2024-12-15, 21:03
Medlem
Jared Isaacman skall det vara, ibland slnger jag ihop namnet lite fel till Isac Jaaredman.
Citera
2024-12-16, 19:20
Medlem
Reguluss avatar
Great SpaceX hade lite positiva nyheter idag. Fr det frsta s har FAA just beslutat att delegera en del av arbetet med uppskjutningslicenserna till NASA och de federala raketbaserna (Vanderbildt och Cape Canaveral). Frhoppningsvis kan det f hjulen att rulla snabbare. Oklart dock hur Boca Chica pverkas.

Fr det andra meddelades att FAA:s kritiserade chef avgr den 20 januari, allts nr Trump tilltrder. Oklart vem som eftertrder honom.

Fr Blue Origin ser det allt mrkare ut. Det talas nu om att det kan drja ett r innan de tar sig till orbit, ven om de klarar av att f till en test fire innan rsskiftet.
Citera
2024-12-16, 19:56
Medlem
iptrixs avatar
Ju mer spaceX-dominans, desto smre fr mnskligheten. Musk har visat sin .. instllning .. p flera avenyer redan.

Sen har vi dom som inte kan sluta jubla, s klart.
Citera
2024-12-16, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ju mer spaceX-dominans, desto smre fr mnskligheten. Musk har visat sin .. instllning .. p flera avenyer redan.

Sen har vi dom som inte kan sluta jubla, s klart.

Elon infrde yttrandefrihet fr alla p X/Twitter. Andra sociala media, bde i USA och Sverige, borde ta efter det.

Sedan r det bra med konkurrens, men det uppns bst genom att stdja andra drifitiga entreprenrer med nya ider. Inte genom miljardsubventioner till en korrupt och ineffektiv krigsindustri.

Vad gller Blue Origin, s hoppas jag att de lyckas. Jag vill som sagt inte att Escapadeprojektet ska frsenas ytterligare.
Senast redigerad av Regulus 2024-12-16 kl. 22:57.
Citera
2024-12-16, 22:56
Medlem
Idag twittrar rymdbloggare om att man genomfrde en static fire igr p Starship infr flight nr 7.

Man har tidigare ocks genomfrt en static fire p boostern Super Heavy.

Kan mjligen flight 7 genomfras fre den 11 januari 2025?

Fortfarande inga positiva nyheter direkt fr Blue Origins New Glenn. Den str fortfarande p startplattan men det hnder inget.

Det r ocks en besvikelse att Dream Chaser fortfarande inte debuterat. Den skall p frsta frsket docka med rymdstationen och snds upp med ULA:s Vulcan/Centaur.
Citera
2024-12-16, 23:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag twittrar rymdbloggare om att man genomfrde en static fire igr p Starship infr flight nr 7.

Man har tidigare ocks genomfrt en static fire p boostern Super Heavy.

Kan mjligen flight 7 genomfras fre den 11 januari 2025?

Sg lite fjuttigt ut, men man har ju blivit bortskmd med alla booster static fires p sistone. Uppskjutningen r on schedule om inte FAA krnglar igen.
Citera
2024-12-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sg lite fjuttigt ut, men man har ju blivit bortskmd med alla booster static fires p sistone. Uppskjutningen r on schedule om inte FAA krnglar igen.

Det verkar som om FAA krnglar mindre och mindre. Vissa kongressledamter tycks ha skrivit skarpa brev och hufvuden hnger lst.

Det sgs att FAA-chefen kommer att f sparken.

Jag har tyvrr inte direkt ngra bra kllor till detta men jag tror faktiskt det behvs hrda nypor.

Vem styr egentligen?
Citera
2024-12-17, 02:07
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Vem styr egentligen?
Myndigheten e vl rdd att musketen kommer lgga ner den, om han fr den roll efter valet som indikerats. Vilket egentligen enbart r en form av terror, tbh. s just nu tnker dom knappast "vela" i tillstnden fr Boca Chica, antar jag.

Man mr lite illa av hela rubbet. Klart jag vill man ska utforska rymden. Klart jag inte vill att man ska hlla en myndighet i nn slags ransom. Klart man ska dms efter vad man gr och hur man skitar ner, nr det gller miljmyndigheterna - som i bland fr offra nn blomma fr framsteg medelst man under tiden huggit ner 12 kvadratkilometer regnskog, etc.

Men att det sgs att musketen strax kommer f makten att lgga ner FAA eller iaf i stort ndra deras syfte, det oroar nstan mer n att trumpeten blir president. Det har man koll p. Vi har sett det frr. Men vrldens strsta ego som alltiallo? Oknt omrde deluxe.

Och om han ges befogenhet att ndra hur faa och miljmyndigheterna jobbar, well ...
Citera
2024-12-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Myndigheten e vl rdd att musketen kommer lgga ner den, om han fr den roll efter valet som indikerats. Vilket egentligen enbart r en form av terror, tbh. s just nu tnker dom knappast "vela" i tillstnden fr Boca Chica, antar jag.

