta inte verkar kryptera sina enheter samt generellt sett har rent av bedrövlig OPSEC - men det kan inte sägas om alla, är en del vendors som slutat utan straff.

Vad menar du med väldigt få??
Jag menar det är ju ganska många FS-säljare och att majoriteten då skulle åka dit låter lite konstigt, vart ser man alla dessa dommar?
Du säger ju dock att det är säkrare än gatan vilket jag håller med om helt, men beror ju dock på vad polisen satsar på också..

Nu har jag dock ingen koll på kriminalfall osv förutom lite större fall som dyker upp ibland, därför jag undrar liksom.

I det här fallet så var det väl någon köpare som hade golat, så det hör väl mer till "dum langare som åkt dit" snarare än just FS, där säljare håller sig anonyma iprincip alltid. Om jag inte blivit felinformerad.

Men jag förstår vad du menar, de som får span pga olika skäl kanske haft dålig säkerhet vilket lett till att polisen har bevisning för att de sålt på FS typ, men att det skulle vara så många?
Tänk alla öppna sidor som du hittar på förstasidan av google där flertalet har funnits i åratal med minimal säkerhet i jämförelse, vissa med banköverföring osv, vart är snuten? Haha..

Det jag vill säga är att jag inte ser kopplingen till att just FS-säljare oftast åker dit pga dålig säkerhet, det känns mer som att stora operationer åker dit ibland pga de fel som de alltid gjort.
Nu kanske det inte var tänkt bokstavligen, men jag vet inte därför jag frågar.

MEN om det stämmer att de flesta FS-säljare åker dit så vill jag gärna veta den statistiken.
Det borde ju i så fall betyda att polisen jobbar aktivt med att hitta just spår som leder till dessa, men har de konstant koll på posten då tex? Har de en ny cyberenhet som konstant spanar, som av nån anledning skiter i alla andra lätta mål och fokuserar just på FS? (isf pga att det har gnällts i media om jut FS antagligen). Och vad kan dessa göra för att hitta ett spår isf?
Om någon vet om de jobbar med detta och hur exakt de jobbar isf så berätta gärna, har hört flera teorier om detta men inte någon som faktiskt vet. Personligen tror jag folk är överdrivet paranoida.

Läste för några år sen om en snut som jobbade med cyberkriminalitet som sa att han iprincip är ensam med det ansvaret, fanns inte mer resurser än så till det (finns viktigare problem faktiskt).
Vet inte hur bra det stämde, men de kanske blev tvungna att börja lägga resurser på sånt när media började gnälla om det dock. (De har ju trots allt en polischef som som bryr sig mer om politik än polisarbete)
Jävligt skamligt isf när de redan skulle behöva enormt mycket mer resurser för riktiga brott där det faktiskt ingår ett brottsoffer.. Men knarklangare får hårdare straff än våldtäktsmän så de visar ju vad som är viktigt (Pengar styr ju allt, ska inte gå in på det nu haha xD alla här vet ju hur det är).

Aja fan vad långt det blev, sorry, satt bara å tänkte på det här just när jag såg inlägget, allt är inte
riktat till dig såklart, mer allmäna funderingar till den som har svar.

Edit: Menar inte att det nödvändigtvis ska vara lagligt med denna typen av aktivitet, men då kan de fokusera på organiserade gäng/maffia osv som faktiskt utgör en fara för andra samtidigt som de smugglar och säljer stora mängder. Inte FS som hjälper folk att slippa utsätta sig för den faran..

PS. Personligen så vet jag att de har enheter vars jobb är att leta efter folk som knarkar för att "hjälpa dom" istället för att bidra till riktiga narkotikapolisens arbete eller något annat viktigare..
__________________
Senast redigerad av finkille88 2017-08-24 kl. 12:13.
Citera
2017-08-24, 12:21
  #26
Medlem
sterdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkille88
Vad menar du med väldigt få??
Jag menar det är ju ganska många FS-säljare och att majoriteten då skulle åka dit låter lite konstigt, vart ser man alla dessa dommar?
Du säger ju dock att det är säkrare än gatan vilket jag håller med om helt, men beror ju dock på vad polisen satsar på också..

Nu har jag dock ingen koll på kriminalfall osv förutom lite större fall som dyker upp ibland, därför jag undrar liksom.


Det finns en tråd på FS forum där de avhandlar det hela och vad jag minns var det en större andel än man tänker sig som hade åkt dit, i stil med 20 %? Om vi dessutom exkluderar alla dubbelkonton säljare kör med är det inte så överdrivet många unika säljare kvar till slut.
Citera
2017-08-24, 14:33
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sterdnerd
Det finns en tråd på FS forum där de avhandlar det hela och vad jag minns var det en större andel än man tänker sig som hade åkt dit, i stil med 20 %? Om vi dessutom exkluderar alla dubbelkonton säljare kör med är det inte så överdrivet många unika säljare kvar till slut.

