2017-06-07, 15:44
Medlem
Hej jag är man 54 år och gick till vårdcentralen för 2-3 månader sedan p g a att jag märkte att min vilopuls ökat markant. Jag är rökare så har länge haft hög vilopuls ca 80-85 men nu ökat till ca 105. Efter EKG sa läkaren att det såg ut som jag haft en mindre infarkt och hon skickade mig till en hjärt expert. Han gjorde ultraljud och sa då att allt såg bra ut och någon tidigare infarkt var inte trolig. Han höll dock med om att mitt tidigare EKG inte såg bra ut så han skickade mig på arbetsprov där jag fick göra EKG medans jag cyklade. Denna läkare sade då att vid ansträngning såg det inte alls bra ut och att jag förmodligen fått kärlkramp. Jag fick remiss för att göra nån slags kontrast röntgen och väntar på detta just nu.

Det jag undrar är om ökad puls och konstigt EKG kan bero på något annat än kärlkramp jag har diskbrock och sista minuterna jag cyklade hade jag en enorm smärta i vänster höft och ben .. kan detta påverka EKG ? Jag undrar också om kärlkramp går att bota och om det kan gå över endast genom att ändra livsstil om det går att operera eller om jag får leva med detta.

Sist undrar jag om det är ok med måttlig träning nu eller om det är vila som gäller. Jag har länge varit otränad men när jag märkte att pulsen gått upp så mycket började jag cykla varje dag på träningscykel. Efter en månads träning var vilopulsen nere på 90-95 men efter att min läkare sa att jag inte fick anstränga mig så har jag slutat med all träning och nu är vilopulsen uppe över 100 igen. Kan tillägga att när jag googlar på kärlkramp och symtom får jag i princip bara upp värk i bröstet. Jag har aldrig värk i bröstet inte ens vid hård ansträngning.

Äter nu Metoprolol Sandoz, Imdur och Trombyl

Tacksam för svar.
Citera
2017-06-07, 19:01
Medlem
Flamsans avatar
Om läkarn sagt till dig att ta det lugnt bör du ta det lugnt.

Kärlkramp kan yttra sig på de mest skumma sätt. Jag har normalt inte ont i bröstet alls när jag får kärlkramp. Jag trodde det var halsbränna jag hadde.

Du ska nog genomgå en myascantiundersökning (inte hundra på att det är så den heter men googla myascanti och läs på)
Den undersökningen ger svar på om du har några förträngningar. Efter den brukar man få genomgå en kranskärlsröntgen om de anser att det behövs.
Under kranskärlsröntgen kan de försöka vidga förträngningarna med ballong och sätta in stent som håller kärlen öppna.
Om det inte går att fixa under kranskärlsröntgen är det antagligen en bypass som gäller.

Normalt sett blir man besvärsfri efter kranskärlsröntgen eller bypassen om man inte har en bråkig kropp som jag har 😉

Anledningen till att du ska ta det lugnt är att du kan få en hjärtattack om du anstränger dig för mycket.
Citera
2017-06-07, 19:27
Medlem
Missplacedgunks avatar
Skippa cigaretterna kan nog också vara en relativt bra ide.

Frågor om kärlkramp osv bör du fråga din läkare om.
Citera
2017-06-07, 21:57
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolFreddy
Hej jag är man 54 år och gick till vårdcentralen för 2-3 månader sedan p g a att jag märkte att min vilopuls ökat markant. Jag är rökare så har länge haft hög vilopuls ca 80-85 men nu ökat till ca 105. Efter EKG sa läkaren att det såg ut som jag haft en mindre infarkt och hon skickade mig till en hjärt expert. Han gjorde ultraljud och sa då att allt såg bra ut och någon tidigare infarkt var inte trolig. Han höll dock med om att mitt tidigare EKG inte såg bra ut så han skickade mig på arbetsprov där jag fick göra EKG medans jag cyklade. Denna läkare sade då att vid ansträngning såg det inte alls bra ut och att jag förmodligen fått kärlkramp. Jag fick remiss för att göra nån slags kontrast röntgen och väntar på detta just nu.

Det jag undrar är om ökad puls och konstigt EKG kan bero på något annat än kärlkramp jag har diskbrock och sista minuterna jag cyklade hade jag en enorm smärta i vänster höft och ben .. kan detta påverka EKG ? Jag undrar också om kärlkramp går att bota och om det kan gå över endast genom att ändra livsstil om det går att operera eller om jag får leva med detta.

Sist undrar jag om det är ok med måttlig träning nu eller om det är vila som gäller. Jag har länge varit otränad men när jag märkte att pulsen gått upp så mycket började jag cykla varje dag på träningscykel. Efter en månads träning var vilopulsen nere på 90-95 men efter att min läkare sa att jag inte fick anstränga mig så har jag slutat med all träning och nu är vilopulsen uppe över 100 igen. Kan tillägga att när jag googlar på kärlkramp och symtom får jag i princip bara upp värk i bröstet. Jag har aldrig värk i bröstet inte ens vid hård ansträngning.

Äter nu Metoprolol Sandoz, Imdur och Trombyl

Tacksam för svar.
Det man såg på arbetsprovet (då du cyklade) var att ditt hjärta fick för lite blod. Man skall därför troligtvis göra antingen en myocardscintigrafi eller en CT-coronarangiografi, långa ord, men man kollar i princip samma sak: om man skall göra en kranskärlsröntgen eller inte.

Vid en kranskärlsröntgen kan man åtgärda eventuella kärlförträngningar med små nät, så kallade stents. Detta gör så att man kan bli av med kärlkrampen. Att bara förändra din livsstil botar tyvärr inte kärlkrampen, men att sluta röka kan göra så att du inte får mer besvär (t.ex. hjärtinfarkt).
Citera
2017-06-07, 22:56
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det man såg på arbetsprovet (då du cyklade) var att ditt hjärta fick för lite blod. Man skall därför troligtvis göra antingen en myocardscintigrafi eller en CT-coronarangiografi, långa ord, men man kollar i princip samma sak: om man skall göra en kranskärlsröntgen eller inte.

Vid en kranskärlsröntgen kan man åtgärda eventuella kärlförträngningar med små nät, så kallade stents. Detta gör så att man kan bli av med kärlkrampen. Att bara förändra din livsstil botar tyvärr inte kärlkrampen, men att sluta röka kan göra så att du inte får mer besvär (t.ex. hjärtinfarkt).

En liten rättelse bara "vid en kranskärlsröntgen kan man förhoppningsvis åtgärda ev förträngningar"

Har precis tillbringat natten på HIA (hjärtintensiven)
Har själv en förträngning som ej går att åtgärda via kranskärlsröntgen. Och operation är inte aktuellt ännu.
Och träffade flera medpatienter vars förträngningar kräver bypassoperation.
Citera
2017-06-07, 23:13
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
En liten rättelse bara "vid en kranskärlsröntgen kan man förhoppningsvis åtgärda ev förträngningar"

Har precis tillbringat natten på HIA (hjärtintensiven)
Har själv en förträngning som ej går att åtgärda via kranskärlsröntgen. Och operation är inte aktuellt ännu.
Och träffade flera medpatienter vars förträngningar kräver bypassoperation.
Kanske snarare förtydligande än rättelse. Man kan fixa förträngningar med kranskärlsröntgen, [men inte i alla fall alltid]. Tänk så ordrika våra inlägg skulle bli för att täcka alla eventualiteter
Citera
2017-06-07, 23:50
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Kanske snarare förtydligande än rättelse. Man kan fixa förträngningar med kranskärlsröntgen, [men inte i alla fall alltid]. Tänk så ordrika våra inlägg skulle bli för att täcka alla eventualiteter

Lol det har du rätt i.

Jag hade inte reagerat så mycket på det om det inte var för jag är så frustrerad över min kärlkramp för tillfället.
Kan gå ca hundra meter innan den slår till.

Men ska få prova en behandling som går ut på att försöka få kroppen att bilda nya kärl.

Man får typ blodtrycksmanschetter från fötterna upp över rumpan det kommer fyllas och tömmas i takt med hjärtslagen. En timme om dagen i trettio dagar.
Behandlingen har en fint namn men min kardiolog kallade den bollibumpabehandling 😂.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in