Man mr lite illa av hela rubbet. Klart jag vill man ska utforska rymden. Klart jag inte vill att man ska hlla en myndighet i nn slags ransom. Klart man ska dms efter vad man gr och hur man skitar ner, nr det gller miljmyndigheterna - som i bland fr offra nn blomma fr framsteg medelst man under tiden huggit ner 12 kvadratkilometer regnskog, etc.

Men att det sgs att musketen strax kommer f makten att lgga ner FAA eller iaf i stort ndra deras syfte, det oroar nstan mer n att trumpeten blir president. Det har man koll p. Vi har sett det frr. Men vrldens strsta ego som alltiallo? Oknt omrde deluxe.

Och om han ges befogenhet att ndra hur faa och miljmyndigheterna jobbar, well ...

Svrt att sga vad som kommer hnda men FAA vgar inte lngre motarbeta SpaceX. Naturligtvis behvs en kontrollmyndighet.

Jag har hela tiden haft den stndpunkten att Elon br lgga all sin kraft p SpaceX och frbttra dr. Men ocks NASA behver frbttras och effektiviseras, fr Isaacman vntar en svr uppgift.
Citera
2024-12-17, 12:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Svrt att sga vad som kommer hnda men FAA vgar inte lngre motarbeta SpaceX. Naturligtvis behvs en kontrollmyndighet.

Jag har hela tiden haft den stndpunkten att Elon br lgga all sin kraft p SpaceX och frbttra dr. Men ocks NASA behver frbttras och effektiviseras, fr Isaacman vntar en svr uppgift.

FAA-chefen fick inte sparken, ha sa upp sig. Sedan kan han ju iofs ha ftt antydningar om att hans tjnster inte lngre behvs, som FBI-chefen. Eller ocks hr han helt enkelt till dem som av ideologiska skl inte gillar att jobba under Trump.

Problemet med FAA r att det r en myndighet fr flygskerhet som ftt som bisyssla att ocks hantera rymdflygningar. Vore bttre om ngon myndighet med adekvat kompetens som NASA hanterade detta.

Hller med om att Elon borde fokusera p SpaceX med tanke p mnsklighetens verlevnad. Observera dock att om USA kollapsar eller startar ett tredje vrldskrig s spelar det inte lngre ngon roll vad SpaceX gr.

Drfr har jag inget att invnda mot att Elon hjlper Trump att f ordning p USA, om detta verhuvud taget r mjligt. Ska ngon lyckas med detta Herkulesarbete r det vl mjligen Elon.
Citera
2024-12-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
FAA-chefen fick inte sparken, ha sa upp sig. Sedan kan han ju iofs ha ftt antydningar om att hans tjnster inte lngre behvs, som FBI-chefen. Eller ocks hr han helt enkelt till dem som av ideologiska skl inte gillar att jobba under Trump.

Problemet med FAA r att det r en myndighet fr flygskerhet som ftt som bisyssla att ocks hantera rymdflygningar. Vore bttre om ngon myndighet med adekvat kompetens som NASA hanterade detta.

Hller med om att Elon borde fokusera p SpaceX med tanke p mnsklighetens verlevnad. Observera dock att om USA kollapsar eller startar ett tredje vrldskrig s spelar det inte lngre ngon roll vad SpaceX gr.

Drfr har jag inget att invnda mot att Elon hjlper Trump att f ordning p USA, om detta verhuvud taget r mjligt. Ska ngon lyckas med detta Herkulesarbete r det vl mjligen Elon.

Jag hoppas att Trump kommer att stdja rymdverksamheten, oavsett vilka fretag som driver utvecklingen. Jag har gtt bakt i tiden och ser att Obama inte brydde sig.

Jared Isaacman kan bli en frisk flkt och driva p NASA.

Vad Musk egentligen kan gra r oklart, trsket r mycket mycket djupt och alla bevakar sina intressen.
Citera
2024-12-18, 07:00
Medlem
wwrs avatar
SpaceX har allts haft en hel del problem p sistone.

Citat:
NASA panel calls on SpaceX to maintain focus on Dragon safety after recent anomalies
https://spacenews.com/nasa-panel-cal...ent-anomalies/

Butch och Sunita blir minst kvar tills mars
Citat:
NASAs 2 stuck astronauts face more time in space with return delayed until at least late March
https://apnews.com/article/nasa-stuc...732297cd868490

D kallar man dem NASA-astronauter men nr det gr bra har man SpaceX med i rubriken. SpaceX skyddas extremt av media.

Jag misstnker allts att den mrkliga frdrjningen med beslutet om Starliners terfrd kan ha skett fr att skydda SpaceX som felskte F9.

Nu frdrjs de tvs terresa igen pga SpaceX har problem. Det stder det jag misstnkte i somras.
Citat:
But SpaceX needs more time to prepare the brand new capsule for liftoff. That launch is now scheduled for no earlier than late March.

Jag gissar att SpaceX kan ha rejla problem.

Isaacman var uppe men annars har vl ingen frd med mnniskor utfrts sedan problemen startade, vad jag kommer p. (r man konspiratorisk kan man diskutera hur Isaacman och de andra tre blbren kunde utses att testa kapseln och drkterna i vakuum)
Senast redigerad av wwr 2024-12-18 kl. 07:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in