Hm, ja det är ju sant dock tänkte inte på det, dessutom har det kommit många fler precis nyligen pga att de stora marknaderna lades ned av FBI tror jag så det kanske inte var så jättemånga tidigare.
(Vet från säker källa att en kör med trippelkonto å säljer samma produkt så ja).

Känns bara som att jag borde sett det skrivas om mer när sånt händer, men samtidigt så vet väl folk oftast inte ifall det inte är större säljare kanske.

Dessutom så känns det så ologiskt att polisen ska lägga resurser på det av så många skäl, måste nog inse att det handlar om politik och aldrig är logiskt i första hand..
Medicinbolagen tillsammans ska ha total monopol på att leverera droger via sina dealers, sk "läkare"

Undrar dock fortfarande hur de gör för att hitta dem, om de inte klantar sig vid införskaffning av produkterna dvs.

Såg nyss att de hade gjort husis hos någon som hade på helt lagligt vis via en vanlig tradingsida köpt bitcoins av en FS-säljare som blivit tagen (ovetandes vem det var såklart).
Det blir man fan mörkrädd av när man tänker på hur mycket resurser de lägger på detta, hur många lär inte köpt bitcoins av honom liksom? Ska de utreda alla och dessutom göra husis utan mer anledning än så.. Låter nästan för sjukt för att vara sant, men är ganska övertygad om att han inte hittar på.

Det tillsammans med det du säger förklarar att det är så som jag var rädd för att tro på, något harmlöst som borde vara extremt låg prioritet är viktigare än att samhället översvämmas av grova våldsbrott..
Aftonbladet gör lång artikel om de livsfarliga nätdrogerna som måste stoppas (FS).
~25 våldtäkter/försök i Juni månad i det mest feministiska landet i världen, Sverige!
Aftonbladet: Fint väder vi hade i juni va? Statsministern: Det går bra för sverige!
(Jämförelse, Finland: 0 våldtäkter juni månad)

Märks det att jag är bitter? Blir fan värre för varje år, så vafan ska man tycka om allt..

Aja, vet inte varför jag babblar i den här tråden, borde skriva där det passar, sorry för OT men det här var fan sorgligt att inse.. FS lär försvinna snart, Svenska polisen kommer be om hjälp och sammarbeta med de utländska/internationella myndigheter som det krävs om de inte lyckas själva.
Kan nästan garantera det, lär hända snart också.
Ska jag gissa så är det en pågående utredning av högsta prioritet just nu, tvekar inte det minsta på att det läggs mycket mer på detta än tex att hitta mördare eller terrorister.
Och sedan blir straffet hårdare än mord ofta blir, garanterat, om de får tag på en ansvarig.
Han som hade en av de största marknaderna hängde sig när FBI hittade honom, intressant..

Skit samma, blir nog bannad snart xD FÖRLÅT FÖR OT
Citera
2017-08-24, 17:02
  #28
Medlem
sterdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkille88
Hm, ja det är ju sant dock tänkte inte på det, dessutom har det kommit många fler precis nyligen pga att de stora marknaderna lades ned av FBI tror jag så det kanske inte var så jättemånga tidigare.
(Vet från säker källa att en kör med trippelkonto å säljer samma produkt så ja).

Känns bara som att jag borde sett det skrivas om mer när sånt händer, men samtidigt så vet väl folk oftast inte ifall det inte är större säljare kanske.

Ska jag gissa så är det en pågående utredning av högsta prioritet just nu, tvekar inte det minsta på att det läggs mycket mer på detta än tex att hitta mördare eller terrorister.


På FS forum finns det en hel forumdel som tar upp darknetfall, om man läser där märker man rätt fort att det rätt ofta rapporteras om darknet-fall i lokaltidningar tillexempel. Alla fall tas inte upp i de tidningarna och det är nog därför din uppfattning är som den är?

Det ironiska med småsäljarnas fall är ju att de i vissa fall inte ens hinner skicka iväg mer än 20 brev innan de åker dit och får sedan flera år i straff ändå - blir ju automatiskt grovt om man använder internet för att sprida drogerna..

Självklart sitter det folk på NOA dag in dag ut och skrapar flugsvamp på info, samt profilerar alla försäljare+admin och försöker etablera PM-kontakt med dessa. Man ser ju i FUParna att det hämtas information från "NOAS material om vendors".

Jag tog mig tiden att RARa de FUPar/domar jag har som rör darknet, skickar de i ett PM till dig i upplysningsyfte om det är något du missat som jag har laddat ner.
Citera
2017-10-22, 14:13
  #29
Medlem
a0ss avatar
Bump. Ingen som har något nytt?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback